Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjörnS
Remhaveri låter inget trevligt :shock:
Är det ett fel som har att göra med konstruktionen eller löser man problemet genom att byta remmar/eller om det redan är bytt!
Användarvisningsbild
av Någonting
Kamremshaverierna brukar oftast bero på att multi-remmen (Den mindre som inte skyddas av någon kåpa och som driver AC/Generator) går av och lyckas trassla in sig i kamremmen.

Man kan kolla så att den ser fräsch ut, men ibland så kan den brista ändå. Det vanligaste problemet som jag förstår det är att generatornhjulet låser sig och nöter ner multiremmen av friktionen som uppstår. Det felet kan uppkomma väldig snabbt och nöta ner remmen innan man har hunnit stoppa motorn, även om man hör ett missljud.
av Yaniz
Någonting skrev:Det vanligaste problemet som jag förstår det är att generatornhjulet låser sig och nöter ner multiremmen av friktionen som uppstår. Det felet kan uppkomma väldig snabbt och nöta ner remmen innan man har hunnit stoppa motorn, även om man hör ett missljud.
Det är ovanligt att lagret i generatorns frihjul skär ihop, däremot är det lagret i magnetkopplingen som visat sig vara undermåligt. Man behöver inte byta magnetkopplingen eller ac-kompressorn, det räcker med att byta lagret. Det görs med ac-kompressorn på plats och är ett relativt enkelt jobb om man har grundläggande mekarvana. Finns utförliga beskrivningar här på forumet.
av Mwi
Enligt en artikel i DN om den nya bilskatten så kommer även skatten på äldre bilar att höjas utom på etanolbilar, stämmer den uppgiften så är valet mellan T eller FT ganska enkelt.
av Exyzäta
Mwi skrev:Enligt en artikel i DN om den nya bilskatten så kommer även skatten på äldre bilar att höjas utom på etanolbilar, stämmer den uppgiften så är valet mellan T eller FT ganska enkelt.
Vänta och se så höjer de nog skatten på bränslet istället, du lär nog inte komma undan för det.
av Schmoyoho
Ska man köra på bensin så är ju förbrukningen densamma men fordonsskatten ändå lägre på en FT. Ska man köra på etanol så är man nog safe. Vet inte om etanol fortfarande är lönsamt men jag gissar att etanol inte ligger i någon uppenbar riskzon för att beskattas hårdare kontra bensin.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Exyzäta skrev:
Mwi skrev:Enligt en artikel i DN om den nya bilskatten så kommer även skatten på äldre bilar att höjas utom på etanolbilar, stämmer den uppgiften så är valet mellan T eller FT ganska enkelt.
Vänta och se så höjer de nog skatten på bränslet istället, du lär nog inte komma undan för det.
Nu hörde jag dock nåt om att de skulle sänka den.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]