Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Det är ytterst få som tagit upp det största problemet, SVEKET mot väljarna. Hur ska vi få folk till valurnorna när sveket är så stort. Man lovar en sak för att få röster. Ett halvår senare som smyger det fram att man fullständig struntar i vad man lovat, och gör tvärt om. Och skyll inte på att de rödgröna regerar på en Alliansbudget. Det har liten betydelse eftersom en budget både innehåller inkomster och utgifter. Jag kan inte minnas att Alliansen gjorde motsvarande när de kom till makten 2006. De som de avgivit som vallöften höll de.

Alliansen har svikit väldigt mycket under deras 8 år. Men S+Mp har lyckats svikit väldigt mycket på enbart 6 månader.

joel80 skrev:Just nu tycker jag inte man kan gnälla så mycket då SD ju röstade ner regeringens budget..

Ngt som man inte får glömma bort är att S+MP (V) och Alliansen vill absolut inte ha ngt med SD att göra. Men i nästa andetag så gnäller dessa partier på att SD inte röstade på deras sak. SD duger till att stödrösta men andetaget innan det är SD som pesten ...

Som att äta upp kakan men samtidigt ha den i handen när man är på inspelningen utav Biggest Loser ..
joel80 skrev:SvenB
Du glömmer fort.. det var ju 8 år av svek.
http://www.dn.se/debatt/atta-ar-av-brut ... h-valfard/
Vad hade du väntat dig, Joel? Debattartikeln är ju skriven av Mikael Damberg. Jag tror nog att vi får ta till någon mer oberoende för att utvärdera de 8 åren. Omvärlden har en helt annan uppfattning än Mikael Damberg. :)
Politiker i allmänhet måste sluta säga "vi lovar". För bara om det partiet hamnar i majoritet själva kan de genomföra det dom lovar. De kan alltså inte lova. De kan ha åsikter och preferenser, och det är tråkigt, tråkigt att man väljer att kalla det för löften.
SvenB skrev:
joel80 skrev:SvenB
Du glömmer fort.. det var ju 8 år av svek.
http://www.dn.se/debatt/atta-ar-av-brut ... h-valfard/
Vad hade du väntat dig, Joel? Debattartikeln är ju skriven av Mikael Damberg. Jag tror nog att vi får ta till någon mer oberoende för att utvärdera de 8 åren. Omvärlden har en helt annan uppfattning än Mikael Damberg. :)

Ja det kanske kan vara lite vriden källa.. dock tror jag inte han blåljuger om dem.

Sr har en mer balanserad artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4000051

Håller med xerent här.. det blir lite skevt med löften när partierna måste förhandla med andra partier... då kan man inte genomföra allt man ville. Däremot borde Alliansen som gick till val tillsammans ha kunnat genomföra allt vad dom lovade.. fast det var mycket löften där också som inte var överenskommet med mer än det egna partierna verkar det som.

Å andra sidan tycker jag det inte är fel.. resultatet i valet måste spegla hur Sverige styrs.. Om man då ska dela på makten p.g.a att väljarna gett delade mandat så kan inte allt genomföras. Då ogillar jag mer polariseringen där man röstar på samma politik oavsett vilket parti man väljer i det blocket man lägger sin röst på. Ska det funka så kan vi skippa partier och bara köra rött och blått.. (Och brunt då för de främlingsfientliga..)
Vadå brunt? Finns väl inga bruna partier? :lol:
joel80 skrev: Ja det kanske kan vara lite vriden källa.. dock tror jag inte han blåljuger om dem.

Sr har en mer balanserad artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4000051

Håller med xerent här.. det blir lite skevt med löften när partierna måste förhandla med andra partier... då kan man inte genomföra allt man ville. Däremot borde Alliansen som gick till val tillsammans ha kunnat genomföra allt vad dom lovade.. fast det var mycket löften där också som inte var överenskommet med mer än det egna partierna verkar det som.

Å andra sidan tycker jag det inte är fel.. resultatet i valet måste spegla hur Sverige styrs.. Om man då ska dela på makten p.g.a att väljarna gett delade mandat så kan inte allt genomföras. Då ogillar jag mer polariseringen där man röstar på samma politik oavsett vilket parti man väljer i det blocket man lägger sin röst på. Ska det funka så kan vi skippa partier och bara köra rött och blått.. (Och brunt då för de främlingsfientliga..)
Vilken tur att vi bara har röda och blå partier då
av *pettson*
Visst har alliansen endast hållit löften och gjort gott. Om man inte är låginkomsttagare,sjuk, arbetslös, eller på annat sätt i knipa. För Robinhood politiken gick ju ut på att utarma folk och tvinga folk till tystnad enligt metoden sköt dej själv och skit i andra. Inte långt ifrån grundvalen en gång i tiden då man mycket motvilligt erkände att alla skulle kunna rösta(utom kvinnor och tokar). Men att din rösts storlek skulle avgöras av din inkomst. Ju rikare ju mer röster.. således ansågs man säkra landet mot folk som hade dåliga röster.
Mest förundrad att alla klagar bu för vad rödgrön röra sagt, men helt tyst om smyghöjningar i form av avgifter. Sen höjde alliansen skatten på diesel med 1,20kr på 7 år (2007-2014). Javisst det var långsammare men höjning. De 7 åren innan 2001-2006/7 höjdes skatten med 30 öre. Så S har kanske insett att ta efter lite Allianspolitik, vilket borde glädja många här?
simonhalmstad skrev:Vadå brunt? Finns väl inga bruna partier? :lol:
Nja, njo. SD anses av många ha partifärgen brun. Det är en lite långsökt parallell till att fascismen förknippats med brunt, läs t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunskjorta . Vet ej om brunskjortorna gav upphov till detta eller om färgen redan tillhörde ideologin.
Lite smaklöst mot förintelsens offer att kalla ett gäng som är tveksamma till utlänningar och förändring i största allmänhet lika illa som nazisterna, men det är så debatten ser ut i dagsläget.
simonhalmstad skrev:Vadå brunt? Finns väl inga bruna partier? :lol:
Man brukar kalla fascistiska partier för bruna. Åtminstone Svenskarnas Parti är brunt, då nazismen är en gren av fascismen. Det finns även olika uppfattningar kring huruvida Sverigedemokraterna är nyfascistiskt eller inte. Företrädarna för den åsikten brukar peka på nationalromantiska inriktningen och tanken att nationaliteten är hårt sammankopplad med etnicitet och kultur, samt att partiet internt enligt uppgift har haft tendenser av odemokratiskt toppstyre. De som är emot detta brukar luta sig mot argument som att SD inte klär sig i fascistiska uniformer längre och inte vill införa diktatur i landet, eller att man blivit kränkt av påståendet och gråter en skvätt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940