NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du du bör/kan inte rengöra dem själv då de är väldigt känsliga för partiklar och åverkan. Och sen är de så pass dyra så jag aldrig skulle chansa på att försöka ens.
Ok, skall försöka hålla mig ifrån att dra ur injektorerna. :).

Var ute och körde en runda med Vida påslaget (använde ett skärminspelningsprogram för att kunna analysera i efterhand). Kunde se följande

1. Inloppstemperatur mätt efter Y-förgrening mäter nästan identiskt med temperatur vid massflödessensorn, innebär att min fix för intercooler by-pass fortfarande håller, även under körning.

2. EGR och Luftmassa/slag hänger bra ihop, jag kan se direkt inverkan från EGR duty cycle på Luftmassa/slag, innebär att dessa sensorer och ventiler är ok. Ökar EGR-duty cycle minskas omedelbart Luftmassa/slag.

3. Bränsletrycket svarar bra, vid tomgång c:a 300bar, högsta värde c:a 1100bar.

4. Ibland ser jag lite märkligt tryckstegringar på partikelfiltret, exempelvis under/efter en fullgasacceleration på femmans växel 112km/h så kommer en tryckökning på filtret från c:a 90hPa upp till 193hPa (bränsletrycket samtidigt upp på 1106bar) (notering 2 är att jag tror att sensorn bottnar på 193hPa därför är ev. tryckfallet ännu högre?? - Fel, utstyrningsområdet skall vara 0-5000hPa enligt Vida). Difftrycket går ner till 90hPa igen inom 0.5sekunder när jag släpper gasen (bränsletrycket droppar till 350bar). Min tolkning av detta är att någon eller några av spridarna läcker. Diesel sprutas in i icke-förbränningscykel, åker med till partikelfiltret och när det bränns där stiger difftrycket??

Låter det rimligt??

Edit: Är det därför som vibrationen vid acceleration 1800-2000varv enbart visar sig med varm motor??? Är motorn kall så brinner det inte i partikelfiltret och blir därför inget ökat mottryck/tryckstegring i filtret??

Löser du ett fel står det tusen åter... (Alternativt, sviker dig en teori står det tusen åter.. )
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Har tagit kontakt med firma som kan göra rent spridare för c:a 700:- stycket (Edit: det blev 500:- per spridare i mitt fall). Håller på att väga detta mot att köpa in begagnade från ebay, där börjar priserna också vid c:a 700:- per spridare (från en mondeo-09:a med rätt index: 5). Har det skett någon förbättring (09:a relativt 07:a) på spridarna som gör att detta är att föredra?

Firman som jag kontaktade (Björlanda Bil & Maskinservice AB) var en Bosch-firma och de kunde tyvärr inte reparera Siemens-spridare (utan det blir enbart läck-kontroll och rengöring), tydligen ville inte Siemens sälja delarna som behövdes till detta (någon som har koll på annan firma runt Göteborg som kan laga Siemens-piezo-spridare?).

Skulle i vilket fall som helst föredra att montera ur och i spridarna själv och slippa åka till verkstad för detta, har därför lite frågor om hur man gör.

Enligt Vida så skall man ta av hela inloppshuset och det känns lite overkill.. Tycker att det borde räcka att lossa "leak back" slangen, tillflödesröret (måste man lossa båda ändarna??) samt elektriska kontakten. Är det så lätt, eller krävs det att man tar bort hela inloppshuset?? Vilka är riskerna annars? Kan dom sitta fast (fast det lär jag ju märka)?

Vid montering är det ny tätnings-kopparbricka som gäller mot cylindern, behöver man även hyls-"styrningen" (enligt Vida) vid toppen?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Det räcker med returslangen och högtrycksledningen vid själva spridaren. Sen lossas de 2 muttrarna som håller fast spridaren och den kan sedan lirkas ur toppen. Gör gärna detta med varmkörd motor eftersom de gärna sitter fast när allt är kallt och krympt. Har själv bytt tätningarna på mina utan att byta styrningar. Tror förövrigt att styrningarna bara satt på 1.6d spridarna men är inte säker, det var länge sen jag hade ur mina.

Nya kopparbrickor och momentnyckel vid montering är en självklarhet ;-)
Stort tack Sierra! Ovärderligt för mig, nu vet jag att jag fixar ur och inmontering själv!

En sak till, sambon vill ha bilen i helgen och dra ett täckt släp (cirkus 2 x 7-8mil) (hjälper till som tävlingsarrangör). Känns sådär, men å andra sidan har vi ju redan kört bilen ganska länge med symptomen så det borde inte göra till eller från.

Kan det vara farligt för motorn att köra med en läckande spridare (om det nu är det)? Det enda jag själv kan tänka är att om läckaget blir kraftigare så borde det kunna ge en för tidigt antändning i aktuell cylinder (kan det skada cylindern kanske?) Min tolkning är att om det bara är begränsad mängd och spridaren fortfarande ger "dimma" och inte koncentrerad stråle så borde det vara ok? Det är ju bara samma sak (delvis) som motorn själv håller på med när den regenererar (dvs sprutar in diesel som får åka med till dpf:en och bränna upp sot)?
Edit:

Oftast ingen fara att åka med läckande spridare/spridare med dålig sprutbild en stund. Det blir såklart lite sämre effekt, mer svartrök och marginellt högre förbrukning.

Var försiktig med returslangarna och dess nipplar när de ska i/ur spridarna för oringarna är lätta att skada. En lång näbbtång är en bra hjälp. Kopparbrickor och oringar borde vilken verkstad som helst som håller på med dieslar ha hemma. Jag köpte mina brickor hos min lokala Meca butik. Kostade 10 kr/st. Oringar fick jag tag på hos en verkstad som renoverar dieseldelar.
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Inte helt bra att ge såna tips när allt möjligt folk kommer läsa det senare. En dålig spridare kan fort sluta i så pass dålig bild att man får kolvskador. Inte väldigt vanligt, men det kan hända. Vissa kan åka i decennier med dåliga spridare, andra i en dag...
Usch, nu gör du mig nervös! Sambon är redan iväg med bilen så tärningen är kastad.. Må Volvo-gudarna vara med mig!

Skulle ju bara fattas annat att denna oändliga (?) historia skulle sluta med motorbyte..

Annars är det lugnt Sierra, jag vet att ansvaret enbart är mitt om något skulle hända, alternativet denna helgen hade varit att hyra en bil och kanske hade det varit bra för att minimera riskerna. Men å andra sidan, med tanke på hur länge jag kört med symptomen borde några mil till inte göra till eller från (kanske mest släpet som gjorde mig orolig). Jag håller tummarna!
Med tanke på felen jag haft på min bil och dess höga miltal på 38000 så är jag rätt säker på att om min bil dragit husvagn i 200 mil förra sommaren med konstant regenerering och ändå funkar fint idag när problemet är fixat så klarar sig säkert din bil med lite skitiga spridare en liten sväng oxo ;-)

Ska bli skoj att se om vibbarna försvinner sen eller ej.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]