Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Enligt Volvos uppgifter är det samma slutväxel och utväxling på 1:an och 2:an på båda årsmodellerna.

Utväxlingen är 9,3 km/h @ 1000 rpm på ettan och det innebär 61 km/h @ 6500 rpm på 1:an.
Utväxlingen är 16,6 km/h @ 1000 rpm på tvåan och det innebär 108 km/h @ 6500 rpm på 2:an.

Det är dock vanligt att motorns fulla moment inte finns tillgängligt på lägre växlar på bilar med starka turbomotorer. Kanske denna begräsning skiljer mellan motorstyrningarna för Polestar MY09 och MY10? Kanske vikten skiljer mellan bilarna även om jag inte tror det? Kanske MY10 har förstärkningar t.ex. i kopplingen som ökar masströghetsmomentet? Är motorerna helt identiska? Kanske däckens rullomkrets skiljer sig åt något? Vet inte, endast några förslag till förklaringar.

Tabell
(klicka för större bild)
Bild
av perhall
Eller så har de räknat ut skillnaden teoretiskt/vid skrivbordet och glömt bort någon faktor... verkar konstigt att de saker du räknar upp skulle göra 0,3 sek men vem vet...:) /PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Camel skrev: Kanske vikten skiljer mellan bilarna även om jag inte tror det? Kanske MY10 har förstärkningar t.ex. i kopplingen som ökar masströghetsmomentet? Är motorerna helt identiska? Kanske däckens rullomkrets skiljer sig åt något? Vet inte, endast några förslag till förklaringar.
Det kan ju skilja i standardutrustning mellan de olika modellerna vilket därmed påverkar vikten för testbilen. Kanske också kan vara större/tyngre bromsar på den senare? Jag är ganska säker på att vikten på något sätt är den avgörande faktorn för dessa 0,3sek, under förutsättning att utväxling till 100km/h är den samma.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Ja något borde det vara. Om t.ex. skillnader i rullmotstånd, hjulomkrets, hjulens rotationströghetsmoment, utrustning och vikt samverkar åt samma håll så kan sannolikt denna skillnad uppstå.

Bromsarna fram är 16" på MY09 och 16,5" på MY10-, innebär en viss viktskillnad.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, och fälgarna är farligt nära bromsoken på min bil (MY11) med 16" vinterhjul och 16,5" bromsar.
Volvo anger bromsarnas storlek efter minsta fälgdiameter i tum. Men det funkar ändå med 16" fälgar och 16,5" bromsar med liten marginal.
Bromsskivornas diameter fram är 300 mm för MY09 och 316 mm för MY10-
av jakob94
jpennerb skrev:Exakt jag menade "gamla" V40 T4 som är väldigt kvick runt 80-200 där V70 2.5FT får svårt att hänga med.
Camel skrev: /.../
Exemplet visar att enbart högre vridmoment inte automatiskt betyder bättre segdragning. Utväxlingen är lika viktig eftersom effekten är proportionell med produkten av varvtal och vridmoment, och varvtalet är beroende av utväxlingen.
Ja, jag tycker att V40'n är ganska rapp när man vill. Det är dock bara jag i min familj som "vill", så prestandamässigt är det inget krav att vår nästa bil ska ha en större motor än vår nuvarande. Till exempel så tittade vi först på en Audi A4 1.8TFSI med 160 hk.

Vi kör nog mer landsväg än stad, så det känns som att 2.5FT's glidarkaraktär passar oss bra. Sen tror jag nog att en polestaroptimering kommer leta sig in i den nya bilen, tids nog (det vill säga: när pappa upptäcker att V70'n är 400 kg tyngre än V40'n).

Hur passar automat de båda motorerna? (MY09 och MY10)

Jag har egentligen bara köra tre bilar aktivt - vår V40 T4 manuell, en V70 D5 MY12 automat och en Jaguar XJR automat. Jaggan går inte att jämföra med de andra två (men automatlådan passade motorn och bilens karaktär). D5'an kändes urstark jämfört med T4'an, trots att D5'an är mycket tyngre. Om man jämför 2.5FT och 2.5FT Polestar med D5 MY12 samt V40 T4, vilka slutsatser skulle man kunna dra? (Alltså en jämförelse mellan motorernas uppförande i praktiken).
Användarvisningsbild
av Camel
jakob94 skrev: /.../Om man jämför 2.5FT och 2.5FT Polestar med D5 MY12 samt V40 T4, vilka slutsatser skulle man kunna dra? /.../
Jag kan åtminstone bidra med lite dynamiska fakta (och en del annat) kring V70II 2,5FT och D5 med manuell låda i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
(Observera dock att diagrammen för V70II T4 och T5 inte är korrekta, har ej hunnit justera dem. Men när det gäller 2,5FT och D5 så stämmer de.)
av jpennerb
jakob94 skrev:Hur passar automat de båda motorerna? (MY09 och MY10)
Kör med automat och har en MY09 och är kanon nöjd med det valet. Kan tilläggas att det är min första bil med automat(som jag själv har ägt) innan har jag bara "provkört" automatlådor. Tycker den lådan passar motorn och bilmodellen ypperligt och det blir en lugn och harmonisk körning. Såhär i efterhand finns det inte en chans att jag hade valt en manuell låda. Det negativa är väl förbrukningen i stadstrafiken som kan skena iväg, rekordet på en tank med 90% stadskörning och mycket mycket gasa (motsatsen för ecodriving 8) ) är 1.8l/mil med etanol i tanken. Vi är nyss hemkomna från semestern med mycket landsväg, motorväg och 4st i bilen och packning där förbrukningen landade på 1.1l/mil med etanol och då blev det en del omkörningar. Jag tycker det är väldigt bra för en stor bil, stor motor och automatlåda.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bromsbelägg

Köp från aeromotors. sålänge[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &au[…]

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragaren[…]

Godkända byglar ska väl duga. Varfö[…]