Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
#87030
Oj, en till som har haft problem med den. Var bara lugn det ska vara så, glöm inte du kör premiumbil 8)
Användarvisningsbild
av Bosa
#87032
Kena skrev:Oj, en till som har haft problem med den. Var bara lugn det ska vara så, glöm inte du kör premiumbil 8)
Om du menar VolvoBM's inlägg så var ju det en SAAB som iofs kanske också räknas som premium. :)
av Kena
#87039
Oj, missade det, frågan är ju då, är det som du skrev Saab premium eller är det Volvo som hamnat i vadnusaabtillhörförklass? har ej tid att diskutera Volvos (o)kvalitet mer, den som tycker det är ok med kvalitetsbrister får väl fortsätta diskutera det. Själv blir det "problemfria" bilar hädanefter. Lägger hellre pengar på en nyare bil än repa en gammal.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#87108
Tja, jag har iaf haft mer problem med Volvo än med SAAB, så om den ena är premium så är den andra.....
Men när de fungerar så är de världsklass iaf.
Användarvisningsbild
av Ringhede
#88741
Har man en Volvo V70N får man räkna med att det kostar kulor.
Verkstäder med skyhöga timkostnader som sedan försöker flå kunderna på massa pengar. (jo jag har flera exempel som jag kan ta upp om det behövs)

Till ämnet
Hade problem med med min tankmätare. Visade noll trotts gott om bensin i tanken.
Lossade batterikabeln 10 sekunder och sedan funkade mätaren igen. Flera år sedan nu alltså inget återkommande.

Hade jag lämnat in bilen kan ni bara gissa hur det gått om man ser till denna tråds historia.

När man läser denna tråd funderar man om det är rimligt att få betala till "utbildning" av mekaniker, eller borde de inte hittat detta fel på betydligt kortare tid när timkostnaden indikerar på superexperter?

mvh Roland
Användarvisningsbild
av camaro69
#88752
Suck.

Det gnälls en jä--a massa på verkstäder och mekaniker. Men bilmeckar och verkstäder är blixtsnabba om man jämför med många andra branscher.

Har varit utan min 42" TV i 14 dagar för ett skitfel på den. Är inte tillbaka ännu. :evil: :evil: :evil:

Klart är att det kostar "kulor" när man lämnar in bilen på verkstad. Verkstäderna är väl ingen välgörenhetsorgnisation, där gubbarna ska stå med mössan i hand och buga, när kunderna kommer med sina, som dom tror "evighetsmaskiner".

Är det någon som jobbar gratis? Inte jag i alla fall.

På bilverkstaden får man oftast snabba raka besked samma dag som man lämnar in prylarna.
Senast redigerad av 2 camaro69, redigerad totalt 0 gång.
av S60AWD2.5T
#88753
Ringhede skrev:Har man en Volvo V70N får man räkna med att det kostar kulor.
Verkstäder med skyhöga timkostnader som sedan försöker flå kunderna på massa pengar. (jo jag har flera exempel som jag kan ta upp om det behövs)

Till ämnet
Hade problem med med min tankmätare. Visade noll trotts gott om bensin i tanken.
Lossade batterikabeln 10 sekunder och sedan funkade mätaren igen. Flera år sedan nu alltså inget återkommande.

Hade jag lämnat in bilen kan ni bara gissa hur det gått om man ser till denna tråds historia.

När man läser denna tråd funderar man om det är rimligt att få betala till "utbildning" av mekaniker, eller borde de inte hittat detta fel på betydligt kortare tid när timkostnaden indikerar på superexperter?

mvh Roland

Super experter?
Inget tyder väl på att bilmekaniker skulle vara inteligentare än något genomsnitt. men en som jobbat med bilmodellen under än lång tid blir duktig annars är det illa.
Det är inte endast volvoverkstäder som tar duktigt betalt en Kia verkstad här i stan tar 950:- så det är väl ganska jämn prisbild på verkstäder.

Sedan att detta är en lukrativ bransch med stora vinster det håller jag med om.
Användarvisningsbild
av Ringhede
#88763
Det är inte mekanikern som är felet, utan verkstädernas marginaler.

Med de prisnivåerna borde mekanikern få en månadslön på minst 40.000 kr vilket de inte har.

Tyvärr är det som att slåss med väderkvarnar speciellt när det krävs att man gör alla servicar för att få garantin att gälla. Krävs dock inga enorma investeringar för en normal service på en Volvo bara en normalt noggran mekaniker.

