av VolvoB20 - tor 14 jul 2011, 12:43
- tor 14 jul 2011, 12:43
#547053
Samma på denna XC70:n lacken är ju superfin, men plasten är ju superömtålig enligt mig, nuddar man den med avfetting, vax, polermedel så är det kört.
Inte ens en av forumets noggrannaste bilvårdare har ju lyckats få plasten att se bra ut trots att han nästan åker en sprillans bil...
Förövrigt är ju dessutom skid-plate också rena skämtet..... skydd för underredet vid terrängkörning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: nä..... de är så muka att man kan skrapa bort färgen på dem med nageln, det är bara 100% styling.
riha skrev:Fan vet. Alla mina tidigare bilar har ägt har varit helt och hållet lackerade och efter 15 år och 25.000 - 35.000 mil har de fortfarande varit repfria och väldigt fina på sidorna (har ju haft stänkskydd) och med en vaxning/polering per år har de sett superfina ut. Tittar man på plasten på tex en 850 XC70 som är 15 år och rullat 35.000 mil så är den ju helgrå/solblekt och ser ut som skit medans lacken fortfarande kan vara riktigt fin.VolvoB20 skrev:Så nu har jag visat upp bilen och de ska försöka fixa den. Dock hade de inte tid innan augusti så jag får väl åka omkring och se gammal och solblekt ut hela semestern.
De skulle försöka få bort lackkonserveringen som runnit över all svart plast (riktigt hur visst man inte), sen skulle man lägga på någon svart vinylglans med bättre vidhäfning än orignalvarianten.
Dock var man inte säkra på om der skulle funka har man otur så är det väl förstört en gång för alla.... det är det jag hatar med all skrovlig plast, man kan ju varken polera, vaxa, slipa, laga eller lacka om den som man kan göra med vanlig lack. Alltså helt galet att montera sådan skräp på en XC modell.
Ska ta några bilder och lägga upp när jag får möjlighet.
Gnäll inte på plasten, gnäll på de som gjort fel istället, du skall nog vara glad för den typ av plast det sitter där och hur det ser ut (skrovlig mm) då den maskerar alla eventuella repor riktigt bra. Att köra en XCxx bil med plast längst ner i lite terräng ger ju mindre synliga repor och skador än att göra samma sak med en R-Design som har lackad yta hela vägen ner.
Samma på denna XC70:n lacken är ju superfin, men plasten är ju superömtålig enligt mig, nuddar man den med avfetting, vax, polermedel så är det kört.
Inte ens en av forumets noggrannaste bilvårdare har ju lyckats få plasten att se bra ut trots att han nästan åker en sprillans bil...
XC90_Executive skrev:Mitt plastskydd på ovansidan av bakkofångaren (XC60 R-design) ser likadant ut som din plast. Jag måste underhålla med Vista någon gång i månaden.Visst skiter man i bilen och brötar runt bland stenar i skogen och kör i djupa sur-hål så kanske den mjuka plasten är bra och alla islag och repor syns mindre, men hur många gör det med sin nya 500.000 kr bilar, de flesta verkar ju montera 20 tums högblanka fälgar men lågprofil i stället,
Förövrigt är ju dessutom skid-plate också rena skämtet..... skydd för underredet vid terrängkörning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: nä..... de är så muka att man kan skrapa bort färgen på dem med nageln, det är bara 100% styling.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.