- fre 28 okt 2011, 12:03
#581434
Alltså lampor får heta exakt vad dom vill, men tekniken bakom ljuset är väldigt enkelt.
Det finns lagstadgat hur mycket effekt lampan får ta för att vara E märkt. Det är ramen dom måste hålla sej inom.
Tekniskt sett får dom ge hur mycket ljus som helst. Men ljuset kommer från temperaturen på glödtråden och inget annat.
Kvar är att laborera med spänningen för glödtråden. Och möjligen då gasen/gaserna i lampan.
Det man gör är att laborera nedåt med anpassningen av glödtråden. Om snittlampan har drivning på 12v så anpassas glödtråden för att köras på 11,6V-11,8v. Det ger mycket mer ljus, och mycket kortare livstid. 25% mer ljus betyder att det är kortare glödtråd som blir hetare, för att få ut mer ljus. Det är billigt också i tillverkning. Det man kan laborera med är glaset som filter och som sagt innan gastyperna. Detta för att få lite annorlunda färgton i ljuset.
Med ett flashigt namn och en superduperförpackning kan man nu ta 4-5ggr priset för en glödlampa.
Anledningen till att en del kan köra lamporna länge och andra inte kan det är vilken systemspänning man har i bilen.
En del har spänningen ligger på 13,2-13,4v och dom klarar lamporna ganska länge ändå, men aldrig så många timmar som tillverkaren anger. Dom andra har spänningen ligger på drygt 13,6-13,8v vilket inte är ett problem, om man just inte kör med *trimmade* lampor.
Det är bara att ställa in sej på att ska det blir mer ljus med samma effektförbrukning så måste trådarna gå hetare och dom kommer gå sönder ofta. Det finns inga genvägar på den här marknaden heller.