Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
andersuw skrev:
Daniel73 skrev:Det var alltså sättet som tillverkaren beräknar utsläppen som ändrades.
Plötsligt drog identisk bil my16 mer än my15 och därmed sköt man över målet.
Volvo tvingades alltså ange en högre utsläppsnivå för my16 än my15 och då sprack det för bilarna med 225/50/17.
Nej inte det heller. Det finns en EU-körcykel (en mätning snarare än beräkning) enligt vilken den officiella förbrukningen fastställs och den har inte ändrats under den aktuella perioden. Vet inte heller varför bilen behövde typgodkännas på nytt i MY -16 (om jag minns rätt är det ett annat nummer för typgodkännandet i MY -16 än MY -15). Ibland tror jag det inte behövs om förändringarna är tillräckligt marginella. Men om det nu behövdes kan det möjligen ha varit lite av en tillfällighet att bilen gick igenom med de större fälgarna och bredare däcken i tidigare varv men inte när man försökte på nytt. Värdet ligger ju precis på gränsen.
Det var det svaret volvo säljsupport gav i alla fall.
Jag skulle ju köpa en skattebefriad miljöbil men vid beställningstillfället gick inte beställningen igenom på my15.
Jag ville ju då veta vad som skilde och svaret var att det inte skillde alls utan att det berodde på ett annat sätt att mäta förbrukningen.

Men du som verkar veta bättre än till erkaren av bilen kan ju upplysa mig om varför min bil inte blev en miljöbil?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Oneminde skrev:
andersuw skrev:
Oneminde skrev:Ska kolla igenom forumet längre fram när jag vet mer och se om det finns en bra tråd, annars så skapar jag en för skoj skull och för andra som undrar.
Du kan söka lite på inlägg från VolvoB20. Jag har för mig att han intresserat sig särskilt för möjligheterna att omvandla Volvos MOST-signal till något annat. Ja lade också till ett stycke om vad som kan tänkas ske på den fronten i framtiden i mitt föregående svar till dig.
Ska söka på VolvoB20 och se vad har för trådar och info.
En bra MOST omvandlare verkar kostar runt 15.000 att plocka ihop med MOST adapter och övriga moduler som behövs.

http://www.audison.eu/bitdmi

eller mellanpris 7000-8000 kr

http://www.mobridge.us/products/most-da2-analog-pre-amp

Fortfarande för dyrt för mig.

Men om man vågar finns ryska burkar för 1500 kr...

http://trioma.ru/products/most/most-toslink2.0.shtml

B.t.w HD audio har ett dynamiskt omfång på ca 140 dB, Om du har 70 dB buller i bilen vid färd behöver du alltså spela runt 210 dB i bilen vid topparna för att inte missa något av musiken.

Vid normalt lufttryck kan du inte nå mer än 183 db har jag för mig, så du behöver bygga om bilens kupe till tryckkammare och öka till flera atmosfärers tryck i kupen.
Användarvisningsbild
av Oneminde
andersuw skrev:Du kan inte bara titta på samplingsfrekvensen utan måste också kika på bitdjupet ("bit depth"). CD-tekniken arbetar med en samplingsfrekvens på 44.1 kHz och ett bitdjup på 16, d.v.s. 705,6 kb/s.. Modern högupplöst audio arbetar med 192 kHz och ett bitdjup på 24, d.v.s. 4,608 Mb per sekund. Volvos MOST har en frekvens på 48 kHz och ett "bitdjup" (egentligen "effective data frame length") på 480 bits, d.v.s. kan överföra 23,04 Mb per sekund. Nätet har således fullt tillräcklig bandbredd för att klara modern högupplöst audio.

Den output som ljudenheten (infotainment head unit, IHU) genererar behöver inte alls överensstämma med MOST-nätets vad beträffar frekvens och bitdjup för att det hela skall fungera. Om ljudenheten arbetar med 192 kHz och 16 bits kommer 16-bitspaketen att packas om till 480-bitspaket innan de skickas ut på nätet. Mottagaren på andra sidan (audio module, AUD, d.v.s. förstärkarenheten) kan sedan konvertera tillbaka till 192 kHz och 16 bits.

