Tomas L skrev:VolvoB20 skrev:Tomas L skrev:TV:s testförbrukning är inte representant för normal körning, exemepel: V70N D5 (man) körde TV med en testförbrukning på 0,75 l/mil. AMS körde V70 D5II (aut) på 0,92 l/mil, sämst i deras "Supertest". Så ska man tro dem så är det omöjligt att köra D5 AWD på 0,45 l/mil.
Inte alls omöjligt, senaste gången jag körde snålt var när jag fick punktering långt hemmifrån och körde hem med TempaSparen eller vad det löjliga reservhjulet nu heter. Står ju max 85 km/h på det så jag höll mig under detta och landade på 0.47 l/m, helt ok tycker jag för en AWD D5.
Men jag kan köra den på 0.75 l/mil också, det är bara att dra på ordentligt.
Jag tror dig, men du skrev att Tiguan hamnade "nära litern i verkligheten" där "verkligheten" var en test i TV (de kom upp i 0,93 l/mil). En del hävdade då att testförbrukning inte stämmer med verkligheten, vilket du alltså själv har erfarenhet av när din V70 D5 AWD drar långt mindre än vad t ex V70 D5 (utan AWD!) drar i tester. Testförbrukning motsvarar, precis som du skriver, att "dra på ordentligt". Det är inte "verkligheten" för de flesta..
Tyvärr har jag fler erfarenheter än att jag kan köra den lång UNDER specen, jag kan köra den långt ÖVER specen också. Tankade i går kväll och det blev 0.99 l/m, (lite gasande, lite släp, lite stad och så har bränslevärmaren autostartat lite då det kröp under +7)
Vad jag vill säga är att att går man över till större bilar, mera vikt, mer höjd, mera luftmotstånd, större frontarea som XC70/XC60/Q5/Tiguan/Koleos etc så kommer dessa bilar att dra iväg ännu högre i förbrkuning om man är det minsta oförsiktigt med sin körning, många, många, många kommer att landa över litern som jag ju nästan gjorde med min vanliga V70.
Många kommer bli besvikna att de inte kommer att vara nära specen i förbrukning när de väl har hämtat ut sina XC70/XC60/Q5/Tiguan/Koleos etc... vänta bara.... sen finns de de som kan köra under specen med men det är en annan historia.
Lite tyngre bilar med kraftiga motorer och hög stor luftmoståndskaross är känsliga för hur man kör. Körde en liten undermotoriserad corolla ett tag, där spelade det ingen roll om man tokgasade hela tiden, det drog marginellt mer.
Tomas L skrev:[VolvoB20 skrev:
Tror inte teknikens värld ljuger om sin förbrukning, de har nog kört/tankat och redovisar bara vad som gick åt. Nu kvarstår ju också det faktum att massor kommer att köra sin Koleos, Q5, XC70, XC60, Tiguan etc med liknande körstil som TV hade under testet, jag kan räkna upp en hel grupp med förare här på jobbet och de kommer alla att landa på litern, och de med XC60 kommer säker att klaga på den ya D5an.
I tester där nuvarande Volvo D5 jämförs med andra bilar, t ex "supertestet" jag länkade till tidigare, så är drar Volvon mest olja av alla. Så det är ganska troligt att det även kommer att klagas på XC60 D5, men i så fall är det är ju inte utan anledning.
Det är på tiden att D5-motorn och automatlåda uppgraderas, Volvo får gärna peta in powershift i XC60/XC70. XC60 är en fantastiskt komfortabel bil, vi har aldrig kört en SUV som är lika tyst och bekväm. Det är ingen SUV, men BMW 320XD upplevde vi som rejält bullrig med dubbdäck, med XC60 så märkte man knappt dubbdäcken. Med ny motor och låda så måste Audi Q5 och nästa generation X3 vara någonting alldeles extra för att kunna konkurrera. Det kan låta märkligt för vissa, men så bra är XC60. När det gäller komfort så håller XC60 mer än väl "premiumklass."
Visst visst, men som det står högre upp i specen, D5 205 3%-4% lägre förbrukning, det kommer knappt att vara märkbart. vad är det, tex så skulle det sjunka från 0.6 till 0,58 l/m på långkörning, inte säker på att jag kommer kunna mäta det ens.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.