Tette skrev:Alltså förlåt men nu kan jag inte vara tyst längre, vet inte om människan är ett troll eller helt enkelt bara inte har den grundläggande kunskapen när det kommer till bilar som man borde läsa in sig på? Särskilt om man nu planerar att ta körkort någon gång i framtiden?Du har absolut en poäng Tette! :)
Tänk så här - om bilen vore en häst.. Den är lite halt, ser ovårdad ut och får väl dåligt foder så den är lite mager och dålig i magen. Du fortsätter att rida hästen i skritt och trav, det funkar ju hästen bryter inga ben men ser onekligen plågad ut. Det är väl klart - den säger ganska tydligt att den inte orkar men gör det i alla fall. Sen får du för dig att det här går ju jättebra och nu ska vi galoppera. Vad händer? Jo din häst som har sagt åt dig att den inte mår bra bryter benet och vad gör man med hästar som bryter benet??
Samma princip med din bil. När kamremmen går av (hästen bryter benet) så är det kört. Istället för att ge din häst bra mat, vård och omsorg så driver du den i döden, för den har ju inte klagat tillräckligt...
Fast vad vet jag efter 20 år som hästtjej...
Men den stora skillnaden som jag ser är att hästen är ett levande ting med känslor m.m. det har inte en bil. Om min häst (ja, jag har en häst!) visar minsta symptom på något hamnar hen omedelbart på en av Sveriges bästa veterinärkliniken för utredning. Jag kan helt ärligt säga att jag inte skulle göra motsvarande med Blå. De tyngsta skälen för det är, som jag sagt, att Blå inte har några känslor, den lever inte, men också för att det är en billig bil med många år på nacken. Min familj har ju en Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14 också. Även om den till vardags kallas "Skrot-Skodan", så kostar vi ändå ut mer på den, och bryr oss mer, den ska t.ex. servas på verkstad snart. Blå kostade 8 000 kr, har lite småskavanker och är något av en "slit och släng"-bil. Visst, den bör väl inte plågas alldeles för mycket, men den är trots allt en billigare och äldre bil. Sen börjar behovet av ett körkort bli desperat för min del, då jag också ska börja plugga på universitet till hösten, i kombination med att göra en mindre dressyrsatsning med min häst - mina föräldrar orkar inte agera chaufförer varje dag längre, särskilt som jag fyller 19 år till hösten också.