Vad sedan ljudenheten är kapabel att arbeta med internt vet jag inte. Här är det förstås också avgörande vad det är för kvalitet på den input som datamediet tillhandahåller. Spelar du en CD kan du förstås inte få bättre än CD-kvalitet. Men MOST-nätet utgör i vart fall ingen flaskhals.
Du är i alla fall på läst vilket är bra. Jag vet att jag helt klart hör skillnad mellan CD ljud och 24-bit/192 kHz men efter det så kan jag inte säga att jag märker någon större skillnad. Alltså borde 24-bit/48kHz vara mer än bra nog då 48kHz innehåller ljud upp till 20kHz (se länk). Men nu är det förmodligen inte så enkelt som att säga 48kHz räcker. Jag arbetar inte som ljudtekniker och är därför inte fullt insatt i bit djup och kvalitet på återgivningen. Ju närmare man är original djupet ju bättre är det så klart.

http://productionadvice.co.uk/high-samp ... und-worse/
av dissonans
Daniel73 skrev:
andersuw skrev:
Daniel73 skrev:Det var alltså sättet som tillverkaren beräknar utsläppen som ändrades.
Plötsligt drog identisk bil my16 mer än my15 och därmed sköt man över målet.
Volvo tvingades alltså ange en högre utsläppsnivå för my16 än my15 och då sprack det för bilarna med 225/50/17.
Nej inte det heller. Det finns en EU-körcykel (en mätning snarare än beräkning) enligt vilken den officiella förbrukningen fastställs och den har inte ändrats under den aktuella perioden. Vet inte heller varför bilen behövde typgodkännas på nytt i MY -16 (om jag minns rätt är det ett annat nummer för typgodkännandet i MY -16 än MY -15). Ibland tror jag det inte behövs om förändringarna är tillräckligt marginella. Men om det nu behövdes kan det möjligen ha varit lite av en tillfällighet att bilen gick igenom med de större fälgarna och bredare däcken i tidigare varv men inte när man försökte på nytt. Värdet ligger ju precis på gränsen.
Det var det svaret volvo säljsupport gav i alla fall.
Jag skulle ju köpa en skattebefriad miljöbil men vid beställningstillfället gick inte beställningen igenom på my15.
Jag ville ju då veta vad som skilde och svaret var att det inte skillde alls utan att det berodde på ett annat sätt att mäta förbrukningen.

Men du som verkar veta bättre än till erkaren av bilen kan ju upplysa mig om varför min bil inte blev en miljöbil?
MY16 släpper ut avsevärt mycket mindre NOx än MY15 och tidigare. Ska en bil gå renare betyder det ofta att man får använda liiiite mer soppa för att få ner utsläppen (jämför trimmade bilar som ofta drar mindre än otrimmade, de släpper då helt enkelt ut rätt mycket mer skit eftersom man t ex tillåter högre tryck i förbränningen).

Detta syns tydligt i siffrorna nedan. Den bil som släpper ut färst antal artiklar har högst förbrukning, den bil är miljöbil och har lägst CO2-utsläpp är också smutsigast gällande partikelutläpp - hela tre gånger så mycket som en MY16. Jämför man å andra sidan CO så släpper MY16 ut mer. Man kan också se att det är olika avgasreglemente på MY15 vs MY16, och man kan anta att MY16 har lite hårdare avgaskrav vilket föranlett att man tvingas hålla ner partikelutsläppen genom att släppa på liiite mer diesel.

V70 D4 VEA Summum automat 18" MY16
Tillverkad 201511
Förbrukning : 0.47 l/m
CO2 : 122 g/km
CO : 143.5 mg/km
NOX : 29.8 mg/km
THC+NOX : 50.4 mg/km
Partiklar : 0.2 mg/km
Däck : Reggad med 235/40/18
Årsskatt : 1676 kr
Skattebefriad : Nej
Vikt : 1854 kg
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*136/2014W

V70 D4 VEA Summum automat 17" MY15
Tillverkad 20409
Förbrukning : 0.47 l/m
CO2 : 122 g/km
CO : 91.6 mg/km
NOX : 70.7 mg/km
THC+NOX : 86.7 mg/km
Partiklar : 0.3 mg/km
Däck : Reggad med 235/40/18
Årsskatt : 1520 kr
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*195/2013W

V70 D4 VEA Summum automat 17" MY15
Tillverkad 201412
Förbrukning : 0.45 l/m
CO2 : 119 g/km
CO : 91.6 mg/km
NOX : 70.7 mg/km
THC+NOX : 86.7 mg/km
Partiklar : 0.3 mg/km
Däck : Reggad med 225/50/17
Årsskatt : 1520 kr

V70 D4 VEA Momentum automat 17" MY15
Tillverkad 201503
Förbrukning : 0.45 l/m
CO2 : 117 g/km
CO : 140.5 mg/km
NOX : 50.7 mg/km
THC+NOX : 75.6 mg/km
Partiklar : 0.6 mg/km
Däck : Reggad med 225/50/17
Årsskatt : 1416 kr
Skattebefriad : JA!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Oneminde skrev: Jag vet att jag helt klart hör skillnad mellan CD ljud och 24-bit/192 kHz.....
På en bra audiofil-anläggning i en tyst ljudisolerad gillestuga, ja.

Men på vägen när dieselmotorn surrar, fartvinden brusar, lågprofildäcken dånar mot svensk grov asfalt, Nä....

