- tor 27 okt 2022, 15:16
Märkligt "högkostnadsskydd" dock. I min värld betyder högkostnadsskydd att du betalar upp till en viss gräns sen står någon annan (vi själva genom skatter) för resten av notan.
Nu är det istället en fast summa på x antal ören baserat på din förbrukning.
Frågan är hur man löser det framåt. Hur kommer det bli i December och Januari när elpriset spås bli rekordhögt?
Lite positivt är väl att gaspriset är påväg ner och att man diskuterar ett pristak på gasen vilket kommer göra elpriserna stabilare (min tolkning) även om dem kommer vara högre än vad vi såg för 2-3 år sedan.
GustavE skrev:Besked om stöd idag.Det var inte ett besked, det är ett förslag. Kan alltså ändras ytterligare innan vi får ta del av det.
Inte mycket att hänga i granen om priserna drar iväg. Har jag fattat det rätt så blir det bara 50 öre i stöd för SE3 per kilowattimme. Det är ju väldigt lyxigt om priserna kommer vara 50-100 öre. Men blir priserna 500 öre förslår det ju ingenting.
Edit:
Är det ännu ett stöd för året som varit alltså? Står sep 2021 till sep 2022 överallt? Är det meningen att man med hjälp av dom pengarna ska klara framtida fakturor? Eller är det här stöd för det som varit så kommer det nytt stöd senare. Lite förvirrande med "sep 2021-sep 2022 x din förbrukning".
Märkligt "högkostnadsskydd" dock. I min värld betyder högkostnadsskydd att du betalar upp till en viss gräns sen står någon annan (vi själva genom skatter) för resten av notan.
Nu är det istället en fast summa på x antal ören baserat på din förbrukning.
Frågan är hur man löser det framåt. Hur kommer det bli i December och Januari när elpriset spås bli rekordhögt?
Lite positivt är väl att gaspriset är påväg ner och att man diskuterar ett pristak på gasen vilket kommer göra elpriserna stabilare (min tolkning) även om dem kommer vara högre än vad vi såg för 2-3 år sedan.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer