- tor 03 mar 2011, 10:50
Det där är en lite "vinklad" populärversion. Rapporten berör inte bara etanol, utan alla biodrivmedel.
En viktig del i rapporten är kritik på kortsiktigheten i beslut. Man har ju inte ännu kungjort hur om eventuella rabatter på förmånsvärdet efter 31/12 2011.
"Regeringens hantering av skattebefrielsen har inte inneburit långsiktiga och förutsägbara villkor för företag och konsumenter. Besluten om skattelättnader avser relativt korta tidsperioder, vilket begränsar företagens möjligheter att planera.
– Spelreglerna är kortsiktiga och oklara. Regeringen bör klargöra hur skattebefrielsen ska hanteras för att ge företag och konsumenter rimliga möjligheter att planera, säger riksrevisor Claes Norgren.
Riksrevisionen rekommenderar regeringen att på längre sikt analysera vilka medel som på bästa sätt bidrar till att nå klimatmålen."
http://www.riksrevisionen.se/templib/pa ... _2267.aspx
Dessutom har jag, när jag "skummat" rapporten, hittat ett i mina ögon felaktighet i rapporten:
"Etanolbilar har i genomsnitt högre bränsleförbrukning än bensinbilar. Jämfört med bensinbilar ger etanolbilar därför ökade utsläpp när de tankas med bensin." De påstår ju att en etanolbil drar mer bensin än en ren bensinbil när den körs på bensin. Så är det ju inte.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo