Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
Körde Stockholm - Malmö igår, 120-135 km/h hela vägen o så lite stadskörning före och efter motorvägen.
4,5 l /100 km enligt VOC. Rätt så impad faktiskt!
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, helt otroligt i min värld, 130kmph och bilen drar under halvlitern. Ska låna Kollegans V90 d4 fwd manuell nu i veckan, jag lär väl ha svårt att hamna under litern i vanlig ordning :D
av Göranson
@Derank Du tror inte att det kan vara så att din körstil inte passar riktigt för att få ner förbrukningen? Jag har för tillfället en V70 D3 (163hk) R-Design 2011 årsmodell och den tar mellan 0,42-0,46 när jag pendlar 50km enkel väg ToR Falun - Hedemora, är det också helt otroliga siffror?
av perhall
mikethebik skrev:
SBergdahl skrev:
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att körsätt inte bara är en stor del utan allt.
Du har så rätt, går att få vilken bil som helst att dra soppa som en gammal jänke-V8, omvänt kan man faktiskt få en gammal jänke-V8 att gå om inte snålt så åtminstone mindre mycket :D
Har erfarenhet av bägge varianter.

Jag har fört bok över alla våra bilar sedan början på 90-talet, alla tankningar och mätarställning.

"Familje" Volvobilarna:

245 1979 100 hk manuell 1993-1997, ca 1 liter milen, lite diffust då hastighetsmätare och vägmätare lade av ett halvår innan försäljning
945 1995 126 hk manuell 1997-2002, 0.92 L/mil,
V70N 2001 140 hk aut 2002-2007, 0,96
XC90 2004 2,4T 210 hk aut 2007-2009, 1,23
XC70 2004 2,4T 250hk+ aut 2009-2015 1,04, exakt samma vid pump som enl. färddator
XC70 2011 D5 aut 215 hk aut 2015- 0,73 enl färddator, vid pump ca 0,85

Samtliga har körts blandad körning, utan överdriven snålkörning, eller för den delen också utan racing-ambitioner.

Mike
Däck spelar rätt stor roll också, både typ och bredd...men gör inga 3-4 dl/mil såklart...

245:an - va det en DL eller GL? Båda hade ju B21 100 hk men GL hade overdrive...
av AndS
AndS skrev:
AndS skrev:
Derank skrev:med tanke på att de flesta här kör deras bilar på luft så behövs nog ingen elbil, de kör ju så gott som gratis iaf........

tankade förövrigt upp XC60in idag, 52mil utan trim, ac avstängd, autovärme av, rump och rattvärmen avstängd, ingen dieselvärmare på morgon och kväll, inet varvat över 2000rpm, inet stått på tomgång i tid och otid som jag brukar göra, kört så lungt så frugan undrade varför jag kör så sakta helt plötsligt. 1,04 blev förbrukningen....så valet är lätt, in med trimmet igen, på med alla komforthöjare och köra som jag brukar.
Men jag får väl kolla två tankar på V90 utifrån tankning
Nu får du första rapporten. V90CC AWD D4 som idag rullat ca 250mil. Full tank och sedan 702km med förbrukning av 47,4L.
Ca 50 mil landsväg 90-100 väg och sedan en vecka blandad stadskörning på övriga 20 mil. Ingen ecokörning utan min normala och varje morgon i veckan har bränslevärmaren snurrat samt att den har auto-läge. Verklig förbrukning va 0,67l/mil vilket väl inte är så tokigt.
Så om din beskrivning av körning när du mätte förbrukning på 1,04 l/mil stämmer är det något fel på bilen.
Och så nummer två under ungefär samma förutsättningar, kortfattat 73 mil och vid pump 46L blir ca 0,63L/mil.
Skulle jag eco-köra och bjuda till lite, garanterat att jag hade hamnat 0,55-0,6l/mil.
Så svaret blir även om du inte vill kännas vid det din körstil och körförhållande, eller fel på bilen :wink:
Men nu är det slut på mätningar, kan inte bevisa något mera.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har inte sagt något om min körstil. Jag kör fort och hårt .

Jag visade några tjänstebil kollegor denna tråd idag, de kör bmw ( kan inte modellerna ) tuareg. V90, xc60 och passat. ....alla skakade på huvudet och ingen av dom är ens i närheten.

Jag har inte sagt att jag inte tror på dina påstående . Jag tycker bara att det är måttligt att man aldrig stött på någon irl som haft en Volvo som drar lite.
Derank skrev:Jag har inte sagt något om min körstil. Jag kör fort och hårt .

Jag visade några tjänstebil kollegor denna tråd idag, de kör bmw ( kan inte modellerna ) tuareg. V90, xc60 och passat. ....alla skakade på huvudet och ingen av dom är ens i närheten.

Jag har inte sagt att jag inte tror på dina påstående . Jag tycker bara att det är måttligt att man aldrig stött på någon irl som haft en Volvo som drar lite.
Jag har inte stött på någon IRL som har en nyare volvo (90-serien)... Kan ju vara ett så enkelt faktum ibland, att urvalet är lite sämre. Och att jämföra med äldre bilar är ju svårt då det oftast varken är samma motor eller drivlina e.t.c. Och så skiljer sig däck, och körmönster och körsätt. Kör du korta stadssträckor så lär det vara redigt hög förbrukning. Kör du långa landsvägssträckor, mycket lägre. Lågt rullmotstånd i däcken gynnar mycket precis som tröga däck drar mycket mer. Några procent här och där på alla parametrar blir till slut stora skillnader.
av AndS
Derank skrev:Jag har inte sagt något om min körstil. Jag kör fort och hårt .

Jodå, du har träffat många här som har en förbrukning som är betydligt mindre :wink:
Däremot att alltid snitta biltillverkarnas angivna nivåer är ytterst få som lyckas med. 1-2 dl mera är nog mera normalt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja allt beror på. Min V90 CC visade 0.56 på en resa mellan Alingsås-Uppsala. Det är mycket 80-100 väg. På Autobahn har jag legat på 0.72. Mycket runt 130 km/h. Blandat brukar ligga på 0.63. Bara enligt färddator och körjournal.

Skickat från min iPad med Tapatalk
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]