Brainded skrev:Tack Matz! sånt jag vill höra!
Pratade med VV för en stund sedan och fick då höra att jag ska göra en skriftlig anmälan tillsammans med mina betalningsanspråk.
Tjejen skulle ringa sin far som vi ringde ut med kamera och se till så han skickar alla foton till mig, han skulle även åka dit idag och ta foton i dagsljus. Första bil som stannade vet jag tyvärr inte vilka det är men tjejens pappa och volvokillen som drog upp mig ur diket kan ju intyga att det var plogat i diket.
Finns det något lagrum eller text från vägverket som jag kan ta med i min anmälan?
/Anders
Det låter bra med dokumentationen! Du kan ju knappast få mer/bättre stöd än så..VV kan ju knappast ens försöka slingra sig undan.
Lagrum/text kan jag inte bistå med. Men på det sätt kommunen sköter sin plogning, oavsett om det är delegerat till lokala bönder eller inte, borde ju följa VV:s anvisningar?!! Då borde det funka att gå bakvägen; ringa kommunen och fråga vem som är den kommunala kontakten för vägföreningarna och sedan fråga denne hur anvisningarna är upplagda för plogning i egen regi och/eller för entreprenörerna (bönderna). Den anvisningen borde ju följa VV:s riktlinjer, tycker jag. Om nu inte kommunen lägger upp egna anvisningar, men det känns långsökt.
Blev det krångligt? Spaltar upp det för säkerhets skull:
1 Ringa kommunen och söka den som har hand om vägföreningarna.
2 Fråga denne om vilka anvisningar för snöröjning de har och var de fått dessa anvisningar från (har de gjort egna anvisningar eller följer de VV:s anvisningar, alltså)
3 I det här läget bör du då ha lite bakgrundsinfo/moteld i ditt agerande mot VV om tvist ändå skulle uppstå. Men som sagt, så som du har beskrivit det och har dokumenterat det så kan det inte vara något problem. Å andra sidan gick ju O.J. Simpson fri..
Alternativ punkt 3: Att helt enkelt stampa upp till VV kontoret och be att få tala med ansvarig person om ärendet och få ta del av den information som finns angående hur snöröjning ska ske, med tonvikt på snökäpparnas placering och om det är så att man får lägga snövallen ute i diket.. jag misstänker att du är liiite irriterad på att olyckan ens kunde ske och att då gå upp till ansvarig tjänsteman och vissa russinansikte lär nog ha effekt! De är säkerligen inte vana att ta emot besök från allmänheten på det sättet.
Punkt 4 blir, om nödvändigt, att lösa ut rättshjälpen via trafikförsäkringen för att få ett juridiskt ombud eller advokat som för din talan gentemot VV.
Punkt 5: Ta kontakt med den lokala MC-klubben..
Lycka till hur som helst och informera allteftersom! Det är viktig info som kan komma fram i en sån här situation!
M V H
---> Matz
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com