- tis 17 jul 2012, 12:13
#662749
Enligt Volvos uppgifter är det samma slutväxel och utväxling på 1:an och 2:an på båda årsmodellerna.
Utväxlingen är 9,3 km/h @ 1000 rpm på ettan och det innebär 61 km/h @ 6500 rpm på 1:an.
Utväxlingen är 16,6 km/h @ 1000 rpm på tvåan och det innebär 108 km/h @ 6500 rpm på 2:an.
Det är dock vanligt att motorns fulla moment inte finns tillgängligt på lägre växlar på bilar med starka turbomotorer. Kanske denna begräsning skiljer mellan motorstyrningarna för Polestar MY09 och MY10? Kanske vikten skiljer mellan bilarna även om jag inte tror det? Kanske MY10 har förstärkningar t.ex. i kopplingen som ökar masströghetsmomentet? Är motorerna helt identiska? Kanske däckens rullomkrets skiljer sig åt något? Vet inte, endast några förslag till förklaringar.
Tabell
(klicka för större bild)

Utväxlingen är 9,3 km/h @ 1000 rpm på ettan och det innebär 61 km/h @ 6500 rpm på 1:an.
Utväxlingen är 16,6 km/h @ 1000 rpm på tvåan och det innebär 108 km/h @ 6500 rpm på 2:an.
Det är dock vanligt att motorns fulla moment inte finns tillgängligt på lägre växlar på bilar med starka turbomotorer. Kanske denna begräsning skiljer mellan motorstyrningarna för Polestar MY09 och MY10? Kanske vikten skiljer mellan bilarna även om jag inte tror det? Kanske MY10 har förstärkningar t.ex. i kopplingen som ökar masströghetsmomentet? Är motorerna helt identiska? Kanske däckens rullomkrets skiljer sig åt något? Vet inte, endast några förslag till förklaringar.
Tabell
(klicka för större bild)

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."