Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

riha skrev:
VolvoB20 skrev:Så nu har jag visat upp bilen och de ska försöka fixa den. Dock hade de inte tid innan augusti så jag får väl åka omkring och se gammal och solblekt ut hela semestern.

De skulle försöka få bort lackkonserveringen som runnit över all svart plast (riktigt hur visst man inte), sen skulle man lägga på någon svart vinylglans med bättre vidhäfning än orignalvarianten.

Dock var man inte säkra på om der skulle funka har man otur så är det väl förstört en gång för alla.... det är det jag hatar med all skrovlig plast, man kan ju varken polera, vaxa, slipa, laga eller lacka om den som man kan göra med vanlig lack. Alltså helt galet att montera sådan skräp på en XC modell.

Ska ta några bilder och lägga upp när jag får möjlighet.

Gnäll inte på plasten, gnäll på de som gjort fel istället, du skall nog vara glad för den typ av plast det sitter där och hur det ser ut (skrovlig mm) då den maskerar alla eventuella repor riktigt bra. Att köra en XCxx bil med plast längst ner i lite terräng ger ju mindre synliga repor och skador än att göra samma sak med en R-Design som har lackad yta hela vägen ner.
Fan vet. Alla mina tidigare bilar har ägt har varit helt och hållet lackerade och efter 15 år och 25.000 - 35.000 mil har de fortfarande varit repfria och väldigt fina på sidorna (har ju haft stänkskydd) och med en vaxning/polering per år har de sett superfina ut. Tittar man på plasten på tex en 850 XC70 som är 15 år och rullat 35.000 mil så är den ju helgrå/solblekt och ser ut som skit medans lacken fortfarande kan vara riktigt fin.

Samma på denna XC70:n lacken är ju superfin, men plasten är ju superömtålig enligt mig, nuddar man den med avfetting, vax, polermedel så är det kört.

Inte ens en av forumets noggrannaste bilvårdare har ju lyckats få plasten att se bra ut trots att han nästan åker en sprillans bil...
XC90_Executive skrev:Mitt plastskydd på ovansidan av bakkofångaren (XC60 R-design) ser likadant ut som din plast. Jag måste underhålla med Vista någon gång i månaden.
Visst skiter man i bilen och brötar runt bland stenar i skogen och kör i djupa sur-hål så kanske den mjuka plasten är bra och alla islag och repor syns mindre, men hur många gör det med sin nya 500.000 kr bilar, de flesta verkar ju montera 20 tums högblanka fälgar men lågprofil i stället,

Förövrigt är ju dessutom skid-plate också rena skämtet..... skydd för underredet vid terrängkörning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: nä..... de är så muka att man kan skrapa bort färgen på dem med nageln, det är bara 100% styling.
Enzo skrev:Fick du ordning på det där?
Ditec chefen/personalen är tillbaka 8:e augusti och då lämnar jag in bilen för åtgärd.

Jag hoppas de får ordning på min bil då så den inte ser ut som den är 10 år äldre än den är.
VolvoB20 skrev:
riha skrev:
VolvoB20 skrev:Så nu har jag visat upp bilen och de ska försöka fixa den. Dock hade de inte tid innan augusti så jag får väl åka omkring och se gammal och solblekt ut hela semestern.

De skulle försöka få bort lackkonserveringen som runnit över all svart plast (riktigt hur visst man inte), sen skulle man lägga på någon svart vinylglans med bättre vidhäfning än orignalvarianten.

Dock var man inte säkra på om der skulle funka har man otur så är det väl förstört en gång för alla.... det är det jag hatar med all skrovlig plast, man kan ju varken polera, vaxa, slipa, laga eller lacka om den som man kan göra med vanlig lack. Alltså helt galet att montera sådan skräp på en XC modell.

Ska ta några bilder och lägga upp när jag får möjlighet.

Gnäll inte på plasten, gnäll på de som gjort fel istället, du skall nog vara glad för den typ av plast det sitter där och hur det ser ut (skrovlig mm) då den maskerar alla eventuella repor riktigt bra. Att köra en XCxx bil med plast längst ner i lite terräng ger ju mindre synliga repor och skador än att göra samma sak med en R-Design som har lackad yta hela vägen ner.
Fan vet. Alla mina tidigare bilar har ägt har varit helt och hållet lackerade och efter 15 år och 25.000 - 35.000 mil har de fortfarande varit repfria och väldigt fina på sidorna (har ju haft stänkskydd) och med en vaxning/polering per år har de sett superfina ut. Tittar man på plasten på tex en 850 XC70 som är 15 år och rullat 35.000 mil så är den ju helgrå/solblekt och ser ut som skit medans lacken fortfarande kan vara riktigt fin.

