Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lockis
GustavE skrev:Besked om stöd idag.

Inte mycket att hänga i granen om priserna drar iväg. Har jag fattat det rätt så blir det bara 50 öre i stöd för SE3 per kilowattimme. Det är ju väldigt lyxigt om priserna kommer vara 50-100 öre. Men blir priserna 500 öre förslår det ju ingenting.

Edit:
Är det ännu ett stöd för året som varit alltså? Står sep 2021 till sep 2022 överallt? Är det meningen att man med hjälp av dom pengarna ska klara framtida fakturor? Eller är det här stöd för det som varit så kommer det nytt stöd senare. Lite förvirrande med "sep 2021-sep 2022 x din förbrukning".
Det var inte ett besked, det är ett förslag. Kan alltså ändras ytterligare innan vi får ta del av det.

Märkligt "högkostnadsskydd" dock. I min värld betyder högkostnadsskydd att du betalar upp till en viss gräns sen står någon annan (vi själva genom skatter) för resten av notan.
Nu är det istället en fast summa på x antal ören baserat på din förbrukning.
Frågan är hur man löser det framåt. Hur kommer det bli i December och Januari när elpriset spås bli rekordhögt?

Lite positivt är väl att gaspriset är påväg ner och att man diskuterar ett pristak på gasen vilket kommer göra elpriserna stabilare (min tolkning) även om dem kommer vara högre än vad vi såg för 2-3 år sedan.
av Lockis
vjohnj skrev:

Inte mycket att hänga i granen om priserna drar iväg. Har jag fattat det rätt så blir det bara 50 öre i stöd för SE3 per kilowattimme. Det är ju väldigt lyxigt om priserna kommer vara 50-100 öre. Men blir priserna 500 öre förslår det ju ingenting.
Förslaget är att kostar det mer än 75 öre så betalas stöd ut, on jag fattar det rätt
Förslaget är att du kommer få tillbaka pengar för din förbrukning mellan okbtoker-21 och september-22 om du bor i SE3 eller SE4. Hur det blir för månaderna framåt kommunicerades det nog inget.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lockis skrev:
vjohnj skrev:

Förslaget är att kostar det mer än 75 öre så betalas stöd ut, on jag fattar det rätt
Förslaget är att du kommer få tillbaka pengar för din förbrukning mellan okbtoker-21 och september-22 om du bor i SE3 eller SE4. Hur det blir för månaderna framåt kommunicerades det nog inget.
Men där har vi redan fått kompensation (december till februari) en gång. Får vi ännu mer nu då?? (område 4)
av Lockis
lennarte skrev:
Lockis skrev:
vjohnj skrev: Förslaget är att kostar det mer än 75 öre så betalas stöd ut, on jag fattar det rätt
Men där har vi redan fått kompensation (december till februari) en gång. Får vi ännu mer nu då?? (område 4)
Tydligen. Tycker det var en besvikelse idag.
Jag hade förväntat mig info om hur man begränsar kostnaden framåt. Inte hur jag ska kompenseras för det jag redan har betalat.
Kommer vara sjukt jobbigt att få en kompensation på 79 öre per kWh som jag förbrukat senaste året om elpriset går upp till 7-8kr nu under vintern.
När det pratades om ett högkostnadsskydd, så trodde jag att man skulle sätta ett pristak framåt.
Användarvisningsbild
av GustavE
Ja hur svårt kan det vara att göra som Norge. Tror det är 3e gången jag skriver det. Det var ju dessutom det moderaterna sa innan valet.

Många kommer nu få en saftig klumpsumma som man inledningsvis blir glad över. Men blir det sen elpriser på 3 till 10 kr i vinter så förslår ju den klumpsumman ingenting! Den kanske räcker till en halv elräkning.

Vi får be till högre makter att det inte blir elpriser på 3 till 10 kr.

Själv kommer jag tjäna på detta eftersom jag minskat min elförbrukning med 70 procent (slagit av kraftfullt extra element i lägenhet där värme redan ingår) Men det kan ju inte den vanliga familjen i en villa göra. Jag förbrukade alltså mycket under den period som stödet baseras på. Men nu i vinter kommer jag inte få några extrema elräkningar.
Användarvisningsbild
av lennarte
GustavE skrev:Många kommer nu få en saftig klumpsumma som man inledningsvis blir glad över. Men blir det sen elpriser på 3 till 10 kr i vinter så förslår ju den klumpsumman
Jag vet inte, är inte så insatt. Men, det som presenterades idag är ju fram t.o.m sista september. Hur det blir sedan är det inte sagt något. Än....
Samma med dieselpriset, det sades 1 kr lägre pris (blir 70 öre). Men, dom har ju lovat att sänka reduktionplikten till EU nivå. Det kan nog bli 6 - 8 kr vid pump, i bästa fall. Detta är bara gissningar dock....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Storleken på stödet bestäms dels om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4, dels hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022. För de med förbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För de med förbrukning i elområde 4 uppgår stödet till 79 öre per förbrukad kWh.

Min granne I område 4 kommer hurra då han har låst fastpris på 66 öre. :-o

Och han har ju redan fått 1 kr/kWh tillbaka
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Lockis
lennarte skrev: tor 27 okt 2022, 18:35
GustavE skrev:Många kommer nu få en saftig klumpsumma som man inledningsvis blir glad över. Men blir det sen elpriser på 3 till 10 kr i vinter så förslår ju den klumpsumman
Jag vet inte, är inte så insatt. Men, det som presenterades idag är ju fram t.o.m sista september. Hur det blir sedan är det inte sagt något. Än....
Samma med dieselpriset, det sades 1 kr lägre pris (blir 70 öre). Men, dom har ju lovat att sänka reduktionplikten till EU nivå. Det kan nog bli 6 - 8 kr vid pump, i bästa fall. Detta är bara gissningar dock....
Sista september 2022. Så för kommande månader finns inga besked.

Gällande drivmedel så är ju ett ytterligare en punkt man nu sviker på. Man lovade ju att sänka i enlighet med det EU godkännande som man fick. Istället föreslår man nu en sänkning som är sämre än den som fanns tidigare. Kom man helt plötsligt på att man behövde ha skatter för att finansiera något annat? Frågan är vad man vill finansiera istället.
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 280
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling