Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Tette skrev:Alltså förlåt men nu kan jag inte vara tyst längre, vet inte om människan är ett troll eller helt enkelt bara inte har den grundläggande kunskapen när det kommer till bilar som man borde läsa in sig på? Särskilt om man nu planerar att ta körkort någon gång i framtiden?

Tänk så här - om bilen vore en häst.. Den är lite halt, ser ovårdad ut och får väl dåligt foder så den är lite mager och dålig i magen. Du fortsätter att rida hästen i skritt och trav, det funkar ju hästen bryter inga ben men ser onekligen plågad ut. Det är väl klart - den säger ganska tydligt att den inte orkar men gör det i alla fall. Sen får du för dig att det här går ju jättebra och nu ska vi galoppera. Vad händer? Jo din häst som har sagt åt dig att den inte mår bra bryter benet och vad gör man med hästar som bryter benet??
Samma princip med din bil. När kamremmen går av (hästen bryter benet) så är det kört. Istället för att ge din häst bra mat, vård och omsorg så driver du den i döden, för den har ju inte klagat tillräckligt...

Fast vad vet jag efter 20 år som hästtjej...
Du har absolut en poäng Tette! :)
Men den stora skillnaden som jag ser är att hästen är ett levande ting med känslor m.m. det har inte en bil. Om min häst (ja, jag har en häst!) visar minsta symptom på något hamnar hen omedelbart på en av Sveriges bästa veterinärkliniken för utredning. Jag kan helt ärligt säga att jag inte skulle göra motsvarande med Blå. De tyngsta skälen för det är, som jag sagt, att Blå inte har några känslor, den lever inte, men också för att det är en billig bil med många år på nacken. Min familj har ju en Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14 också. Även om den till vardags kallas "Skrot-Skodan", så kostar vi ändå ut mer på den, och bryr oss mer, den ska t.ex. servas på verkstad snart. Blå kostade 8 000 kr, har lite småskavanker och är något av en "slit och släng"-bil. Visst, den bör väl inte plågas alldeles för mycket, men den är trots allt en billigare och äldre bil. Sen börjar behovet av ett körkort bli desperat för min del, då jag också ska börja plugga på universitet till hösten, i kombination med att göra en mindre dressyrsatsning med min häst - mina föräldrar orkar inte agera chaufförer varje dag längre, särskilt som jag fyller 19 år till hösten också.
Senast redigerad av 1 Lillarapunzel, redigerad totalt 0 gånger.
av Lillarapunzel
White skrev:Det går väl att silvertejpa ihop hästen? :roll:
Hahahahaha (R) (R) (R) :*O/
Nej, det går absolut inte att silvertejpa en häst. Och just min häst hamnar hos några av Sveriges främsta veterinärer om den skulle visa minsta tecken på något.
av Lillarapunzel
White skrev:Då säger jag: Kör skiten av bilen och skrota den sedan, och köp en ordentlig bil. Inte lönt att lägga pengar och krut på den.
Vad är en ordentlig bil, i sammanhanget? :roll:
Eller du kanske känner till någon (helst) Volvo, gärna kombi, som får dra absolut minst 1 300 kg på B-kort, med oförstörbar kamrem (läs: om kamremmen rasar, så rasar inte hela bilen), som i okej skick kostar max 20 000 kr?
Tips mottages gärna! :)
av Schmoyoho
White skrev:Under 100 behövs inte ens kamremmen.
Beror på vem man frågar men 80 km/h är väl vad de flesta skulle svara. Håller man sig under 80 är det nog lugnt. 50 och neråt ingen risk. Ju närmare 80 desto större risk att något händer och ÖVER 80 så skenar risken iväg. Man vet ju aldrig. 177 mil and counting men vem vet egentligen hur länge bilen SAMMANLAGT körts hastigheter på 80 eller uppåt.
Lillarapunzel skrev:Nej, det går absolut inte att silvertejpa en häst. Och just min häst hamnar hos några av Sveriges främsta veterinärer om den skulle visa minsta tecken på något.
Går ju "egentligen" inte heller att silvertejpa ihop en motor men din gamla 940 bevisar ju motsatsen. Om vi vänder på steken: har du någonsin försökt bevisa motsatsen gällande en häst? Om inte så benämner jag mig gladeligen som Sveriges främsta silvertejpare. På tal om vilket, undrar om man skulle kunna dra ett eller två stödvarv silvertejp kamremmen runt i haveriförebyggande syfte?
White skrev:Då säger jag: Kör skiten av bilen och skrota den sedan, och köp en ordentlig bil. Inte lönt att lägga pengar och krut på den.
Inte över 80 - gärna inte över 50 - som sagt men höga varvtal kan nog hjälpa spännaren mjukas upp och då minskas slitningen på kamremmen.
av Tette
*asgarvar*
Lillarapunzel skrev:
Tette skrev:Alltså förlåt men nu kan jag inte vara tyst längre, vet inte om människan är ett troll eller helt enkelt bara inte har den grundläggande kunskapen när det kommer till bilar som man borde läsa in sig på? Särskilt om man nu planerar att ta körkort någon gång i framtiden?

Tänk så här - om bilen vore en häst.. Den är lite halt, ser ovårdad ut och får väl dåligt foder så den är lite mager och dålig i magen. Du fortsätter att rida hästen i skritt och trav, det funkar ju hästen bryter inga ben men ser onekligen plågad ut. Det är väl klart - den säger ganska tydligt att den inte orkar men gör det i alla fall. Sen får du för dig att det här går ju jättebra och nu ska vi galoppera. Vad händer? Jo din häst som har sagt åt dig att den inte mår bra bryter benet och vad gör man med hästar som bryter benet??
Samma princip med din bil. När kamremmen går av (hästen bryter benet) så är det kört. Istället för att ge din häst bra mat, vård och omsorg så driver du den i döden, för den har ju inte klagat tillräckligt...

Men den stora skillnaden som jag ser är att hästen är ett levande ting med känslor m.m. det har inte en bil. Om min häst (ja, jag har en häst!) visar minsta symptom på något hamnar hen omedelbart på en av Sveriges bästa veterinärkliniken för utredning. Jag kan helt ärligt säga att jag inte skulle göra motsvarande med Blå. De tyngsta skälen för det är, som jag sagt, att Blå inte har några känslor, den lever inte, men också för att det är en billig bil med många år på nacken. Min familj har ju en Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14 också. Även om den till vardags kallas "Skrot-Skodan", så kostar vi ändå ut mer på den, och bryr oss mer, den ska t.ex. servas på verkstad snart. Blå kostade 8 000 kr, har lite småskavanker och är något av en "slit och släng"-bil. Visst, den bör väl inte plågas alldeles för mycket, men den är trots allt en billigare och äldre bil. Sen börjar behovet av ett körkort bli desperat för min del, då jag också ska börja plugga på universitet till hösten, i kombination med att göra en mindre dressyrsatsning med min häst - mina föräldrar orkar inte agera chaufförer varje dag längre, särskilt som jag fyller 19 år till hösten också.
Jag förstår absolut resonemanget - det är en slit och släng bil och går den sönder så gör den sönder. Det som jag dock tro de allra flesta i denna tråd har försökt framföra på ett eller annat vis är att vill ni ha kvar bilen - byt remmen. Förr eller senare kommer den gå av - lite som att en sadelgjord troligtvis inte håller en hel hästs livslängd. Och vad händer om den brister när du tex hoppar hinder? Tja det tar troligtvis tvärstopp. Det som är en större risk med bilar är att sker det när man är ute och kör tar det tvärstopp från säg 80km/h och har du tur kör du inte ihjäl nån annan på köpet. Särskilt om du ska övningsköra i bilen så är det ytterst olämpligt då du saknar erfarenhet bakom ratten. Lite som att låta den minst erfarna ryttaren ta den busigaste hästen..
av Lillarapunzel
Tette skrev:
*asgarvar*
Lillarapunzel skrev:

Jag förstår absolut resonemanget - det är en slit och släng bil och går den sönder så gör den sönder. Det som jag dock tro de allra flesta i denna tråd har försökt framföra på ett eller annat vis är att vill ni ha kvar bilen - byt remmen. Förr eller senare kommer den gå av - lite som att en sadelgjord troligtvis inte håller en hel hästs livslängd. Och vad händer om den brister när du tex hoppar hinder? Tja det tar troligtvis tvärstopp. Det som är en större risk med bilar är att sker det när man är ute och kör tar det tvärstopp från säg 80km/h och har du tur kör du inte ihjäl nån annan på köpet. Särskilt om du ska övningsköra i bilen så är det ytterst olämpligt då du saknar erfarenhet bakom ratten. Lite som att låta den minst erfarna ryttaren ta den busigaste hästen..
Återigen, du har en poäng. Och vi ska fixa kamremmen - någon gång. Var ju rejält orolig för någon månad sedan när den gick riktigt risigt även i lägre hastigheter, men nu när den ändå går så känner jag att jag ändå kan övningsköra lite försiktigt. Och vi ska ju inte ge oss på de största vägarna först ;) Som vi resonerat nu är att jag åtminstone ska börja ta tag i övningskörningen innan vi byter remmen, för visst, det är inte kul om den rasar på en 30-väg mitt i ett "halvöde" (läs: glesbefolkat, där ingen utom närmsta grannarna åker) villaområde heller, men det påverkar ju knappast andra så särskilt mycket iaf.
av Exyzäta
Nu är ju iallafall bilen värd några tusenlappar ändå, vad tror du den är värd med en skrotad motor? Är det inte bättre och förståndigare att byta remmen, varför vara så negativ till ett byte i tid?
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 159

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]