Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pickadoll
Det var Volvo Lundby Göteborg jag pratade med först. Jag förklarade att många på volvo forumet hade uppdaterat äldre bilar än min men nej nej. Jag förstår inte hur dom har gjort sa han. Genom uppdateringen sa jag men han fattade ändå inte.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Konstiga e att han kan inte neka dig om du säger att du vill boka tid och få in detta art nr i bilen .. Punkt ...
Drygt med sådana som "vet mer än dom egentligen vet"

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Klart han kan neka. Alla väljer vad de vill sälja till vem. Men visst är det märkligt att han inte kan ta reda på rätt information om vad som går att göra. Det räcker ju att titta på Volvos egen tillbehörswebsida för att hitta informationen. Krävs inte VIDA eller nåt för det.

Killen som uppdaterade min bil sa efteråt "Jodå, den ville ladda in det programmet" med en röst som antydde att han inte varit förvånad om det inte gick. Men det var inga protester före. Han jag pratade med först hade inte gjort det här tidigare, men hade hört talas om att det skulle gå. Jag var på Ahlberg bil i Ljungby. 200 m promenad från jobbet, så det är rätt smidigt... :)
Användarvisningsbild
av Mikesh89
apersson850 skrev:Klart han kan neka. Alla väljer vad de vill sälja till vem. Men visst är det märkligt att han inte kan ta reda på rätt information om vad som går att göra. Det räcker ju att titta på Volvos egen tillbehörswebsida för att hitta informationen. Krävs inte VIDA eller nåt för det.

Killen som uppdaterade min bil sa efteråt "Jodå, den ville ladda in det programmet" med en röst som antydde att han inte varit förvånad om det inte gick. Men det var inga protester före. Han jag pratade med först hade inte gjort det här tidigare, men hade hört talas om att det skulle gå. Jag var på Ahlberg bil i Ljungby. 200 m promenad från jobbet, så det är rätt smidigt... :)

Kanske bara jag som är bortskämd då. Kör in när jag vill så slänger han i sakerna jag ber om. Du vet Micke det är på eget bevåg är det enda han säger till mig :p

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Då var det bokat, prisbild runt 600kr (mjukvara och arbete) så det är i linje med er andra.
Inga bortförklaringar eller att det inte skulle gå. Utan först sa min PT att man gör detta själv genom att ladda hem
från nätet, men så kom han på att min bil är en my12 och då letade han i datorn och sa "Just det, du behöver först uppdatera IAM till senaste version så kommer det fungera. Därefter laddar du själv i senaste version av kartan via usb-minne".
Frågade hur lång tid det kan ta och då sa han att det tar allt från 15 minuter till 45 minuter beroende på om det
är något annat som måste uppdateras först för att man ska få uppdatera IAM, sedan tar ju kartorna 2-3 timmar.

Hade dragit öronen åt mig om min PT inte är uppdaterad på nya saker, eller inte vill lära sig att saker utvecklas.
Komma dragandes med DVD-skivor 2016 istället för att inse fakta. Min PT behövde inte ens artikelnumret som jag
hade skrivit ner från länkarna här i tråden, det tog sekunder sedan hade han hittat uppdateringen.

Förresten, vet ni om det går bra med ett större USB-minne än 32gb? Jag har ett som är 256gb och är formaterat i NTFS.
Stod i programmet där man laddade hem kartorna att USB-minnet kunde vara i filformat FAT32 eller NTFS.
Men tror ni det måste vara max 32gb?
Senast redigerad av 1 Wolfyswe, redigerad totalt 0 gånger.
Exakt hur lång tid själva uppdateringen tog vet jag inte. Jag gick och jobbade under tiden. Volvo är vår granne här.

Men jag fick lite annorlunda funktionalitet, både i navigatorn och på sånt som inte har med navigatorn att göra också. Automatisk start av förarstolsvärme, exempelvis. Fanns inte innan i min bil.
Grön färg på rutten till målet är också nytt i min bil. Tidigare var linjen gul. Inställningen under MY CAR för antisladd heter inte längre DSTC och ska vara ikryssad utan kallas nu ESC OFF och ska vara av för att det ska fungera. Radions utseende blev lite annorlunda. Alla förvalda stationer försvann, liksom alla parade telefoner.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Automatisk start av värmen i stolen tror jag att jag har, eller den kommer ihåg vad den stod på innan.
Hade man t.ex. satt på 2 streck värme på förarstolen och 3 streck på passagerare så står den kvar på det
efter att bilen varit avstängd. Men du menar kanske att den sätter igång förarstolen automatiskt om det är kallt ute?
Tror bara jag har att den automatiskt startar värmen i bakruta och speglar när det är minus ute.

Att den tappar radion och parade mobilen är jag med på, säkert även ljudinställningar ect.
Men det var bra detta du sa med ESC OFF och att den ska vara ej kryssad då det står "OFF".
av andersuw
Wolfyswe skrev:Förresten, vet ni om det går bra med ett större USB-minne än 32gb? Jag har ett som är 256gb och är formaterat i NTFS.
Stod i programmet där man laddade hem kartorna att USB-minnet kunde vara i filformat FAT32 eller NTFS.
Men tror ni det måste vara max 32gb?
Att det finns mer utrymme än 32 GB på stickan är säkert i sig inget problem. Att 32 GB rekommenderas beror bara på att 16 GB är aningen för lite för att rymma hela Europakartan. Men var närmare bestämt hittar du informationen om att såväl FAT32 som NTFS kan användas för formateringen? För 60/70/80 av närmast efterföljande årsmodeller (de som redan tidigare haft möjlighet till kartuppdatering via USB) anges att FAT32 skall användas:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 516832a2ec

För bilar i nya 90-serien går det däremot bra även med NTFS. Dock måste minnet i det fallet vara på minst 64 GB eftersom kartan kräver än mer utrymme:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 511fc5481f
Wolfyswe skrev:Automatisk start av värmen i stolen tror jag att jag har, eller den kommer ihåg vad den stod på innan.
Hade man t.ex. satt på 2 streck värme på förarstolen och 3 streck på passagerare så står den kvar på det
efter att bilen varit avstängd. Men du menar kanske att den sätter igång förarstolen automatiskt om det är kallt ute?
Tror bara jag har att den automatiskt startar värmen i bakruta och speglar när det är minus ute.
Jo, samma läge som tidigare på stolvärmen har jag också haft. Men ofta startar jag på fullt (tre streck) och mot slutet av resan är det ett streck eller inget. Nu kan jag få den att automatiskt dra på tre streck igen vid nästa start, om det är kallare än 10°C ute och bilen är kall. Denna funktion finns i senare bilar, enligt deras bruksanvisningar, och då även för rattvärmen. Tidigare hade jag också för bakruta/speglar, men inte för förarstolen.

Sammanlagt blir det ungefär 22 GB som ska in på minnet. Ungefär 15300 disketter, om man skulle kört med gamla 3½ tummare! :shock:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 26

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]