Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#505185
Såg på Automotorsport.se att det lilla bagagerummet blivit mindre.... Men vad gör man inte för miljön (jo sätter på en takbox å tankar en gång till påväg upp till fjällen)
av Sharkbait
#505193
poseidon skrev:Såg på Automotorsport.se att det lilla bagagerummet blivit mindre.... Men vad gör man inte för miljön (jo sätter på en takbox å tankar en gång till påväg upp till fjällen)

Ja eller så kör man sin miljöbil Volvo FT som har större bagagerum och kanske smetar på en takbox också. För att sedan tanka bensin ....


Vad gör man inte för miljön och lite statlig subvention..
av MattiasD
#505235
VolvoB20 skrev:ÄNTLIGEN har man hittat något som verkar vara vettig information som dessutom är realistiska.

Laddhybriden på V60 D5 AWD kommer att sänka förbrukningen med ca 15 % jämfört med vanliga V60 D5 AWD vid blandad körning.

Har ingen källhänvisning för det var något som fladdrade förbi i en intervju på TVn av någon volvorepresentant,

Alltså från 0.69 l/m -> 0.58 l/m

Det stämmer mycket bra med övriga hybrider jag kört vad gäller besparing.

Att sedan bil råkar dra 0.19 liter om man kör på bara batterier som man laddat upp i väggutaget är ju en annan sak som är bra. Igentligen kunde det ju varit 0.000 l/m om batterierna/elmotorn räckt något längre så man kunnnat köra hela körcyklen på batteri och den klarat accet 0-100 på 10 sek på bara elmotor.

Skulle gärna ha en sådan.
Tack för infon. Då är det bara att konstatera att miljönyttan är betydligt större med en 2.5FT till ett betydligt billigare pris. Kommande T4F, som är aktuell för V60, är dessutom miljönyttan ytterligare bättre.
Användarvisningsbild
av poseidon
#505374
Läste precis i DN att miljönyttan är sisådär med etanol.

Riksrevisionen har, med hjälp av SCB, ställt en enkät till etanolbilägare. Svaren visar att klimatskäl hade stor betydelse för köpet av en etanolbil. Men när bensinpriset är lågt räcker inte skattebefrielsen för att jämna ut skillnader i produktionskostnader mellan olika drivmedel och då blir bensinen billigare. Enkätsvaren visar att många då väljer att tanka bensin i stället för etanol. Eftersom etanolbilar i genomsnitt drar mer bränsle och körs längre sträckor än bensinbilar motverkar detta den positiva klimateffekt som var avsikten.


http://www.dn.se/debatt/svenska-klimata ... neffektiva
av Sharkbait
#505399
poseidon skrev:Läste precis i DN att miljönyttan är sisådär med etanol.

Riksrevisionen har, med hjälp av SCB, ställt en enkät till etanolbilägare. Svaren visar att klimatskäl hade stor betydelse för köpet av en etanolbil. Men när bensinpriset är lågt räcker inte skattebefrielsen för att jämna ut skillnader i produktionskostnader mellan olika drivmedel och då blir bensinen billigare. Enkätsvaren visar att många då väljer att tanka bensin i stället för etanol. Eftersom etanolbilar i genomsnitt drar mer bränsle och körs längre sträckor än bensinbilar motverkar detta den positiva klimateffekt som var avsikten.


http://www.dn.se/debatt/svenska-klimata ... neffektiva

Men detta var ingen nyhet!
av MattiasD
#505410
poseidon skrev:Läste precis i DN att miljönyttan är sisådär med etanol.

Riksrevisionen har, med hjälp av SCB, ställt en enkät till etanolbilägare. Svaren visar att klimatskäl hade stor betydelse för köpet av en etanolbil. Men när bensinpriset är lågt räcker inte skattebefrielsen för att jämna ut skillnader i produktionskostnader mellan olika drivmedel och då blir bensinen billigare. Enkätsvaren visar att många då väljer att tanka bensin i stället för etanol. Eftersom etanolbilar i genomsnitt drar mer bränsle och körs längre sträckor än bensinbilar motverkar detta den positiva klimateffekt som var avsikten.


http://www.dn.se/debatt/svenska-klimata ... neffektiva
Miljönyttan är bra med etanol, men då ska ju svensson också tanka etanol. Att svensson räknar kronor och ören är väl ingen nyhet? Men den som tankar BF 95 idag har troligtvis problem att räkna. Det är ju därför dieselbilar säljs i allt högre grad. Och det är mycket olyckligt men det finns en enkel lösning på problemet - höj skatten på fossilbränslena. På sikt löser sig problemet av sig själv då fossilbränslena knappast blir billigare.
Användarvisningsbild
av SvenB
#505413
Det där är en lite "vinklad" populärversion. Rapporten berör inte bara etanol, utan alla biodrivmedel.

En viktig del i rapporten är kritik på kortsiktigheten i beslut. Man har ju inte ännu kungjort hur om eventuella rabatter på förmånsvärdet efter 31/12 2011.

"Regeringens hantering av skattebefrielsen har inte inneburit långsiktiga och förutsägbara villkor för företag och konsumenter. Besluten om skattelättnader avser relativt korta tidsperioder, vilket begränsar företagens möjligheter att planera.

– Spelreglerna är kortsiktiga och oklara. Regeringen bör klargöra hur skattebefrielsen ska hanteras för att ge företag och konsumenter rimliga möjligheter att planera, säger riksrevisor Claes Norgren.
Riksrevisionen rekommenderar regeringen att på längre sikt analysera vilka medel som på bästa sätt bidrar till att nå klimatmålen."


http://www.riksrevisionen.se/templib/pa ... _2267.aspx

Dessutom har jag, när jag "skummat" rapporten, hittat ett i mina ögon felaktighet i rapporten: "Etanolbilar har i genomsnitt högre bränsleförbrukning än bensinbilar. Jämfört med bensinbilar ger etanolbilar därför ökade utsläpp när de tankas med bensin." De påstår ju att en etanolbil drar mer bensin än en ren bensinbil när den körs på bensin. Så är det ju inte.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av Kluster
#505445
"V60 Plug-in Hybrid är vår superbil"

http://www.automotorsport.se/news/22376/

"Volvos första hybrid börjar säljas i slutet av 2011 och kommer som bekant vara dieseldriven. Men vad ska man göra på den amerikanska och kinesiska marknaden, där diesel inte är något riktigt alternativ.
"Vi kommer med en ny motorgeneration 2013-2014, och där finns bensinmotorer som skulle passa bra ihop med vår teknik.

Alltså, klara besked från Volvo:
Det kommer något lyxigt från Kina som mycket väl kan tänkas säljas över hela världen. Volvo kommer dessutom också bygga bensinhybrider. Troligast både med pluginteknik och mer konventionell hybridteknik.

När jag frågar om Volvo kommer med någon form av imagebyggare som BMW M3 blir svaret också klart:
"Vi bygger vår image med pluginhybriden."
av svendufva
#505449
En sådan hade passat min körning perfekt. Hur fungerar den när det är -20-30 grader kallt ute? Går den på el även då? Blir det varmt i bilen?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]