Skapar en egen tråd nu....
Användarvisningsbild
av Oneminde
VolvoB20 skrev:
En bra MOST omvandlare verkar kostar runt 15.000 att plocka ihop med MOST adapter och övriga moduler som behövs.

http://www.audison.eu/bitdmi

eller mellanpris 7000-8000 kr

http://www.mobridge.us/products/most-da2-analog-pre-amp

Fortfarande för dyrt för mig.

Men om man vågar finns ryska burkar för 1500 kr...

http://trioma.ru/products/most/most-toslink2.0.shtml

B.t.w HD audio har ett dynamiskt omfång på ca 140 dB, Om du har 70 dB buller i bilen vid färd behöver du alltså spela runt 210 dB i bilen vid topparna för att inte missa något av musiken.

Vid normalt lufttryck kan du inte nå mer än 183 db har jag för mig, så du behöver bygga om bilens kupe till tryckkammare och öka till flera atmosfärers tryck i kupen.
Tjena och välkommen till tråden VolvoB20. Har hunnit kollat lite gällande MOST och omvandling.

Som du nämner så finns Audison bit DMI och kostar 6440;-. Nackdelen: TOSLINK optical output S/PDIF max 48 kHz/16 bit STEREO PCM. Den är kraftigt begränsad gällande upplösning vilket är både synd och konstigt. En produkt som är menad att vara en bro mellan MOST och externa DPS'ar och förstärkare är inte bättre en CD i ljudkvalitet. Men det är mera troligt att man skippar DSP delen och kopplar up bit DMI'n till Audison bit ONE eller bit Ten/Ten D. bit ONE kostar 4490;-. Den kan kopplas upp direkt till en mp3/FLAC spelare eller telefon så sant telefonen har en bra inbyggd DAC. Denna lösningar kostar alltså 10 930;-

Mobridge M1000-M-DA2 kostar 5498;- och som jag förstår när jag läser på deras hemsida så måste man använde en dator för att kommunicera eller IOS / Windows tablet för generell mjukvara uppdatering och inställningar, vet dock inte om den acceptera att spela av media den vägen, det står inget. Kan man inte spela upp media genom den kommunikations porten då måste ljudet gå igenom MOST, visserligen så har du AUX in som du kan koppla upp telefonen eller plattan till. Om det räcker då funkar Mosbridge.

Sen har vi Trioma MOST-TosLink 2.0 kostar 2360;- är den enklaste och billigaste MOST omvandlaren men man måste ha en DSP utöver denna box. Trioma är väl aktuell för att bilen ska kunna varna, då är det inte så farligt pris för att det systemet intakt. Sen klarar den 24-bit sampling. Ska skicka ett mail till Trioma och kolla om V70 MY12- är verifierad, men det borde det vara då XCF70 MY12+ är det.
http://umno-tech.com/catalog/product_in ... cts_id=615

Dock så tror jag på en annan produkt. Rainbow DSP 1.8 + WiFi som kostar 6990;-. DSP 1.8 är en 6-kanals ljudprocessor med 30-bands Eq, Hög/Låg/Bandpassfilter, Tidskorrigering. Okomprimerad audio streaming genom WiFi enhet från iOS-enhet eller Android eller via USB-ingången från Windows-enheter. DSP Konfiguration i realtid.

Analog 56 Bit Digital Signal Processor (DSP)
Frekvensomfång: 20 - 20000 Hz
Burr Brown High-End Audio AD / DA-omvandlare
6st Lågnivåingångar
6st Högnivåingångar
1st Stereo Aux-ingång (3,5 mm uttag)
1st telefon / navigering ingång med automatisk avkännings funktion
1st Mini USB-ingång
SPDIF ingång / utgång (optisk)
8st Lågnivåutgångar (5V)
MOST BUS OEM ingångs bestämmelse (modul som tillval)
Stöder Start / Stop fordon
Dimensioner DSP 1.8 (BxHxD): 200 x 40 x x179 mm
Dimensioner WiFi modul (BxHxD): 72 x 25 x 52 mm

Rainbow DSP 1.8 styrs helt från telefonen eller via en fjärrkontroll, eller varför inte en liten dator genom USB porten, du styr ljudbilden med inbyggd mjukvara: Time alignment with up to 4,82 meter (14,6 ms) can be adjusted in 7 mm (0,02 ms) increments. och den kan spela upp FLAC/Losless.
http://dsp.rainbow-audio.de/english/

Just nu så är detta det uppenbara valet tror jag om man vill gå igenom MOST, annars så har man ju DLS lösningen för hög/lågnivåomvandling som kostar under 700;-. Valet beror ju helt och hållet på individen, vilka krav den har och vad saker får kosta. Inget rätt eller fel.

