Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#608451
OK jag säller mig till skaran som har en V70 -02 med dött batteri och ett dörrlås som inte fungerar.
Med andra ord, Hur skall jag komma in i bilen?
Kan konstatera att det finns en massa strategier/déer om hur man löser detta men jag vet inte riktigt vilken jag skall satsa på. Det verkar som om man ibland blandar ihop olika V70 modeller där konstruktionerna kanske inte är lika.
Vad jag vill är att kunna sätta ström på bilen igen för att kunna låsa upp "elektriskt"

Listar här upp de förslag jag har läst i olika forum och skulle gärna vilja ha synpunkter på vilken strategi jag skall välja

1. Smasha ruta och öppna huven (inte kul jag skippar den)
2. Mata ström genom dragkrokskontakten.
Verkar enkelt. Vet någon om detta går på en V70 -02 med Volvo original drag monterat?
3. Öppna huven genom att ta bort vänster blinkers och sticka in krok
Jag får en känsla att det gäller 850/gammal v70 Är det någon som vet om det även fungerar på min bil.
4. Öppna huven genom att komma åt öppningsmekanismen underifrån.
Är det någon som beskriva hur jag skall göra? (Bilen står fast i ett mörkt garage 5 km hemifån)
5. Komma år + på startmotorn och strömsätta därifrån
Hur svårt är detta? Är det mycket kåpor och annat som måste bort?
6. Pilla ut registreringsskyltbelysningen och strömsätta däifrån för att öppna
Kreativast hittills. Vet inte om detta förslaget gällde min bil men tanken var att kunna skicka ström till dörrana bakvägen på något vis. Ungefär som släpvagnsmatningen men utan risken att dra en säkring då batteriet inte ligger på där och drar en massa ström initialt. Låter märkligt men är det en fungerande metod utan att spränga all elektronik kan jag tänka mig att testa den om någon vet besked.

Kommentarer från ni initierade som råkat ut för detta emottages tacksamt liksom nya ännu bättre ideer om möjligt.
Gustav
Användarvisningsbild
av hollan
#608511
nummer 1 och nummer 5 är nog det enda som fungerar på en v70n
det där med skicka ström bakvägen är inget jag skulle våga mej på med tanke på att det mesta är styrt via canbus
dragkroken går + matningen om nu denna funktion är inkopplad är inte jätte vanligt men om den nu är det är jag oxå skeptisk pga att den går över ett relä
nummer 5 om det är en bensinare är enklast hissa upp bilen demontera skyddskåpan under motorn om sådan finns tag ett bilbatteri och startkablar sätt minus i lämplig del tex väkellådan
+ fäster du i en lite tunnre kabel så du inte råkar kortsluta upp med en lampa mellan kylare och motor startmotorn sitter takt upp går ej att missa upp med näven och håll i mot på m8 bulten som + kabeln är skruvad i på startmotorn ha gärna en kompis som står berädd med fjärren för du behöver ev två händer till ditt arbete
Användarvisningsbild
av SvenB
#608545
Jag tror också det är den bästa lösningen.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hozz
#608546
Kod: Markera allt
Har folk helt slutat läsa igenom trådarna innan de svarar...?  
Ja det har dom...har varit med om en hel del totala idioter som håller Kalle Anka nivå här på forumet.
#608584
Enklast är att ringa bilbärgare. Och säga vad det handlar om. De flesta har en lång tråd och öppnar motorhuven via förardörren. I värsta fallet blir gummilisten lite si o så.