Bara ett stycke irriterad på att det tog mig flera år att hitta en auktoriserad firma som gör jobbet nästan till halva priset.

Dessutom att del få betala reparationer på en misslyckad konstruktion (framvagn) och sedan få betala ockerpriser. Spjällhuset vet jag ej om det var ockerpriser då jag inte frågade pris på fler ställen.

Ja jag fick en offert vid en service på att de upptäckt att bussningarna till bärarmarna var kass (10.000 mil) Åkte då till en annan firma (auktoriserad Volvo verkstad) och fick det gjort för mindre än halva priset. Tror du jag känner mig lurad på allt jag betalat Bilia?

Jag vill inte räkna upp all skit jag fått byta men håll med om att spindelled och sprucken bromsslang inte borde höra till normalt att åka på ombesiktning på en kvalitetsbil som Volvo.

Om jag är nöjd med min bil? Jo trotts all skit så tycker jag mycket om min Volvo V70 2,4T.

mvh Roland
av Frigge
#88776
Ringhede skrev:Det är inte mekanikern som är felet, utan verkstädernas marginaler.

Med de prisnivåerna borde mekanikern få en månadslön på minst 40.000 kr vilket de inte har.

Tyvärr är det som att slåss med väderkvarnar speciellt när det krävs att man gör alla servicar för att få garantin att gälla. Krävs dock inga enorma investeringar för en normal service på en Volvo bara en normalt noggran mekaniker.

Bara ett stycke irriterad på att det tog mig flera år att hitta en auktoriserad firma som gör jobbet nästan till halva priset.

Dessutom att del få betala reparationer på en misslyckad konstruktion (framvagn) och sedan få betala ockerpriser. Spjällhuset vet jag ej om det var ockerpriser då jag inte frågade pris på fler ställen.

Ja jag fick en offert vid en service på att de upptäckt att bussningarna till bärarmarna var kass (10.000 mil) Åkte då till en annan firma (auktoriserad Volvo verkstad) och fick det gjort för mindre än halva priset. Tror du jag känner mig lurad på allt jag betalat Bilia?

Jag vill inte räkna upp all skit jag fått byta men håll med om att spindelled och sprucken bromsslang inte borde höra till normalt att åka på ombesiktning på en kvalitetsbil som Volvo.

Om jag är nöjd med min bil? Jo trotts all skit så tycker jag mycket om min Volvo V70 2,4T.

mvh Roland

Lider med din Tandläkare :wink:
Han kan inte ha det lätt med att presentera fakturan för dig :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#88829
Ringhede skrev:Det är inte mekanikern som är felet, utan verkstädernas marginaler.

Med de prisnivåerna borde mekanikern få en månadslön på minst 40.000 kr vilket de inte har.

Tyvärr är det som att slåss med väderkvarnar speciellt när det krävs att man gör alla servicar för att få garantin att gälla. Krävs dock inga enorma investeringar för en normal service på en Volvo bara en normalt noggran mekaniker.

Bara ett stycke irriterad på att det tog mig flera år att hitta en auktoriserad firma som gör jobbet nästan till halva priset.

Dessutom att del få betala reparationer på en misslyckad konstruktion (framvagn) och sedan få betala ockerpriser. Spjällhuset vet jag ej om det var ockerpriser då jag inte frågade pris på fler ställen.

Ja jag fick en offert vid en service på att de upptäckt att bussningarna till bärarmarna var kass (10.000 mil) Åkte då till en annan firma (auktoriserad Volvo verkstad) och fick det gjort för mindre än halva priset. Tror du jag känner mig lurad på allt jag betalat Bilia?

Jag vill inte räkna upp all skit jag fått byta men håll med om att spindelled och sprucken bromsslang inte borde höra till normalt att åka på ombesiktning på en kvalitetsbil som Volvo.

Om jag är nöjd med min bil? Jo trotts all skit så tycker jag mycket om min Volvo V70 2,4T.

mvh Roland

Konstigt att inte fler öppnad nya volvoverkstäder. då det tydligen är så lukrativt & enkelt att laga dessa bilar.

bara för att kunden får betala mycke pengar för att laga bilen, så betyder det ju inte att verkstan eller mekanikerna blir stenrika. verkstan har ju också utgifter!
verkstan måste ju ta så mycke betalt så att inkomsterna blir högre än utgifterna, annars går företaget i KK
men det är ju tydligen för svårt att förstå
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]