- ons 14 dec 2022, 17:34
Jag har 49 timmar och 5026 timmar. Inget ändrat på den bilen.
MartinS skrev:Jag blev lite nyfiken så jag kollade hur det stod till med antal timmar på min V60 MY13 som gått 15900 mil.Ja lite intressant är det, kan det vara så att drifttiden är hur länge den har varit spänningsmatad när bilen har varit aktiv? Brännaren är ju inte igång om inte den värmer tänker jag.
Brinntid 741 timmar
Driftstid 6448 timmar
Definitionen brinntid och driftstid beskrivs såhär i Vida:
Driftstid anger hur lång tid värmaren har varit i drift
Brinntid anger hur länge flamma varit aktiv
Det känns som att någonting kanske inte riktigt stämmer här. Mina räknare innebär 6 minuter brinntid för en timmes driftstid, kan det verkligen stämma?
Om vi tänker att bilen gått två resor om dagen i fem dagar i veckan under värmarhalvåret (okt-mars), alltså 6 månader (26 veckor, 130 dagar) per år, i 10 år, så är det 2600 resor totalt. Det skulle innebära att det var en brinntid på 17 minuter per resa och 2,5 timmars driftstid. Det känns ju inte rimligt, eller?
Framförallt tycker jag det är förhållandet brinntid och driftstid som känns galet...
Om man slår ut 741 på 10 år så blir det 74 timmar per år. Om 59 timmar når jag 800 timmar. Så senast nästa vinter borde jag veta hur det är med 800 gränsen antar jag, kanske redan i slutet på denna om jag är flitig med brännaren?
Det skall bli lite spännande att titta på timmarna igen om någon månad eller två för att se hur de rört sig.
Jag har 49 timmar och 5026 timmar. Inget ändrat på den bilen.
- By Kamelen