Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke008
Amli skrev:
Micke008 skrev: För varje extra tum ökar förbrukningen med ca 10%
Bredden på dina sommardäck är väl kanske 225 och vinterdäcken 205? där har du ett rullmotstånd som ökar med 10%
Nja, stämmer verkligen detta? Jag har läst tester att de extra tummen inte gör så mycket på förbrukning. Däremot tror jag mer som du säger att bredden har desto mer att göra med det.
Nä men det är enklare att räkna på tum.

Till en V70 eller S80 så bör man väl ha

16/205
17/225
18/245

Man ökar 2cm för varje tum
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:TV:s testförbrukning är inte representant för normal körning, exemepel: V70N D5 (man) körde TV med en testförbrukning på 0,75 l/mil. AMS körde V70 D5II (aut) på 0,92 l/mil, sämst i deras "Supertest". Så ska man tro dem så är det omöjligt att köra D5 AWD på 0,45 l/mil.
Inte alls omöjligt, senaste gången jag körde snålt var när jag fick punktering långt hemmifrån och körde hem med TempaSparen eller vad det löjliga reservhjulet nu heter. Står ju max 85 km/h på det så jag höll mig under detta och landade på 0.47 l/m, helt ok tycker jag för en AWD D5.

Men jag kan köra den på 0.75 l/mil också, det är bara att dra på ordentligt.
Jag tror dig, men du skrev att Tiguan hamnade "nära litern i verkligheten" där "verkligheten" var en test i TV (de kom upp i 0,93 l/mil). En del hävdade då att testförbrukning inte stämmer med verkligheten, vilket du alltså själv har erfarenhet av när din V70 D5 AWD drar långt mindre än vad t ex V70 D5 (utan AWD!) drar i tester. Testförbrukning motsvarar, precis som du skriver, att "dra på ordentligt". Det är inte "verkligheten" för de flesta..
Tyvärr har jag fler erfarenheter än att jag kan köra den lång UNDER specen, jag kan köra den långt ÖVER specen också. Tankade i går kväll och det blev 0.99 l/m, (lite gasande, lite släp, lite stad och så har bränslevärmaren autostartat lite då det kröp under +7)

Vad jag vill säga är att att går man över till större bilar, mera vikt, mer höjd, mera luftmotstånd, större frontarea som XC70/XC60/Q5/Tiguan/Koleos etc så kommer dessa bilar att dra iväg ännu högre i förbrkuning om man är det minsta oförsiktigt med sin körning, många, många, många kommer att landa över litern som jag ju nästan gjorde med min vanliga V70.

Många kommer bli besvikna att de inte kommer att vara nära specen i förbrukning när de väl har hämtat ut sina XC70/XC60/Q5/Tiguan/Koleos etc... vänta bara.... sen finns de de som kan köra under specen med men det är en annan historia.

Lite tyngre bilar med kraftiga motorer och hög stor luftmoståndskaross är känsliga för hur man kör. Körde en liten undermotoriserad corolla ett tag, där spelade det ingen roll om man tokgasade hela tiden, det drog marginellt mer.
Tomas L skrev:[
VolvoB20 skrev: Tror inte teknikens värld ljuger om sin förbrukning, de har nog kört/tankat och redovisar bara vad som gick åt. Nu kvarstår ju också det faktum att massor kommer att köra sin Koleos, Q5, XC70, XC60, Tiguan etc med liknande körstil som TV hade under testet, jag kan räkna upp en hel grupp med förare här på jobbet och de kommer alla att landa på litern, och de med XC60 kommer säker att klaga på den ya D5an.
I tester där nuvarande Volvo D5 jämförs med andra bilar, t ex "supertestet" jag länkade till tidigare, så är drar Volvon mest olja av alla. Så det är ganska troligt att det även kommer att klagas på XC60 D5, men i så fall är det är ju inte utan anledning.

Det är på tiden att D5-motorn och automatlåda uppgraderas, Volvo får gärna peta in powershift i XC60/XC70. XC60 är en fantastiskt komfortabel bil, vi har aldrig kört en SUV som är lika tyst och bekväm. Det är ingen SUV, men BMW 320XD upplevde vi som rejält bullrig med dubbdäck, med XC60 så märkte man knappt dubbdäcken. Med ny motor och låda så måste Audi Q5 och nästa generation X3 vara någonting alldeles extra för att kunna konkurrera. Det kan låta märkligt för vissa, men så bra är XC60. När det gäller komfort så håller XC60 mer än väl "premiumklass."
Visst visst, men som det står högre upp i specen, D5 205 3%-4% lägre förbrukning, det kommer knappt att vara märkbart. vad är det, tex så skulle det sjunka från 0.6 till 0,58 l/m på långkörning, inte säker på att jag kommer kunna mäta det ens.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Många kommer bli besvikna att de inte kommer att vara nära specen i förbrukning när de väl har hämtat ut sina XC70/XC60/Q5/Tiguan/Koleos etc... vänta bara.... sen finns de de som kan köra under specen med men det är en annan historia.