Samma på denna XC70:n lacken är ju superfin, men plasten är ju superömtålig enligt mig, nuddar man den med avfetting, vax, polermedel så är det kört.

Inte ens en av forumets noggrannaste bilvårdare har ju lyckats få plasten att se bra ut trots att han nästan åker en sprillans bil...
XC90_Executive skrev:Mitt plastskydd på ovansidan av bakkofångaren (XC60 R-design) ser likadant ut som din plast. Jag måste underhålla med Vista någon gång i månaden.
Visst skiter man i bilen och brötar runt bland stenar i skogen och kör i djupa sur-hål så kanske den mjuka plasten är bra och alla islag och repor syns mindre, men hur många gör det med sin nya 500.000 kr bilar, de flesta verkar ju montera 20 tums högblanka fälgar men lågprofil i stället,

Förövrigt är ju dessutom skid-plate också rena skämtet..... skydd för underredet vid terrängkörning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: nä..... de är så muka att man kan skrapa bort färgen på dem med nageln, det är bara 100% styling.
Så sant, för mig som bor på landet på hästgård och som rör mig i terräng med min bil (nu XCC60, hade dock XC70 innan) så tycker jag ändå att plasten är bra. Även om man har stänkskydd så stänker det upp på sidorna och att köra i högt gräs och liknande slår också emot. Men visst är det som du skriver att de flesta här inne samt de flesta som köper en XCxx modell är stadsbor som köper den för att det är en coolare och snyggare bil och slänger på bling bling som knappt tål att köras i terräng med.

Det finns ju typ bumper shining (eller vad det nu heter) för plastdetaljer som man vanligtvis skall ta på INNAN man sedan vaxar sin bil, då slipper ju vaxet fastna på plasten, rekommendation för alla hemanvändare som gör jobbet själva. Det gör ju att plasten ser bättre och svartare ut också. Att underhålla plasten är ju lika mycket en självklarhet som det är att tvätta och undehålla lacken med vax.

Dock får jag ju säga att det är några jävla klantarslen som verkar ha fixat till dig bil hos Ditec, proffs borde ju tänkt på detta.

Om de inte lyckas fixa det så får de väl stå för kostnaden att byta ut alla plastdetaljer på bilen?!
riha skrev:Det finns ju typ bumper shining (eller vad det nu heter) för plastdetaljer som man vanligtvis skall ta på INNAN man sedan vaxar sin bil, då slipper ju vaxet fastna på plasten, rekommendation för alla hemanvändare som gör jobbet själva. Det gör ju att plasten ser bättre och svartare ut också. Att underhålla plasten är ju lika mycket en självklarhet som det är att tvätta och undehålla lacken med vax.
Jodå det brukar jag jag gnida på de svarta knottriga plaststänkskydden på hästsläpet som verkar vara samma typ som XC70 plasten.

Grejjen är ju bara att vaxar man lacken håller det ett år, men bumpershine håller bara en bråkdel tycker jag det är ett himmla gnidande tycker jag .
riha skrev:Så sant, för mig som bor på landet på hästgård och som rör mig i terräng med min bil (nu XCC60, hade dock XC70 innan) så tycker jag ändå att plasten är bra. Även om man har stänkskydd så stänker det upp på sidorna och att köra i högt gräs och liknande slår också emot.
Ok, men du kör ju XC60 nu? Jag tycker den stora fördelen med just XC60 är ju att man har plockat bort 99% av den löjliga plasten som XC70 har. Men du saknar den då alltså?

Och visst kör jag också mycket på landet och med hästslkäp då vi har +25 hästar att asa runt med. Ändå har jag aldig lyckats repa någon av våra hellackerade bilar som rullat över 15 år.

Men visst det finns ju hästfolk som kan få bilen att se ut som skit och vara totalt nedsliten efter bara några månaders brukande, man blir ju skrämd ibland hur hårt folk kan slita på grejjena. De skulle nog behöva ha hela bilen både på in och utsida i knotterplast :mrgreen:
Back-2-Black

Så där nu har jag hämtat ut bilen från Ditec-center, helt annat resultat denna gången, mycket svart, inga rinnigar eller blekt, inget missat som tex luftintag osv, Man har kört någon vaxborttagare på all svart plast och sedan lagt på en bra svart behndling.

Bilen ser ut som ny, hoppas det håller sig så nu. -
Grattis, hoppas det håller i sig, men lite intressant är vad chefen hade o komma med? Fick du ngn kompensation?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden