Har gjort lite research, hittade detta dokument:
yada yada om detta
Här är några rader från dokumentet om de paragrafer som är relaterade till denna tråd - tror samtliga har citerats tidigare i olika inlägg:
Kod: Markera alltI 3 kap. 61 § trafikförordningen sägs följande: ”Vid ett obevakat övergångsställe har en
förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller som just skall gå ut på övergångsstället”
Vidare står det i 3 kap. 5 § trafikförordningen: ”Förare som har väjningsplikt
skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering,
avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.” För gående
gäller följande enligt 7 kap. 4 § trafikförordningen: ”Gående som skall ut på ett
övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som
närmar sig övergångsstället”.
Jag skulle säga att 3 kap. 5 § till en viss del talar mot 3 kap. 61 § om man tolkar bägge strikt för sig själva.
Om man dessutom skall tolka 7 kap. 4 § väldigt petigt så skall gående ta hänsyn till fordon som närmar sig och alltså inte korsa övergångsstället om fara kan uppstå... Vet att det är en lite korkad tolkning, mer för att belysa problematiken, blir liksom lite att om personen står kvar kan bilisten bötfällas, men om det smäller så kan fotgängaren bötfällas :shock: Se t.ex. länken i föregående inlägg.
Summan av dessa paragrafer kan inte klart säga att TS bröt mot lagen anser jag, till sist verkar det hänga på hur man bedömer avståndet till starten av övergångsstället på motsatt sida.
I slutänden bygger det ändå på att alla försöker tänka lite, vara smidiga och visa hänsyn.
En logisk tolkning av dessa paragrafer tycker jag är att man som bilist har väjningsplikt mot någon som "just skall gå ut på övergångsstället" OM det "uppkommer fara eller hinder" om personen går ut och bilisten inte stannar. D.v.s. om personen just skall gå ut på motsatt sida och det är så bred gata att personen kan gå ut och bilen kan fortsätta köra utan att personen hindras av detta så gör bilisten INTE fel. Som jag ser det så har polisen som bötfällde TS gått strikt efter 61 § utan att beakta 5 §, alltså helt enkelt gjort fel, eller i vart fall visat väldigt dålig bollkänsla.
Det är ju också lite "lustigt" att man inför "zebralagen" för att öka fotgängares säkerhet på obevakade övergångsställen, och när de känner sig FÖR säkra så kommer man med den smarta lösningen att helt ta bort obevakade övergångsställen.
Låt mig komma med ett litet förslag, politiker och folk på diverse myndigheter får gå en liten kurs i konsekvenstänkande, att lära sig tänka att "gör man så här så kan det få den och den konsekvensen", utan att det nödvändigtvis måste framgå av några siffror i någon statistik. Och om ett förslag visar sig ha många nackdelar så är det bättre att backa än att av principskäl driva genom beslutet, bara ett litet tips.