Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
Beklagar! Du har då verkligen otur. Visst, man kan säga att det kunde gått mycket värre, men det räcker gott.

Jag vet inte hur juridiken fungerar i sådana här fall, men Vägverket kommer säkert att slå ifrån sig - vare sig de har rätt eller fel. Du bör nog kontakta försäkringsbolaget för att få hjälp med tvisten.

Håller tummarna för att det går bra!
av nevyn
Brainded skrev:Mjaha så var det min tur, igen.

Den här gången får jag väl antagligen ta på mig skulden själv dessutom, även om jag ska försöka få vägverket att stå för skadorna.

Körde igår efter en, som jag först tyckte, skapligt bred, 70väg, utan väggren, som jag tidigare bara kört efter en gång.

När jag vid ett tillfälle fick möte så styrde jag ut och höll till höger, där fanns det bra med plats så det var inget problem. Trodde jag.

Tjoff så tog det tvärnit och vi kanade på sidan i diket för att sedan dunsa rätt hårt med underredet mot asfaltskanten. Så där stod vi med två hjul på vägen, högersidan djupt ner i diket.

Efter denna omilda och hastiga inbromsning så mår inte bilen särskilt bra alls, jag tror t.o.m. att den kommer gå på skroten.

efter ha kravlat ur bilen, sett att tjejen är ok och allt sånt så började jag fundera på hur tusan det gått till så jag går tillbaka de metrar dit olyckan påbörjades och ser att från mitt högra hjulspår så är det närmare en halvmeter till plogvallen men hjulet har sjunkit ner i diket och sen bara skurit ner ännu mer. Plogbilen har alltså plogat upp utanför vägen så där jag trodde att vägen gick så gick det ett dike.

Det fanns inga plogpinnar just där som visade vart vägen gick och inte ens när jag stod utanför bilen så kunde jag utan att sparka med foten urskilja vart vägkanten gick.

Jag tycker således att vägverket som är ansvariga för plogningen av den vägen har gjort fel då inga markeringar fanns och det var plogat ut i diket. Självklart finns det dom som kommer att säga att jag körde snabbare än väglaget tillät osv. Men ta då i beaktande att jag inte kunde urskilja vart vägkanten var ens när gick.

Så jag ska höra med vägverket vad de säger när jag kommer med min dokumentering av olycksplatsen.

/Anders
Som vanligt finns det de som säger att det gick för fort. Men om man ska dra det resonemanget till sin spets så kan man ju faktiskt råka ut för olyckor när man står still, till och med vara vållande till olyckan så ja hmmm, vet inte riktigt vad jag tycker om det.

Tror inte du hade sett vägkanten om du kört långsammare, tror inte heller det hade spelat någon roll för utgången.
av matzen10
Brainded skrev: Plogbilen har alltså plogat upp utanför vägen så där jag trodde att vägen gick så gick det ett dike.
/Anders
Har en jobbarkompis som råkade ut för samma sak förra vintern, alldeles vid jobbet. Där funkade det så här; Kommunen köper plogtjänsten av lokala bönder, för vägföreningens räkning. Bonden ska då tillse att markeringskäppar eller liknande markörer finns utplacerade för att just kunna bedöma den aktuella vägsträckans bredd och ploga säkert därefter.
Min kollega fick möte och drog åt sig lite grann och han beskrev det just så som du; högra hjulparet sjönk ner i vägrenen innan plogvallen. Det var alltså plogat utanför vägbanan och han gled ner och träffade en sten i diket.
Denna uppenbara försummelse att placera markeringskäppar rätt, och därmed säkert, var inte mycket att diskutera mellan kollegan och kummunens tjänsteman. Kommunen tog samtliga kostnader som uppstod för honom. Motiveringen ska ha varit i stil med att; Kommunen upphandlar tjänsten och betalar för den, MEN de har det yttersta ansvaret för att tillse att snöröjningen faktiskt utförs enligt det upphandlingsavtal som finns. De har alltså ett kontrollansvar som gäller även om de lejt ut detta till lokala bönder.

Nu verkar det dock skilja sig från ditt fall, men enligt mitt (o)sunda förnuft så verkar detta solklart! Dokumentera platsen, gärna med vittnen, för att styrka just det där med otydlig vägkant pga snöplogningen samt frånvaron av markeringskäppar! Jag tror inte heller att VV kommer att ge sig utan kamp även om du har rätt.. Men om du dokumenterar platsen, med vittnen, så har du iaf gjort vad du kunnat så här långt!
Lycka till, olycksbroder

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack Matz! sånt jag vill höra!

Pratade med VV för en stund sedan och fick då höra att jag ska göra en skriftlig anmälan tillsammans med mina betalningsanspråk.

Tjejen skulle ringa sin far som vi ringde ut med kamera och se till så han skickar alla foton till mig, han skulle även åka dit idag och ta foton i dagsljus. Första bil som stannade vet jag tyvärr inte vilka det är men tjejens pappa och volvokillen som drog upp mig ur diket kan ju intyga att det var plogat i diket.

Finns det något lagrum eller text från vägverket som jag kan ta med i min anmälan?

/Anders
av matzen10
Brainded skrev:Tack Matz! sånt jag vill höra!

Pratade med VV för en stund sedan och fick då höra att jag ska göra en skriftlig anmälan tillsammans med mina betalningsanspråk.

