milktrucker skrev:Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB.
Vad jag kan se så blev Continental bästa sommardäck (igen) i AB. Liksom i många andra tester också. Det verkar som om Conti ligger bäst till överlag om man kollar in flera tester.
Tänkte överge Conti, inte för att de är dåliga på något vis, utan för att jag tycker man skall få ut mera mil av ett däck. Lutar åt Conti igen trots allt.
@andersuw. Det här med Treadwear, är det samma sak som ViB kallar för slitstyrka? Värdena i de testade däcken ligger mellan 240-400. Jag hittade dock en brasklapp om det och det var att det inte finns några standardiserade metoder för det. En annan sak är att du skriver att du får ut så många mil på Michelin och de hade lägst slitvärde tillsamans med ett annat fabrikat. Så helt går det inte lita på detta värde i alla fall kan jag tycka.
Sen kanske man inte ska ha någon övertro på tester för vad som testas är ju oftast gränser. Det är klart, i en extrem situation så skulle kanske det ena märket kunna göra skillnad mot något annat. Men jag tror nog att man kommer rätt långt om man väljer ett premiummärke.