Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
kave skrev:
Arese skrev:
Jag har väldigt svårt för diesel, härom veckan provkörde jag 523i och 530d och föredrar faktiskt den svagare bensinaren även om den är mycket långsammare. Gång- och ljudkultur samt den mycket trevligare effektkurvan gör att bilen känns mycket mer premium. Motor och drivlina är bilens hjärta - bensin ger fortsatt mest till den som uppskattar att köra bil inte bara åka med.

När det gäller 528i så undrar jag om det finns någon bil i klassen som slår 0-100 på 6,7 sek,250 i toppfart kombinerat med 0,76 l bensin per mil? Just denna motor känns som den mest "BMW-mässiga" med maxeffekt vid 6600 varv :D Faktiskt lite sugen på att ta den istället för 535:an.

Mvh
Arese
Jag håller helt med, det enda störmomentet är att 530i e60 är ännu bättre, mer prestanda och lägre förbrukning.
Frågan är om nya serien har sämre CV värde eller vad som är fel.
Jag provade 320DT idag med nya motorn och den upplever jag inte på något vis som sportig. Bullrar och rister mer än min D5 och har ett tristare register och motorljud.
Tänk om man kunde få nya modellen med gamla 530i motorn och urplockad iDrive.
F10:an är tyngre och har sannolikt en mer ogynnsam frontarea. Men 528:an är 12k billigare än vad 530i var så det jämnar väl ut förbrukningsskillnaden på 0,03 l/mil :D

Mvh
Arese
av perhall
Det stämmer, F10 är MYCKET tyngre. Lättaste väger drygt 1700 kg, e60 när den kom började under 1500! Säkerligen lite mer på slutet men ändå... ja, lite som V70N vs V70II, min 2,5T är ju både långsammare och törstigare än en

Notera att tyska ams har testat 523i F10 som är törstigare och långsammare än 523i e39 (årsmod 1996) - trots EU-mix 9,4 då och 7,4 nu... och ger ungefär samma db på ljudmätaren, men säkert upplevs F10 tystare och säkrare och rymligare är den ju hur som helst (som V70II jfr m V70N)/PH
av Twendor
BMW for bilfølelsen, kjøregleden og en mere moderne bil.
Men for pengene bedre utstyrt bil med Volvo.
Twendor
Användarvisningsbild
av kave
Frågan är då om det lönar sig med en beg 3 år gammal 530i som gått runt 10000 mil för ca 300.000:- kânns som at värdeminskningen borde vara extrem efter 3 år till och 22000 mil?
Extra kostnader såsom service, försäkring, högre förbrukning etc talar emot en dyr beg bil.
av perhall
kave skrev:Frågan är då om det lönar sig med en beg 3 år gammal 530i som gått runt 10000 mil för ca 300.000:- kânns som at värdeminskningen borde vara extrem efter 3 år till och 22000 mil?
Extra kostnader såsom service, försäkring, högre förbrukning etc talar emot en dyr beg bil.
Är de så dyra? Den bilen kommer att sjunka riktigt mycket på ytterligare tre år. Prispåslaget för BMW brukar vara helt raderat efter 5-6 år, har jämfört rätt många gånger.
av sandberg80
Tobbev skrev:En annan sak som slog mig. Du uppskattar värdeminskningen på BMW'n till 34.2%. Detta skulle ju innebära att värdeminskningen på den bilen är i princip konstant över hela dess livslängd.

Om man antar att BMW'n du tittar på är värd runt 30.000 kr när den har gått 24.000 mil (bara ett antagande), då har bilens värde sjunkit med 350.000:-, dvs 14.60kr/mil under denna tiden. Din uppskattning är att BMW'n sjunker med 16.2kr/mil under de första 8000 milen, vilket låter på tok för lågt i mina öron, eftersom det stora värderaset sker under just dessa första 8000 mil.
Intressant feedback. Ska förklara lite hur jag tänker.
BMW:n räknade jag först med att få 8 % rabatt = cirka 380 000:-, men efter närmare undersökningar lär det landa på cirka 7%, dvs ett pris på 385 och inte 380.
Jag jämförde inte heller exakt likvärdig utrustning på bilarna utan tog det jag tänkte mig som var minimum på respektive bil. På V70 var det
D3 (304), Automat (17,5), Business Premium(21), Tonade Rutor (3,5), Tidur (3,5), 17" (3,5) och 8% rabatt på det priset. Då är bilarna mer eller mindre likadant utrustade, men självklar inte exakt!

Försäljningspriset har jag baserat på två saker. Dels vad motsvarande bilar kostar idag efter 3 år och 8000 mil och även vad bilpriser.se säger med liknande värdering. Att avgöra exakta priset är ju omöjligt.

Anledningen att biltidningarna säger 50% i tapp är just att de räknar
* Listpris (dvs 7-8% skillnad mot verkligheten)
* Att bilen byts in på bilfirma (säkerligen ett tapp på MINST 10 % ytterligare).

Så i mitt fall för BMW:n
Nypris 413
Inbytespris kanske 210 000:-

Men som jag ser det så är nypris
Nypris 385
försäljnigspris 250.

Alltså 35% tapp mot 49% tapp. Oavsett det exakta försäljningspriset vill jag nog lova att skillnaden är så stor. Detta är ju också att många avskräcks från att köpa nya bilar. 135 000:- tappar jag väl på en Skoda Octavia kombi om jag inte prutade på nypriset och lämnade in den på bilfirma.

