Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Nu till helgen blir det (lörd).
/Bo
Lycka till Bo!
// Per Kristinehamn
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Var ute idag och körde i en demobil V70 D2 Momentum 2014 för att se bl a hurpass pigg el svag motorn är.
Demobilen hade gått 200 mil så den var alltså sprillans ny.
Först, Momentumnivån är den nivå jag önskar mig, det är jag säker på nu. Har även kollat på en V70 DRIVe 2012 Kinetic som Volvohandlaren hade inne men jag gillade inte interiören med sätena, ratten m m. Så där har jag bestämt mig, Momentumnivån blir det.

Motorn:
Körde ca 6 mil på landsväg och la mig i 90 km/h och nollställde medelförbrukningen i färddatorn på demobilen med D2 motorn. Medelförbrukningen såg jag varierade allteftersom resan pågick mellan 3,9 - 4,4 l/100 km för att efter resans slut stå på 4,2 l/100 km. Såeldes ganska nära specifikationen på 3,9 l/100km för landsvägskörning som V70 D2 2014 har. Landvägen jag körde på varierade med några ganska kraftiga uppförsbackar, mestadels plant och några nedförsbackar. Blev nog ganska övertygad om D2 (eller DRIVe) dieselmotorns snåla gång. Motorvarvtalet låg på ca 1600-1700 v/min vid 90 knyck.
Dieselknattret var väl egentligen inte störande, visst när jag starta den kall hörde jag förstås att det satt en diesel under huven men under körningen märktes det knappast och inte alls på landsvägen. Accelerationen upplevde jag som helt OK, visst lite trög när man gasa på för en tänkt omkörning vid 90 knyck men inget som blir ett bekymmer för mig. Kunde lätt ligga även i 70 km/h på 6:e växeln men ner mot 50 km/h kändes det inte som nån bra växel att köra på.

Köregenskaper:
Lättstyrd, låg bra på vägen, bra bromsar(det jag testa, säger i och för sig inte så mycket). Lättväxlad. Kanske lite lätt på kopplingen.
Brorsan provkörde den också och han reagera också lite på den lätta kopplingen, men en vanesak antar jag. Han tyckte också motorns kraft var helt OK (han har själv en Volvo XC60 D3 diesel AWD Automat att jämföra med).
Tyst i kupén under körning.

Ovanstående var ungefär det jag ville veta mer om.
Sen var förstås känslan skön i den alldeles nya V70 D2 MY 2014 - nytt är nytt det kommer man aldrig ifrån. Digitala instrumentet framför ratten var förstås härligt att se och använda. Men ljudanläggningens ljud i den demobil jag prova var lite av en besvikelse, det var 7 tums miltimedia skärm och High Performance sound system. Faktiskt inte i närheten av det ljud jag har i min nuvarande V70 (HU803 ljudanläggning med Dolby Surround Pro Logic med 12 högtalare och subwoofer, enda bling i min V70). Där kommer det bli en nedgradering med en V70 2012 för jag lär nog inte hitta nån beg med motsvarande ljud då de flesta f d tjänstebilar i regel ej utrustas med "värsting" ljudanläggning). Styrning av radio och diverse inställningar från rattens knappar+rullhjul och vänstra spakens rullhjul+reset funkade bra och var lätt att komma underfund med.
Gillar det 3 delade ryggstödet i baksätet och det helt plana lastgolvet.

Volvohandlaren hade 1 st V70 2012 i lager men den var svart och Kinetic, således inget av intresse för min del. På annan ort hade handlaren en röd V70 2012 Momentum men jag gillar varken svarta, röda eller vita bilar... (vill bestämt ha en metallic - förstår förstås varför det finns många svarta, vita, röda för de är ca 7000 billigare än de med metallic vid nyköp så många tjänstebilsköpare snålar in där). Dock gav jag handlaren en chans att kolla om de kunde få tag i nån annan V70 2012 Momentum, vi får se vad han kan få fram.

Annars, jag kollar varje dag efter intressanta V70 DRIVe 2012 Momentum.
Hittills ingen mer som jag tänkt "den har det jag vill ha till rimligt pris", förutom den som jag "missa" häromveckan som skulle passat mig fint men som jag inte var nog snabb på.