Lite tyngre bilar med kraftiga motorer och hög stor luftmoståndskaross är känsliga för hur man kör. Körde en liten undermotoriserad corolla ett tag, där spelade det ingen roll om man tokgasade hela tiden, det drog marginellt mer.

-----

Visst visst, men som det står högre upp i specen, D5 205 3%-4% lägre förbrukning, det kommer knappt att vara märkbart. vad är det, tex så skulle det sjunka från 0.6 till 0,58 l/m på långkörning, inte säker på att jag kommer kunna mäta det ens.
Om man ska tro siffrorna på S80 så är det mer än 3-4% skillnad, men visst, ny automatlåda skulle inte vara fel och skillnaden är kanske inte lika stor i XC60. Men däremot så tror jag att många kommer att vädra sitt missnöje om XC60 drar mer än Q5, X3, GLK och andra "konkurrenter".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Om man ska tro siffrorna på S80 så är det mer än 3-4% skillnad, men visst, ny automatlåda skulle inte vara fel och skillnaden är kanske inte lika stor i XC60. Men däremot så tror jag att många kommer att vädra sitt missnöje om XC60 drar mer än Q5, X3, GLK och andra "konkurrenter".
Såg de bättre sifforna på S80 men trodde det berodde på att man filat på fler saker än motorn, så som mer lättrullade däck, bättre aerodynamik, bättre mjukvara i lådan, bättre fälgar.
av Micke008
Från Vecka 46 tillverkas inte S80 med 185hk motorn, det ser inte ut som den nya kommer leveras med AWD :shock:

4158/4820:- i skatt man/aut
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan det verkligen stämma? Volvo tänker alltså inte levererar några AWD-bilar med dieselmotor längre.

Så då blir det för oss alla som behöver AWD men inte vill ha högbyggda SUVar att gå över till andra bilmärken än volvo då, synd :shock:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Kan det verkligen stämma? Volvo tänker alltså inte levererar några AWD-bilar med dieselmotor längre.

Så då blir det för oss alla som behöver AWD men inte vill ha högbyggda SUVar att gå över till andra bilmärken än volvo då, synd :shock:

Varför skulle dom inte göra det? Om drivlinan sitter i en XC70 så är det med AWD. Då är det ingen konst att sätta den i S80.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Kan det verkligen stämma? Volvo tänker alltså inte levererar några AWD-bilar med dieselmotor längre.

Varför skulle dom inte göra det? Om drivlinan sitter i en XC70 så är det med AWD. Då är det ingen konst att sätta den i S80.
Fråga inte mig, fråga Micke008
Micke008 skrev:Från Vecka 46 tillverkas inte S80 med 185hk motorn, det ser inte ut som den nya kommer leveras med AWD :shock:
Konst eller ej ... Det verkar ju inte ha något med teknik utan med stratgi att göra, du kan ju inte får AWD tex med V702.4D trots att det är 100% samma bil som V70 D5 som finsn med AWD,
av Arese
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:

Fråga inte mig, fråga Micke008
Micke008 skrev:Från Vecka 46 tillverkas inte S80 med 185hk motorn, det ser inte ut som den nya kommer leveras med AWD :shock:
Konst eller ej ... Det verkar ju inte ha något med teknik utan med stratgi att göra, du kan ju inte får AWD tex med V702.4D trots att det är 100% samma bil som V70 D5 som finsn med AWD,
Gissningsvis säljer man så få AWD bilar att man tycker att det räcker med en motorkonfiguration och inte vill ta kostnaden för certifiering osv av ytterligare en maskin. Det är troligen affärsmässiga avgöranden bakom.

/Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Gissningsvis säljer man så få AWD bilar att man tycker att det räcker med en motorkonfiguration och inte vill ta kostnaden för certifiering osv av ytterligare en maskin. Det är troligen affärsmässiga avgöranden bakom.

/Arese
Och vad är man på väg med AWD då, struntar man i att certifiera den med D5 205 i V70II så man måste välja en XC eller köpa något annat än volvo om man vill ha AWD diesel ?:-/
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 32

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]