- ons 13 maj 2015, 13:57
Ok, skall försöka hålla mig ifrån att dra ur injektorerna. :).
Var ute och körde en runda med Vida påslaget (använde ett skärminspelningsprogram för att kunna analysera i efterhand). Kunde se följande
1. Inloppstemperatur mätt efter Y-förgrening mäter nästan identiskt med temperatur vid massflödessensorn, innebär att min fix för intercooler by-pass fortfarande håller, även under körning.
2. EGR och Luftmassa/slag hänger bra ihop, jag kan se direkt inverkan från EGR duty cycle på Luftmassa/slag, innebär att dessa sensorer och ventiler är ok. Ökar EGR-duty cycle minskas omedelbart Luftmassa/slag.
3. Bränsletrycket svarar bra, vid tomgång c:a 300bar, högsta värde c:a 1100bar.
4. Ibland ser jag lite märkligt tryckstegringar på partikelfiltret, exempelvis under/efter en fullgasacceleration på femmans växel 112km/h så kommer en tryckökning på filtret från c:a 90hPa upp till 193hPa (bränsletrycket samtidigt upp på 1106bar) (notering 2 är att jag tror att sensorn bottnar på 193hPa därför är ev. tryckfallet ännu högre?? - Fel, utstyrningsområdet skall vara 0-5000hPa enligt Vida). Difftrycket går ner till 90hPa igen inom 0.5sekunder när jag släpper gasen (bränsletrycket droppar till 350bar). Min tolkning av detta är att någon eller några av spridarna läcker. Diesel sprutas in i icke-förbränningscykel, åker med till partikelfiltret och när det bränns där stiger difftrycket??
Låter det rimligt??
Edit: Är det därför som vibrationen vid acceleration 1800-2000varv enbart visar sig med varm motor??? Är motorn kall så brinner det inte i partikelfiltret och blir därför inget ökat mottryck/tryckstegring i filtret??
Löser du ett fel står det tusen åter... (Alternativt, sviker dig en teori står det tusen åter.. )
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.