Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
Fick två nya givare från skroten som byttes ut och nu fungerar allt som det ska.
Bytte bromsvätska på samma gång.

Tänkte meddela att fallet är löst om någon åker på liknande problem
Ringnyckel-1.JPG
Ringnyckel-1.JPG (80.21 KiB) Visad 64 gånger
Ringnyckel-2.JPG
Ringnyckel-2.JPG (175.25 KiB) Visad 64 gånger
Måste man lufta om man byter bromstryckgivarna under huvudbromscylindern på en V70 2005.a?
Är det verkligen rätt att då lufta vid bromsoken eftersom de troligen sitter lägre ner än huvudbromscylindern?

Jag har felkoderna BCM 0133 och BCM 0136 med texten Bromstryckgivare 1, Bromstryckgivare 2 Signal utanför området samt texten Bromstryckgivare 2 Signal för låg.

Dessutom har jag 0109 Kommunikation med komponenten <Rattvinkelsensor> Internt fel upptäckt och 0115 Kommunikation med komponenten <Rattvinkelsensor> Kommunikationsfel.
Antisladd service eller något liknande har allt oftare visat sig i meddelanderutan.

Jag tänkte börja med att byta ut bromstryckgivarna och hoppas att det fixar en del av felkoderna men jag är osäker på vad som händer när man byter ut bromstrycksgivarna.
Finns det risk att det kommer in luft i huvudbromscylindern vid bytet av bromstrycksgivarna?
Luftning vid bromsoken känns ju då fel för mig eftersom det är så långt från huvudbromscylindern.

Jag har köpt en 27 mm blocknyckel som jag har delat i två delar med en bågfil, lossat minuskabeln på startbatteriet, kopplat bort kontakten till en av bromstryckgivarna och känt med ringnyckeldelen att det går att lossa bromstryckgivaren, dragit åt igen och satt på kontakten på bromstrycksgivaren. Detta för att undvika att förväxla kontakterna.
Efter detta gjorde jag likadant på den andra bromstrycksgivaren.
Nu vet jag att det går att skruva loss bromstryckgivarna.
Vred tändningsnyckeln till läge två och återanslöt minuskabeln på startbatteriet.

Ringnyckeldelen av blocknyckeln sågade jag till så att den blev cirka 140 mm lång. 140 mm verkar vara ett bra mått på ringnyckeln för att komma åt och få tillräcklig momentkraft för kunna lossa bromstrycksgivarna.

Bilia tar nästan 6000 kr för bägge bromstrycksgivarna. Enligt Internetsökning så tar KGK/Autoexperten under 1500 kr för två bromstrycksgivare, 740 kr styck. Eftersom jag brukar handla i en fysisk butik och inte på Internet så köper jag troligen bromstryckgivarna på KGK/Autoexperten trots att en del Internetsidor anger ett ännu lägre pris.

Som sagt hur är det med luftning med mera efter ett byte av bromstryckgivare?
Försvinner felkoderna av sig själv efter en tids körning om felet var bromstryckgivarna eller behöver felkoderna släckas?
Annat som kan krångla vid byte av bromstrycksgivare?

Detta med rattvinkelsensorn får vänta, men jag hoppas det gör någon nytta att byta bromstryckgivare om det nu är fel på dem.

Ska man lossa startbatteriets minuspol innan man byter ut bromstryckgivarna och efter att detta är gjort vrida tändningsnyckeln till läge två och därefter återansluta startbatteriets minuskabel?
Ska bakluckan vara öppen i minst fem minuter innan man tar bort startbatteriets minuspol även om bilnyckeln inte suttit i tändningslåset på ett dygn eller mera?
Google AI säger:
1 Dra ur nyckeln och se till att alla dörrar är stängda.
2 Vänta minst fem minuter så att bilens styrenhet hinner stänga av sig ordentligt.
3 Lossa minuskabeln på startbatteriet.
4 Bytt bromstryckgivare.
https://www.google.com/search?q=ska+man ... n&ie=UTF-8

Har jag fattat det rätt att man ska göra så här så fort man kopplar loss en elektrisk kontakt på bilen?
Ska man göra likadant när man byter ut en trasig glödlampa på bilen, att koppla loss batterikabeln?
Reparera läckande AC

Det är inte vakum som pyser då klimatsy[…]

S60 antisladd service erfodras *löst*

Ringnyckel-1.JPG Ringnyckel-2.JPG Måst[…]

Trasig A/C Volvo XC60

Tack! Den hade 0.9mm gap. Plockade isär och s[…]

Bensinpriser v2

Vad bör man kunna räkna med för p[…]