Och nu. HUR HAR DET GÅTT?
av TomasL
#608587
Ja enklast är det att bara lyfta luren men det kan ju vara en kostnadsfråga också.
Har man inte assistans i försäkringen så kan det ju kosta en sväng.
Även om jag hade haft assistans så hade jag nog endå val att koppla på mig på startmotorn.
Tycker det är enklare och bättre på alla sätt. Ingen större risk att något går snett.
#608965
Hej och tack för alla svar och uppmuntrande ord. Ledsen att jag inte svarat ännu. Jag var tvungen att ta en jobbsväng till Stockholm så min bil står fortfarande i tryggare förvar än någonsin i garaget vid min frus jobb.
Är tillbaka på fredag och bestämmer mig då om jag skall gå för startmotoralternativet eller om jag helt enklt sväljer förtreten och ringer bärgare.
Jag rapporterar resultatet :-)
#610148
Rapport från fältet: Bilen spinner som en skatt och jag sitter i den :-)
Gjorde attacken i Lördags.
Min grundstrategi var att prova alt 4 eller 5 komma åt öppningsvajerna alternativt + pol på startmotorn. Med mig hade jag även en joker i form av två kemtvättsgalgar. Kändes som om alltid skall ha detta när man skall bryta sig in i bilar.
Väl framme i garaget kunde jag konstatera att att vi hade fått årets första snöfall i Göteborg och bilen stod ju naturligtvis parkerad med nosen mot en del av ytterväggen där det var en stor öpppning. Resultat 7 cm snölager precis framför och lite under bilen som hade blåst in. Att krypa under bilen kändes mindre lockande.
Började därför med kemtvättsmetoden. Kopplade samma två galger och bände försiktigt upp dörrhörnet.
Efter c:a 20 minuter hade jag fått tag i öppnigsmekanismen till huven och drog och det hände... INGENTING.
Kemtvättsgalgens krok var för klen och vek ut sig. Ny strategi, skapade en ögla i stället då hantaget var öppet nedåt. In med härligheten igen och fortsatte försöka. Fortsatte ytterligare 20 minuter och var hela tiden sååååå nära hantaget utan att träffa rätt. Ögland gjorde konstruktionen lite framtung så det blev väldigt gungingt kan man säga.
Efter 20 minuter gav jag upp och började fundera på mina huvudalternativ igen. Sopade unden det värsta av snön under bilen och "pumpade upp den" på ett par pallbockar fram. Väl in under bilen kunde jag konstatera att det var trångt. Inte alls som under min gamla Amazon, och var var det startmoton satt nu igen? Förbannade mig själv att jag inte läst hollans föklaring noga innan jag åkte hemifrån medan det kalla smälvattnet från snön rann in vid korsryggen på mig.
Försökte leta efter röda kablar men inte heller det var lätt. Allting går ju i rör numera precis som elen i huset därhemma. Dessutom började batterierna i min ficklampa ge sig. Bytte strategi igen. Kanske skulle jag kunna hitta vajern till huvlåsningen. Ned med en plastkåpa (ja det blev bara lite skadad men inte så farligt. Den satt fast med en kombination av bultar, clips och klämd med spoilerns fram. Missade ett av clipsen då jag ryckte)
Inte såg jag mycket mer när kåpan var nere. Kunde konstatera att själva huvlåset verkade sitta precis över kylaren så jag kunde inte se den bakom kylaran och bara lite av låset stack fram framför. Upp med en skruvmejsel där och härja runt lite, men det enda jag åstadkom var att kunna öppna den där flärpen man tar med handen EFTER man öppnat en huv. Så plötsligt i vänsterhörnet av bilen högt upp glimmade något som kunde vara det svarta höljet till en vajer. Körde upp handen där, fick tag kring det svarta, hoppades att det inte skulle vara en elledning, och ryckte till. Rörde sig inte huven lite? Ett ryck till och KLICK, huven öppnade sig.
Sedan var allt ganska lätt. På med startkablar på + pol och jord. Ett tryckning med låsets fjärrkontroll och jag var here över min bil igen.
Reflektioner. Det är svårt med galgar, man måste nog ha specialtillverkat något.
För att komma åt + på startmotor behöver inte någon kåpa tas bort men det gäller att veta exakt var den sitter och ha en bra ficklampa med sig.
Vet man bara var vajern sitter för huvlås kan man ta bort den främre kåpan, sticka upp handen i vänster hörn högt upp och rycka till. Kanske det smidigaste faktiskt.
Och nu är det jag som kopplar en kabel från batteriet som jag kan komma årt utifrån.

PS Undrar ni hur underligt det ser ut att stå med en galge nedtryckt i en bil i ett publikt garage en lördagsmorgon kan jag säga att det ser underligt ut. Men inte underligare än att damen som stannade och undrar vad vi gjorde nöjde sig med att jag sade att mitt batteri var dött och jag hade de riktiga nycklarna i fickan. Så lätt lurar man oss godtrogna människor.
#610150
Tack för infot! Bra att du lyckades!

Hur var det nu med förardörren? Funkade inte låset där?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]