Tjejen skulle ringa sin far som vi ringde ut med kamera och se till så han skickar alla foton till mig, han skulle även åka dit idag och ta foton i dagsljus. Första bil som stannade vet jag tyvärr inte vilka det är men tjejens pappa och volvokillen som drog upp mig ur diket kan ju intyga att det var plogat i diket.

Finns det något lagrum eller text från vägverket som jag kan ta med i min anmälan?

/Anders
Det låter bra med dokumentationen! Du kan ju knappast få mer/bättre stöd än så..VV kan ju knappast ens försöka slingra sig undan.
Lagrum/text kan jag inte bistå med. Men på det sätt kommunen sköter sin plogning, oavsett om det är delegerat till lokala bönder eller inte, borde ju följa VV:s anvisningar?!! Då borde det funka att gå bakvägen; ringa kommunen och fråga vem som är den kommunala kontakten för vägföreningarna och sedan fråga denne hur anvisningarna är upplagda för plogning i egen regi och/eller för entreprenörerna (bönderna). Den anvisningen borde ju följa VV:s riktlinjer, tycker jag. Om nu inte kommunen lägger upp egna anvisningar, men det känns långsökt.
Blev det krångligt? Spaltar upp det för säkerhets skull:
1 Ringa kommunen och söka den som har hand om vägföreningarna.
2 Fråga denne om vilka anvisningar för snöröjning de har och var de fått dessa anvisningar från (har de gjort egna anvisningar eller följer de VV:s anvisningar, alltså)
3 I det här läget bör du då ha lite bakgrundsinfo/moteld i ditt agerande mot VV om tvist ändå skulle uppstå. Men som sagt, så som du har beskrivit det och har dokumenterat det så kan det inte vara något problem. Å andra sidan gick ju O.J. Simpson fri..
Alternativ punkt 3: Att helt enkelt stampa upp till VV kontoret och be att få tala med ansvarig person om ärendet och få ta del av den information som finns angående hur snöröjning ska ske, med tonvikt på snökäpparnas placering och om det är så att man får lägga snövallen ute i diket.. jag misstänker att du är liiite irriterad på att olyckan ens kunde ske och att då gå upp till ansvarig tjänsteman och vissa russinansikte lär nog ha effekt! De är säkerligen inte vana att ta emot besök från allmänheten på det sättet.

Punkt 4 blir, om nödvändigt, att lösa ut rättshjälpen via trafikförsäkringen för att få ett juridiskt ombud eller advokat som för din talan gentemot VV.
Punkt 5: Ta kontakt med den lokala MC-klubben..

Lycka till hur som helst och informera allteftersom! Det är viktig info som kan komma fram i en sån här situation!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
De som bodde där sa att det var vägverket som var ansvarig för vägen så jag chansar och går den vägen eftersom de själva inte heller sa något annat när jag pratade med dem.

Jag får fotona på fredag och väntar väl nu e.g. bara på att få ett prisförslag från verkstaden.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Kanske en överdrift tycker vissa men jag ville veta vad jag har att vänta mig så jag kontaktade idag en advokat inom skadeståndsrätt.

Det som gäller är om de genom att vara oaktsamma gjort så att min bil skadats,(2:1 SkL) att det inte bara var 1dm ut i diket de plogat utan en dryg halvmeter och att de med plogpinnar inte märkt ut riktigt hur plogbilen ska plogas talar till min fördel.

Den andre frågan som måste ställas är om risken för skada varit försumbar, knappast heller troligt av samma anledningar som ovan men hade de inte haft några plogpinnar alls så hade de tydligen med lite otur ha sluppit undan helt men då de hade sådana "lite här och där" så har de ändå själva visat att den vägen ska ha sådana.

Så att de ska ersätta mig tyckte han med den informationen jag gav var rätt självklart. Det är också vägverket som ska betala och inte plogbilsföraren enligt 3:1 SkL.

Men det finns en risk för att de kan bevisa att jag varit oaktsam och då kan det bli tal om att de inte behöver ersätta hela skadan. Dock räknar jag med att de inte kan bevisa något sådant med de omständigheter som rådde.

Så skulle vägverket vägra att betala så verkar det som jag har tillräckligt med kött på benen för att kunna ta det hela till domstol.

Forts. följer.

/Anders
av nevyn
Det är ovanligt att någon vinner mot vägverket i den här typen av tvister... Men jag hoppas du gör det!
av matzen10
nevyn skrev:Det är ovanligt att någon vinner mot vägverket i den här typen av tvister... Men jag hoppas du gör det!
Jag tror precis tvärtom.. På beskrivningen "brainded" ger så är det ju redan avgjort! Jag förutsätter inte att det ens behöver bli en tvist just p.g.a. dessa klara omständigheter. Det finns ju inget självändamål för VV att kategoriskt neka/bestrida ersättningsanspråk som grundar sig på slarv i den egna verksamheten. Snarare skulle jag tro att de är medvetna om att olyckan kunde blivit bra mycket allvarligare än vad det blev i detta fall.

M V H
---> Matz
av nevyn
Tja, min oro grundade sig bara i diverse tidningsartiklar där folk har förlorat mot VV i fall där man till exempel har kört i en djup grop som inte varit utmärkt. Men som sagt, hoppas det löser sig för dig.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han[…]