Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
MartinS skrev:Jag blev lite nyfiken så jag kollade hur det stod till med antal timmar på min V60 MY13 som gått 15900 mil.

Brinntid 741 timmar
Driftstid 6448 timmar

Definitionen brinntid och driftstid beskrivs såhär i Vida:
Driftstid anger hur lång tid värmaren har varit i drift
Brinntid anger hur länge flamma varit aktiv

Det känns som att någonting kanske inte riktigt stämmer här. Mina räknare innebär 6 minuter brinntid för en timmes driftstid, kan det verkligen stämma?

Om vi tänker att bilen gått två resor om dagen i fem dagar i veckan under värmarhalvåret (okt-mars), alltså 6 månader (26 veckor, 130 dagar) per år, i 10 år, så är det 2600 resor totalt. Det skulle innebära att det var en brinntid på 17 minuter per resa och 2,5 timmars driftstid. Det känns ju inte rimligt, eller?

Framförallt tycker jag det är förhållandet brinntid och driftstid som känns galet...

Om man slår ut 741 på 10 år så blir det 74 timmar per år. Om 59 timmar når jag 800 timmar. Så senast nästa vinter borde jag veta hur det är med 800 gränsen antar jag, kanske redan i slutet på denna om jag är flitig med brännaren?

Det skall bli lite spännande att titta på timmarna igen om någon månad eller två för att se hur de rört sig.
Ja lite intressant är det, kan det vara så att drifttiden är hur länge den har varit spänningsmatad när bilen har varit aktiv? Brännaren är ju inte igång om inte den värmer tänker jag.
Jag har 49 timmar och 5026 timmar. Inget ändrat på den bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ålder och mil på din bil Doomis? 49 timmar bränntid låter ju vansinnigt lite kontra driftstimmarna.
av Marcusjj1
MartinS skrev: ons 14 dec 2022, 17:27 Jag blev lite nyfiken så jag kollade hur det stod till med antal timmar på min V60 MY13 som gått 15900 mil.

Brinntid 741 timmar
Driftstid 6448 timmar

Definitionen brinntid och driftstid beskrivs såhär i Vida:
Driftstid anger hur lång tid värmaren har varit i drift
Brinntid anger hur länge flamma varit aktiv

Det känns som att någonting kanske inte riktigt stämmer här. Mina räknare innebär 6 minuter brinntid för en timmes driftstid, kan det verkligen stämma?

Om vi tänker att bilen gått två resor om dagen i fem dagar i veckan under värmarhalvåret (okt-mars), alltså 6 månader (26 veckor, 130 dagar) per år, i 10 år, så är det 2600 resor totalt. Det skulle innebära att det var en brinntid på 17 minuter per resa och 2,5 timmars driftstid. Det känns ju inte rimligt, eller?

Framförallt tycker jag det är förhållandet brinntid och driftstid som känns galet...

Om man slår ut 741 på 10 år så blir det 74 timmar per år. Om 59 timmar når jag 800 timmar. Så senast nästa vinter borde jag veta hur det är med 800 gränsen antar jag, kanske redan i slutet på denna om jag är flitig med brännaren?

Det skall bli lite spännande att titta på timmarna igen om någon månad eller två för att se hur de rört sig.
Jag har precis köpt en v70 2013 med 18900mil på mätaren.
301 brinntid
6056 drifttid

Anledningen till att jag kollar detta nu är jag jag felsöker den då den inte funkat på ett år enligt förra ägaren.
av Doomis
MartinS skrev:Ålder och mil på din bil Doomis? 49 timmar bränntid låter ju vansinnigt lite kontra driftstimmarna.
runt 11000 mil, köptes ny 07, aldrig åkt på vintern, så det är därför det är så lite gångtid på bränslevärmaren. Men det är också därför jag trodde att drifttiden är lika med hur länge bilen varit igång.
av VolvoJull3
Blev nyfiken på min andra bil, en 2014 V40 D2 med 9700mil men på den hittar jag inte datan på samma sätt som på V70.
Kommer in i modulen men finns inget räkneverk som på V70, i VIDA alltså.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är en annan brännare i v40, det är nog anledningen till att du inte ser samma saker.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gjorde en ny utläsning ikväll för att försöka förstå vad dessa värden egentligen kommer ifrån.

Idag körde jag 2 timmar och 16 minuter enligt OnCall-appen.

Driftstiden för brännaren har räknats upp med 3 timmar och 30 min.

Brännaren startade jag med OnCall Appen en gång och stängda av den i bilen efter exakt 19 minuter enligt tidtagaruret i min telefon. Bilen har räknat upp bränntiden med 17 minuter.

Jag har automatiken för brännaren satt i läge OFF.

Driftstid verkar vara den tid bilen är igång, men det stämmer inte heller då den har lagt till en timme och en kvart mot den tiden jag faktiskt haft bilen igång. Mycket märkligt.

Brännaren visar 2 min mindre än den faktiskt bränntiden, också lite märkligt men kanske inom toleranserna, och det tar väl några sekunder att få en låga från det att den startas.
av dannesk
778timmar brinntimmar nu på värmaren, det börjar närma sig. Kanske jag kommer till 800timmar innan jul och får en otrevlig julklapp. :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Brännaren visar 2 min mindre än den faktiskt bränntiden, också lite märkligt men kanske inom toleranserna, och det tar väl några sekunder att få en låga från det att den startas.
Befinner man sig inom hörhåll från bilen när värmaren startar kan man höra att den har en del pyssel för sig innan "jetmotorn" drar igång.

Man kan ju tänka sig att drifttid är summan av när bilen är igång och när värmaren är på trots att bilen inte är igång. Men det verkar inte som om det räcker till ändå i ditt fall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja, fast det brukar sällan ta mer än 20-30 sek innan det är full fart tycker jag.

Det är det som är konstigt, det stämmer inte med bil eller värmare igång för att kunna räkna fram driftstiden. Skumt är det.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Kan det stämma att 360-kamera endast ing&arin[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej, Jag har en c70 T5 cab från 2001 som bar[…]

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Packbox fræmre på vevaxel