Hej,
Var ute idag och körde i en demobil V70 D2 Momentum 2014 för att se bl a hurpass pigg el svag motorn är.
Demobilen hade gått 200 mil så den var alltså sprillans ny.
Först, Momentumnivån är den nivå jag önskar mig, det är jag säker på nu. Har även kollat på en V70 DRIVe 2012 Kinetic som Volvohandlaren hade inne men jag gillade inte interiören med sätena, ratten m m. Så där har jag bestämt mig, Momentumnivån blir det.
Motorn:
Körde ca 6 mil på landsväg och la mig i 90 km/h och nollställde medelförbrukningen i färddatorn på demobilen med D2 motorn. Medelförbrukningen såg jag varierade allteftersom resan pågick mellan 3,9 - 4,4 l/100 km för att efter resans slut stå på 4,2 l/100 km. Såeldes ganska nära specifikationen på 3,9 l/100km för landsvägskörning som V70 D2 2014 har. Landvägen jag körde på varierade med några ganska kraftiga uppförsbackar, mestadels plant och några nedförsbackar. Blev nog ganska övertygad om D2 (eller DRIVe) dieselmotorns snåla gång. Motorvarvtalet låg på ca 1600-1700 v/min vid 90 knyck.
Dieselknattret var väl egentligen inte störande, visst när jag starta den kall hörde jag förstås att det satt en diesel under huven men under körningen märktes det knappast och inte alls på landsvägen. Accelerationen upplevde jag som helt OK, visst lite trög när man gasa på för en tänkt omkörning vid 90 knyck men inget som blir ett bekymmer för mig. Kunde lätt ligga även i 70 km/h på 6:e växeln men ner mot 50 km/h kändes det inte som nån bra växel att köra på.
Köregenskaper:
Lättstyrd, låg bra på vägen, bra bromsar(det jag testa, säger i och för sig inte så mycket). Lättväxlad. Kanske lite lätt på kopplingen.
Brorsan provkörde den också och han reagera också lite på den lätta kopplingen, men en vanesak antar jag. Han tyckte också motorns kraft var helt OK (han har själv en Volvo XC60 D3 diesel AWD Automat att jämföra med).
Tyst i kupén under körning.
Ovanstående var ungefär det jag ville veta mer om.
Sen var förstås känslan skön i den alldeles nya V70 D2 MY 2014 - nytt är nytt det kommer man aldrig ifrån. Digitala instrumentet framför ratten var förstås härligt att se och använda. Men ljudanläggningens ljud i den demobil jag prova var lite av en besvikelse, det var 7 tums miltimedia skärm och High Performance sound system. Faktiskt inte i närheten av det ljud jag har i min nuvarande V70 (HU803 ljudanläggning med Dolby Surround Pro Logic med 12 högtalare och subwoofer, enda bling i min V70). Där kommer det bli en nedgradering med en V70 2012 för jag lär nog inte hitta nån beg med motsvarande ljud då de flesta f d tjänstebilar i regel ej utrustas med "värsting" ljudanläggning). Styrning av radio och diverse inställningar från rattens knappar+rullhjul och vänstra spakens rullhjul+reset funkade bra och var lätt att komma underfund med.
Gillar det 3 delade ryggstödet i baksätet och det helt plana lastgolvet.
Volvohandlaren hade 1 st V70 2012 i lager men den var svart och Kinetic, således inget av intresse för min del. På annan ort hade handlaren en röd V70 2012 Momentum men jag gillar varken svarta, röda eller vita bilar... (vill bestämt ha en metallic - förstår förstås varför det finns många svarta, vita, röda för de är ca 7000 billigare än de med metallic vid nyköp så många tjänstebilsköpare snålar in där). Dock gav jag handlaren en chans att kolla om de kunde få tag i nån annan V70 2012 Momentum, vi får se vad han kan få fram.
Annars, jag kollar varje dag efter intressanta V70 DRIVe 2012 Momentum.
Hittills ingen mer som jag tänkt "den har det jag vill ha till rimligt pris", förutom den som jag "missa" häromveckan som skulle passat mig fint men som jag inte var nog snabb på.
Har sagt det tidigare och jag säger det igen - prissättningen på V70 DRIVe 2012 Momentum är lite halvt förvirrande - kolla denna med 0 mil på mätaren:
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... 2.htm?aw=1
(Tillverkad 2011-08, Antal ägare 3, Första gången i trafik 2011-09-30, Fordonet är anmält som kommersiellt fordon. Fordon som används för uthyrning.) - lite skumt att den kan ha 0 mil på mätaren när det gått så lång tid och med tanke på vad bilen använts till.
Jämför man med andra annonser framstår den ju som rätt prisvärd om man nu är ute efter en som ej rullat en meter.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.