Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Jag har kört lastmaskin i 26år
Kört en hel del med ekipage på kulan
på bilen och backat ofta.
Så körningen är inget problem...men
hur ter sig teoriprovet? Finns det frågor
som är teoretiskt knepiga?
Numer måste man ju ha handledarutbildning för att få sitta bredvid någon som övningskör, vilket fadern i artikeln tydligen inte hade. Det hjälper inte att ha BE, du måste ha handledarutbildning också. Detta är ju nytt sen nått år men har aldrig tänkt på att det gäller även BE, trodde det gällde bara B tidigare.
Användarvisningsbild
av joel80
Känns rätt dumt av dem att riskera det där när pappan lika gärna kunde ha kört till uppkörningen!

Polisen har vid flera tillfällen stått vid just trafikverket för att kolla så att folk utan körkort inte kör till/från uppkörningar. Plus att vissa handledare underkänner en redan innan man börjat uppkörningen om dom ser eller räknar ut att man kört olagligt dit.
Tycker inte det borde oroa, för precis som det står i artikeln så är i många fall skillnaden att de nukkör lagligt till skillnad från förut, och något måste väl utbildningen ge som gör att det är bättre än innan?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag träffade en "campinggranne" när vi var på husvagnssemester som drog en 1600kg vagn efter en bil (van) som vägde 3200kg med ett B-kort. Som ha sa det: "Jag tror jag kör med lite för tung vagn med den här bilen..."

Han skulle dock inte ens klarat det med det utökade.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal