Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#581297
Bytte ut mina Osram Nightbreaker nu eftersom den ena gick sönder, orkade inte åka och leta rätt på nya så det blev Ok och General Electric Megaligth Plus 50-60% och det vet i sjutton om inte dom är ett strå vassare än Osram Nightbreaker, lyser vitare och har bättre ljusbild, den är mera sammanhållen. Detta på en V40 -98 med H4. Tyckte att det blev så bra så jag bytte ut H1-lamporna i halvljuset på Toyotan också med samma goda resultat.
#581392
Bytte från Philips Extreme Power till Osram Nightbreaker Plus nyligen i halvljuset på V70n, är inte nöjd alls med Osramlamporna så på nästa service om nån vecka kommer det att monteras Philips Extreme Vision. Tycker det är sämre ljusbild med Osramlamporna jämfört med de gamla Philipslamporna.
av *pettson*
#581434
Alltså lampor får heta exakt vad dom vill, men tekniken bakom ljuset är väldigt enkelt.
Det finns lagstadgat hur mycket effekt lampan får ta för att vara E märkt. Det är ramen dom måste hålla sej inom.
Tekniskt sett får dom ge hur mycket ljus som helst. Men ljuset kommer från temperaturen på glödtråden och inget annat.
Kvar är att laborera med spänningen för glödtråden. Och möjligen då gasen/gaserna i lampan.
Det man gör är att laborera nedåt med anpassningen av glödtråden. Om snittlampan har drivning på 12v så anpassas glödtråden för att köras på 11,6V-11,8v. Det ger mycket mer ljus, och mycket kortare livstid. 25% mer ljus betyder att det är kortare glödtråd som blir hetare, för att få ut mer ljus. Det är billigt också i tillverkning. Det man kan laborera med är glaset som filter och som sagt innan gastyperna. Detta för att få lite annorlunda färgton i ljuset.
Med ett flashigt namn och en superduperförpackning kan man nu ta 4-5ggr priset för en glödlampa.
Anledningen till att en del kan köra lamporna länge och andra inte kan det är vilken systemspänning man har i bilen.
En del har spänningen ligger på 13,2-13,4v och dom klarar lamporna ganska länge ändå, men aldrig så många timmar som tillverkaren anger. Dom andra har spänningen ligger på drygt 13,6-13,8v vilket inte är ett problem, om man just inte kör med *trimmade* lampor.
Det är bara att ställa in sej på att ska det blir mer ljus med samma effektförbrukning så måste trådarna gå hetare och dom kommer gå sönder ofta. Det finns inga genvägar på den här marknaden heller.
#581484
Jag har märkt att längden på själva glasgloben kan vara lite olika långa också, så var fallet med mina nya som var ca 5mm längre än dom gamla (nu pratar jag om H1-lamporna vad beträffar längd) både H4 och H1 är belagda med något blankt på insidan av toppen, att dom inte kostade mer än runt 200:- för 2st tycker jag är ok.
#583014
Tillåten effekt och ljusflöde för billampor är specificerat i ECE-reglerna. Olika specar gäller för olika lamptyper. För H7 gäller att den får ge 1500 lumen +/- 10% vid 13,2 Volt och maximalt tillåten elektrisk effekt är 58 W. Inom dessa gränser laborerar de olika tillverkarna med glödtrådens utförmning samt gaser och filter i lampbulben. OSRAM Night Breaker och Philips X-treme Power är två exempel på "optimerade" lampor. Egenskaper som livslängd och ljusflöde ställs i vissa fall mot varandra. Generellt innebär t.ex. 15% spänningsfall i princip en halvering av ljusflödet samt en ökning av livslängden med 4 ggr. Omvänt innebär 10% högre spänning ca 50% mer ljusflöde och en minskning av livslängden till en tredjedel. Att lamporna lyser olika starkt på olika bilar är inte konstigt. Att vissa bilar är kända för att "äta" lampor är inte heller konstigt. Systemspänning, strålkastarens utformning samt kvaliteten på kablage och spänningsreglering är avgörande faktorer och skiljer sig åt mellan olika bilar. Att se till att spänningsfallet är så lågt som möjligt är viktigast om mängden ljus från glödtrådslampan prioriteras. Skillnaden mellan två olika bilars spänning till lamporna ger oftast större skillnad i ljusflöde från lampan än skillnaden i ljusflöde från olika typer av H7-lampor, standard och optimerade.

(Klicka på bilderna)

ECE reglemente no 37 för H7:
Bild

Ljusflöde vs spänning vs livslängd för glödtrådslampor:
Bild

Vilken lyser då starkast av OSRAM Night Breaker och Philips X-treme Power? Jag har bara hittat data för Osram H7 som anger 1500 lumen / 3500K @ 12V nominell spänning (testspänning anges inte). Philips verkar inte ange data för sina lampor?
#583053
Nu har jag iofs inte kollat några specar för lamporna, jag kan bara konstatera att de Philips X-treme Power jag hade förut lyste bättre än de nuvarande Nightbreaker-lamporna. Och X-treme Vision ska vara en förbättring av X-treme Power så då bör den fungera ytterligare lite bättre, återstår att se dock.
#583091
Tips: Jag hittade en lampa från Osram som är en H7 på 65W. Den är inte E-märkt så den får egentligen inte användas på allmän väg men det speciella är att den ger betydligt mer ljus med endast måttlig effekthöjning. Den ger 2100 lumen / 3200K och det blir högre verkningsgrad (lumen/Watt) än standardlampa H7 på 55W och 1500 lumen. Skillnaden i värmeutveckling blir mindre än skillnaden i effekt pga den högre verkningsgraden och bör vara utan betydelse i praktiken. Normalt brukar 80W och 100W-lampor användas för dem som vill "fuska" men de ger ofta problem med både värme och spänningsfall. De brukar dessutom ha sämre verkningsgrad än standardlampor.

Observera att oavsett vad tillverkaren skryter med får en H7-lampa endast avge 1500 lumen +/-10% dvs. max 1650 lumen om lampan är E-märkt. Både OSRAM Night Breaker och Philips X-treme Power är E-märkta (?) och de får alltså avge maximalt 1650 lumen oavsett vilken +procentsats som utlovas i reklamen. Kanske 65W och 2100 lumen är värd att prova? Om lampan uppfyller kraven i måttspecifikationerna, det brukar lampor från välkända tillverkare göra, så blir ljusbilden korrekt och medtrafikanterna kommer inte att bli irriterade av att bli bländade. (Vid t.ex. xenonkonvertering brukar just detta vara problemet, ljusbågens mått i xenonlampan stämmer inte med måtten för glödtråden i motsvarande halogenlampa och därmed är det mycket svårt att få korrekt ljusbild i det fallet.)
#583178
Var helt nöjd med de förra Philipsarna, var snäppet bättre ljusbild med dem än med Nightbreakarna så oavsett siffror så tycker jag de fungerar bättre.

NB tycker jag att jag får lite mer punktljus av eller hur man nu ska förklara det och XP ger mer ljus på ett större område. :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]