Kollar du sedan på blocket också efter V70 blir jag lite förvånad.
Ny V70 kostar runt 320-330 000:- prutat (automat)
3 år gammal runt 200-230 000:-
6 år gammal runt 100-130 000:-

Värdeminskningen under år 3-6 är faktiskt betydligt större än vad många tror. Då sitter du också med en bil som har 0 garantier kvar, riktigt dyra reserverdelskostnader ifall något skall bytas och fortfarande ett "krav" från marknaden att serva på auktoriserad firma. Jag tror inte att år 3-6 är någon bra idé att äga en bil. Men jag har aldrig gjrot det själv, så jag ska kanske inte säga så mycket :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Bosa
perhall skrev:
kave skrev:Frågan är då om det lönar sig med en beg 3 år gammal 530i som gått runt 10000 mil för ca 300.000:- kânns som at värdeminskningen borde vara extrem efter 3 år till och 22000 mil?
Är de så dyra? Den bilen kommer att sjunka riktigt mycket på ytterligare tre år. Prispåslaget för BMW brukar vara helt raderat efter 5-6 år, har jämfört rätt många gånger.
Blev nyfiken och kollade Blocket, den dyraste 530i -07 är en BMW 530i Touring M-Sport med 8700 mil på mätaren som man får slanta upp 269900:- för. Har följande utrustning:

M-SPORT, 6-växlad, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Avtagbar dragkrok, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare, Elstol passagerare fram, En ägare, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, Rails, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stolvärme fram, Svensksåld, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Dimljus, ISOFIX, Parkeringssensorer, 18" M-sport fälgar

Finns även ett par 08:or, dock sedaner, för 320k respektive 330k men då har de bara gått 2500-3500 mil.
av Tobbev
Du skriver att bilarna inte är exakt likadant utrustade, men i ärlighetens namn...

Du har lagt på Business Premium på V70'n. Det innehåller följande bl.a:

• Aluminiumhjul: Balder 7x17"
• Elinfällbara backspeglar med markbelysning
• Elmanövrerad förarstol med minne för stol och ytterbackspeglar
• Innerbackspegel med automatisk avbländning
• Klädsel: Läder
• Rails i Silver Metal
• Blank list runt sidorutorna
• Dekor i Silk Metal runt mittkonsol, i ratt och växelväljarknopp
• Integrerat Bluetooth® handsfree-system
• Panelinlägg: Cross Brushed aluminium
• Parkeringshjälp, bak
• Regnsensor
• Spoilerljus, dimljus fram
• Vattenavvisande glas på främre sidorutor (WRG)
• Xenonljus på hel- och halvljus – Dual Xenon
• Eluppvärmt baksäte
• Konstantfarthållare
• Metallic lack
• High Performance ljudanläggning.

Detta jämför du med en basutrustad 520d med tonade rutor, komfortpaket och automatlåda och säger att bilarna är "mer eller mindre likadant utrustade". För mig är det inte ens i närheten faktiskt, då enbart skinn till BMWn väl kostar över 20.000:-, ännu mer om du skall ha elstol. 17" hjulen behöver du ju inte köpa till volvon heller (du har listat de som en kostnad på 3500:-).

Kan ju tillägga också att när jag sålde min 9-5 Aero fick jag 35k mer än vad bilpriser.se angav, så deras uppgifter ger jag inte 5 öre för faktiskt.
Senast redigerad av 1 Tobbev, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobbev
Bosa skrev:
perhall skrev:
Blev nyfiken och kollade Blocket, den dyraste 530i -07 är en BMW 530i Touring M-Sport med 8700 mil på mätaren som man får slanta upp 269900:- för. Har följande utrustning:

M-SPORT, 6-växlad, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Avtagbar dragkrok, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare, Elstol passagerare fram, En ägare, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, Rails, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stolvärme fram, Svensksåld, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Dimljus, ISOFIX, Parkeringssensorer, 18" M-sport fälgar

Finns även ett par 08:or, dock sedaner, för 320k respektive 330k men då har de bara gått 2500-3500 mil.
Och då är det även prutmån på 269900:-, så att få ut 230000:- för en lika gammal, i princip basutrustad, 520d känns för mig inte så sannolikt.

Som sagt, det är lätt att medvetet lura sig själv när man vill räkna hem en dyrare bil (vilket naturligtvis inte enbart gäller BMW)
av sandberg80
Tobbev skrev:Du skriver att bilarna inte är exakt likadant utrustade, men i ärlighetens namn...

Du har lagt på Business Premium på V70'n. Det innehåller följande bl.a:

Kan ju tillägga också att när jag sålde min 9-5 Aero fick jag 35k mer än vad bilpriser.se angav, så deras uppgifter ger jag inte 5 öre för faktiskt.
Mitt förra meddelandet verkade försvinna. Menade självklart en Business Active och inget annat!

Men kollar man priser på blocket så ser man att en 08:as 2,4D Automat Momentum kostar från 210 och uppåt. Innan prutmån. Då är det samma modell som säljs idag ny. Prisfall lär kunna ske efter faceliften.

Kollar man BMW:n så ligger de från 270 och uppåt, trots gammal modell. Nu tror jag detta är glädjesiffror men cirka 240-250 efter 3 år känns inte orimligt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?