SirDuke skrev:Man vet inte vilket som skulle vara värst - att de bluffar, eller att de inte kan nåt om parkering.
Bestrid, och citera lagparagraferna. Vill de ta det till rätten, så hänger du med dit.
Det har redan varit i rätten. Q-Park förlorade målet efter att de ville att domstolen skulle avskriva målet, utan annan förklaring än att de ville vara vänliga i det här specifika fallet.
Jag tror att en stor del av problemet ligger i att parkeringsbolagen lyckas övertyga myndigheterna om sitt goda uppsåt.
Ett av argumenten är att de flesta parkeringsbolagen är anslutna till SVEPARK och följer deras etiska riktlinjer.
Ett annat argument är att de sällan förlorar ett parkeringsmål i rätten.
Ett sätt att inte förlora parkeringsmål är att de efter att ha lämnat in stämningsansökan, försöker få målet avskrivet om de inser att de kommer att förlora.
Metoderna är att först hota med inkasso. Jag läste på något parkeringsbolags hemsida (har glömt vilket) om alla hemska saker som drabbar den bilägare som inte genast betalar: Först inkasso och därefter kronofogde och betalningsanmärkning. Inte ett ord om möjligheten att bestrida.
Om nu bilägaren utnyttjar sin möjlighet att bestrida kommer nästa hot: Stämningsansökan till tingsrätten. Kan nog skrämma skiten ur de flesta bilägare! Efter att ha hotat om stämningsansökan är de tvungna att lämna in stämningsansökan om inte bilägaren betalar. Det finns inget alternativ.
Om de inser att de kommer att förlora, ber de rätten att avskriva ärendet. Bilägaren kommer att bli så glad att han inte överklagar detta, och därmed förlorar inte parkeringsbolaget målet.
I mitt fall skrev jag till tingsrätten och ville att de skulle avkunna dom. Det gjorde tingsrätten, och Q-Park förlorade målat.
I ett annat fall gick målet till muntllig förhandling, och jag måste säga att jag var imponerad av hur mycket arbete som lagts ner från tingsrättens sida.
Nu är regeringen inne på linjen att det kostar för mycket att driva parkeringsärenden i domstol. De 450 kronorna räcker inte till för att täcka kostnaderna. Dessutom visar ju det faktum att bilägarna sällan får rätt i domstol att parkeringsbolagen nästan alltid gjort rätt (eller hur???). Av den orsaken vill de höja kostnaden (i dag 450 kronor) för domstolen till ett belopp som gör att bilägarna inte ska våga gå till domstol.
Ett annat altenativ som regeringen varit inne på är att låta SVEPARK avgöra parkeringsärenden i stället för domstolen. SVEPARK är en intresseorganisation som ska agera för att maximera parkeringsbolagens vinster. De är väl opartiska???
Ett alternativ tycker jag personligen skulle vara en parkeringsnämnd (någonting liknande ARN) för parkeringsärenden. Låt någon instans utanför parkeringsbolag och domstol avgöra. Om inte bilägaren är nöjd med parkeringsnämndens beslut, finns fortfarande möjligheten att gå till domstol.