AndS skrev:AndS skrev:Derank skrev:med tanke på att de flesta här kör deras bilar på luft så behövs nog ingen elbil, de kör ju så gott som gratis iaf........
tankade förövrigt upp XC60in idag, 52mil utan trim, ac avstängd, autovärme av, rump och rattvärmen avstängd, ingen dieselvärmare på morgon och kväll, inet varvat över 2000rpm, inet stått på tomgång i tid och otid som jag brukar göra, kört så lungt så frugan undrade varför jag kör så sakta helt plötsligt. 1,04 blev förbrukningen....så valet är lätt, in med trimmet igen, på med alla komforthöjare och köra som jag brukar.
Men jag får väl kolla två tankar på V90 utifrån tankning
Nu får du första rapporten. V90CC AWD D4 som idag rullat ca 250mil. Full tank och sedan 702km med förbrukning av 47,4L.
Ca 50 mil landsväg 90-100 väg och sedan en vecka blandad stadskörning på övriga 20 mil. Ingen ecokörning utan min normala och varje morgon i veckan har bränslevärmaren snurrat samt att den har auto-läge. Verklig förbrukning va 0,67l/mil vilket väl inte är så tokigt.
Så om din beskrivning av körning när du mätte förbrukning på 1,04 l/mil stämmer är det något fel på bilen.
Och så nummer två under ungefär samma förutsättningar, kortfattat 73 mil och vid pump 46L blir ca 0,63L/mil.
Skulle jag eco-köra och bjuda till lite, garanterat att jag hade hamnat 0,55-0,6l/mil.
Så svaret blir även om du inte vill kännas vid det din körstil och körförhållande, eller fel på bilen
Men nu är det slut på mätningar, kan inte bevisa något mera.