Har sagt det tidigare och jag säger det igen - prissättningen på V70 DRIVe 2012 Momentum är lite halvt förvirrande - kolla denna med 0 mil på mätaren:
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... 2.htm?aw=1
(Tillverkad 2011-08, Antal ägare 3, Första gången i trafik 2011-09-30, Fordonet är anmält som kommersiellt fordon. Fordon som används för uthyrning.) - lite skumt att den kan ha 0 mil på mätaren när det gått så lång tid och med tanke på vad bilen använts till.
Jämför man med andra annonser framstår den ju som rätt prisvärd om man nu är ute efter en som ej rullat en meter.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Kanske annonsören glömt fylla i milen för den står annonserad med
Mätarställning: 0 mil
Miltal: 0 - 499

Då har man väl förklaringen varför priset är såpass lågt om mätaren visar nåt helt annat.
Tyckte väl bromsskivan och oket såg lite "använt" ut när man zooma in i bilden på hjulet.

/Bo
av perhall
Ingen tvekan om att D2 är snål och även om den knattrar en del så gör alla Volvo-dieslarna det ganska ordentligt. 2-litersfemman går mjukast (D3/D4). D5 har bra kraft men är bullrig, precis som D2. Dock är det ju inte så mycket som hörs i kupén av det.

Momentum är helt rätt - snyggare inuti samt xenon vilket ju är mkt bra.

Komforten i V70 är ju fantastisk, har nyligen läst både Expressen och ViBIlägare och båda menar att V70 har bäst komfort och är tystast (konkurrenter A6, 520d, E-klass, Jag XF...). Det är bara att hålla med.

Ska du köra 40 000 mil tycker jag metallic är en bra investering, dels lättare att sköta (än röd och svart åtminstone), dels snyggare.
PH
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Gått ett tag sen jag skrev nåt här nu. Har verkligen letat V70 under tiden. Hur många timmar jag hittils lagt ner i jakten vågar jag nog inte räkna ihop. Jag kan kosta på mig att vara lite kräsen då jag inte sitter i sjön på något sätt.
Nu har jag en V70 D3 (2.0 lit 136hk 5 cyl) Momentum 2013 med 24 mån Select garanti jag skall kolla på. Vi får väl se vad det kan bli av detta.
Klart mer jobb att hitta en beg bil som jag kan tänkas bli nöjd med än att köpa en splitterny som jag gjort de tre föregående bilköpen. Men jag är vid det här laget hyfsat bra insatt i mycket av V70 2012-2013 vad gäller tillbehör och paket och vad det kostat nytt el i paket. Har fått hyfsad känsla för, hoppas jag, vad som är rimligt pris efter att ha lusläst annonser i väl över 1 månad. Det tar tid att få överblick och en känsla för detta. Nån nämde tidigare i denna tråd han ladda i 3 mån innan han slog till på en beg bil och fasen det kan nog behövas om man skall hitta "den" bilen man känner att utrustning och pris klaffar på.
I och med att jag skall ha bilen i minst 10 år vill jag försöka hitta nån som jag tror kan hålla men det blir gissningar/chansning mest ändå förstås. Kanske vore ett köp av privatperson med pedantskött bil med en ägare som gått några tusen mil till rimligt pris ett rätt bra köp men å andra sidan köp av Volvohandlare med t ex 24 "garanti" (t ex Select garanti) är rätt tryggt men dyrare förstås. Jag är lite nojig sen jag en gång för länge sen fick ett växellådeshaveri på en nästan ny bil jag hade då men som tur var hade jag köpt till 6 mån "garanti" och det täckte haveriet (som annars skulle kostat ca 30 tusen kr då, vilket var mycket pengar). Det var en Ford.
Men dök det upp en kalasbil nu där en privatperson säljer tog jag nog chansen då jag har lite mer förtoende för en Volvo då jag ju kört min nuvarande V70 över 40 tusen mil.
Återkommer.
/Bo
av Lövet
Frågan är om du inte ska unna dig en ny bil om du ändå ska ha den i 10 år. Borde inte skilja mer än några hundralappar i månaden när du slår ut det.
Vad gäller garanti så har du maskinskadeförsäkring upp till 10000 mil alltid i vanliga försäkringen. Visserligen med lite självrisk men det mildrar behovet markant av andra garantier.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag hade nog också satsat på en ny bil. Om det är en prisfråga så tror jag kostnaden sett över så lång tid är försumbar. Särskilt om man kan tänka sig en lagerförd kampanjbil, då är ju rabatter uppemot 15-17% inte ovanliga.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 28

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]