Ljudisolering handlar ju om att minimera/döda resonans och läckage utifrån och sen så tror jag vi ska vara lite realistisk när det kommer till dB nivåer. 120 dB anses vara smärtgränsen och personligen så kan jag ställa mig bakom det, 115 dB för mig är olidligt.
Användarvisningsbild
av Oneminde
VolvoB20 skrev:
Oneminde skrev: Jag vet att jag helt klart hör skillnad mellan CD ljud och 24-bit/192 kHz.....
På en bra audiofil-anläggning i en tyst ljudisolerad gillestuga, ja.

Men på vägen när dieselmotorn surrar, fartvinden brusar, lågprofildäcken dånar mot svensk grov asfalt, Nä....

Skapar en egen tråd nu....
Skillnaden i detta fall kommer genom att lyssna på varierad media och hårdvara genom Denon AH-D5000 hörlurar som jag har liggandes. Pratar vi högtalare så är det en myriad av faktorer som styr ljudet. För många variationer att på ett enkelt sätt ska kunna avgöra skillnader på ett enkelt sätt.

Ska kolla/följa din tråd :D
av andersuw
Daniel73 skrev:Det var det svaret volvo säljsupport gav i alla fall.

Om du hade läst vad jag hade skrivit hade du sett att jag inte påstått att jag vet bättre utan att vi inte har någon säker information om vad orsaken är. Om du nu har fått information från "Volvo säljsupport" om att det beror på att Volvo ändrat sättet att mäta förbrukningen borde du ha angett detta från början, inklusive källan. Det hade underlättat meningsutbytet.

Det svar du fick stupar på sin egen orimlighet. Som jag påpekade i föregående inlägg är det förstås inte upp till Volvo att avgöra hur förbrukningen skall mätas. Den mäts enligt EU-normen som bestäms av EU, inte Volvo. Och mig veterligen har inget hänt när det gäller hur den normen ser ut eller tillämpas under den aktuella perioden.

Vad beträffar "Volvo säljsupport" har jag haft tillräckligt mycket kontakt med olika kundtjänstavdelningar hos Volvo PV centralt för att veta att de svar man får därifrån i väldigt många fall är uppåt väggarna. Den personal du får prata med har i många fall inte alls kunskaper som svarar mot behovet och den information de förmedlar är i många fall synnerligen bristfällig. Senast jag hade kontakt med dem (nu under våren) gällde det ett trilskande VoC-system i min V70 -02. Anledningen till att jag vände mig dit istället för min Volvo ÅF var att jag var säker på att felet låg i Volvos datasystem för VoC-tjänsten, inte i min bil (vilket det visade sig, efter flera månaders onödigt strul, att jag hade helt rätt i). Innan vi kom så långt fick jag ge kundtjänsten en ganska omfattande lektion i hur VoC-systemet på dessa gamla bilar är utformat. Det hade de nämligen ingen aning om.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
dissonans skrev:MY16 släpper ut avsevärt mycket mindre NOx än MY15 och tidigare ...
Förnämligt detektivarbete. Där har vi med all sannolikhet förklaringen. Ingen ändring när det gäller sättet att mäta förbrukningen men däremot lite tuffare regler när det gäller mätningen av NOX, självfallet inte fastställda av Volvo själva utan av EU. Vad som fortfarande är lite knepigt att förstå är att det gäller annat avgasdirektiv för MY -16 än för MY -14 och -15 trots att alla, såvitt jag vet, är Euro 6b. Har du någon idé rörande detta?
Användarvisningsbild
av Oneminde
Tänkte bidra genom att länka till information om Euro # klassning. Just nu så är Euro 6/6b det som gäller. Detta började införs 2013 och dök då upp under 2014 som är samma år som nya 4-cyl D4 införs. Som andersuw säger så är det inget nytt efter detta som är gällande. Nästa steg som är Euro 6c kommer införas 2017.01.09.

Euro 6 emission limits (diesel):

CO - 0.50 g/km
HC+ NOx - 0.17 g/km
NOx - 0.08 g/km
PM - 0.005 g/km
PM - 6.0x10 ^11/km

Volvo D4 MY14+

Kolmonoxid, CO - 254,2 mg/km (0.254 g/km)
Kväveoxider, NOX - 119,4 mg/km (0.119 g/km)
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX - 135,9 mg/km (0.135 g/km)

Därmed ligger MY14+ D4 under gränsvärdena vid uppmätning. Verklig utsläpp ser förmodligen annorlunda ut.

Kolla gärna båda länkar.
https://www.theaa.com/motoring_advice/f ... dards.html

Här är länken till Europa Kommissionen som har till uppdrag att ta fram bestämmelserna. Dvs. att ingen annan har högre bestämmande makt, inte ens Transportstyrelsen.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32012R0459
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel