- sön 26 sep 2010, 16:30
#449491
Mvh
Arese
kave skrev:F10:an är tyngre och har sannolikt en mer ogynnsam frontarea. Men 528:an är 12k billigare än vad 530i var så det jämnar väl ut förbrukningsskillnaden på 0,03 l/mil :DArese skrev:Jag håller helt med, det enda störmomentet är att 530i e60 är ännu bättre, mer prestanda och lägre förbrukning.
Jag har väldigt svårt för diesel, härom veckan provkörde jag 523i och 530d och föredrar faktiskt den svagare bensinaren även om den är mycket långsammare. Gång- och ljudkultur samt den mycket trevligare effektkurvan gör att bilen känns mycket mer premium. Motor och drivlina är bilens hjärta - bensin ger fortsatt mest till den som uppskattar att köra bil inte bara åka med.
När det gäller 528i så undrar jag om det finns någon bil i klassen som slår 0-100 på 6,7 sek,250 i toppfart kombinerat med 0,76 l bensin per mil? Just denna motor känns som den mest "BMW-mässiga" med maxeffekt vid 6600 varv :D Faktiskt lite sugen på att ta den istället för 535:an.
Mvh
Arese
Frågan är om nya serien har sämre CV värde eller vad som är fel.
Jag provade 320DT idag med nya motorn och den upplever jag inte på något vis som sportig. Bullrar och rister mer än min D5 och har ett tristare register och motorljud.
Tänk om man kunde få nya modellen med gamla 530i motorn och urplockad iDrive.
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017