- ons 17 aug 2016, 08:16
Jag skulle ju köpa en skattebefriad miljöbil men vid beställningstillfället gick inte beställningen igenom på my15.
Jag ville ju då veta vad som skilde och svaret var att det inte skillde alls utan att det berodde på ett annat sätt att mäta förbrukningen.
Men du som verkar veta bättre än till erkaren av bilen kan ju upplysa mig om varför min bil inte blev en miljöbil?
andersuw skrev:Det var det svaret volvo säljsupport gav i alla fall.Daniel73 skrev:Det var alltså sättet som tillverkaren beräknar utsläppen som ändrades.Nej inte det heller. Det finns en EU-körcykel (en mätning snarare än beräkning) enligt vilken den officiella förbrukningen fastställs och den har inte ändrats under den aktuella perioden. Vet inte heller varför bilen behövde typgodkännas på nytt i MY -16 (om jag minns rätt är det ett annat nummer för typgodkännandet i MY -16 än MY -15). Ibland tror jag det inte behövs om förändringarna är tillräckligt marginella. Men om det nu behövdes kan det möjligen ha varit lite av en tillfällighet att bilen gick igenom med de större fälgarna och bredare däcken i tidigare varv men inte när man försökte på nytt. Värdet ligger ju precis på gränsen.
Plötsligt drog identisk bil my16 mer än my15 och därmed sköt man över målet.
Volvo tvingades alltså ange en högre utsläppsnivå för my16 än my15 och då sprack det för bilarna med 225/50/17.
Jag skulle ju köpa en skattebefriad miljöbil men vid beställningstillfället gick inte beställningen igenom på my15.
Jag ville ju då veta vad som skilde och svaret var att det inte skillde alls utan att det berodde på ett annat sätt att mäta förbrukningen.
Men du som verkar veta bättre än till erkaren av bilen kan ju upplysa mig om varför min bil inte blev en miljöbil?
Volvo 360 GL -88 (91-96)
VW golf 2.0i -97 (96-98) ny
Ford mondeo 2.0i -97 (98-09)
Ford mondeo 2.0i -06 (09-15)
Volvo v70 D4 FWD Automat Classic Sport++ Polestar MY2016 (15-) Ny
VW golf 2.0i -97 (96-98) ny
Ford mondeo 2.0i -97 (98-09)
Ford mondeo 2.0i -06 (09-15)
Volvo v70 D4 FWD Automat Classic Sport++ Polestar MY2016 (15-) Ny
- By Kamelen