Gourmand skrev:apersson850 skrev:Det där är bara trams. Naturligtvis blir det fel på alla tekniska produkter, oavsett vem som konstruerar och producerar. Hur det än kollas och verifieras händer det nåt i såpass komplexa produkter. Sen är det förstås olika om man har mer eller mindre tur när man köper nåt. Målet är noll fel i många verksamheter, men inte i alla.
Jag håller med om detta. Faktum är att de fel som beskrivs förefaller mest vara små skitsaker och det är just sådant som händer på helt nya bilar. Att köpa en fabriksnybil är definitivt ingen garanti för att inte småfel uppstår, snarare tvärtom. Dessutom finns det inget märkesspecifikt i detta. Långsiktig kvalitet vad gäller motorns livslängd och andra väsentligheter tycks tyvärr vara bortglömt och har ersatts av kritik av typen att "det knarrar om mittkonsollen när man trycker knät mot" o.d.
Med risk för att jag missförstår dig, men menar du att de är normalt att en ny bil, oavsett märke, ska vara på verkstad 10-15 gånger innan den ens blivit två och ett halvt år gammal? Och skitsaker vet jag inte om jag håller med om.
* Krånglade tankmätare får till följd att bilen går ner i skyddsläge och inte går att köra För mig blev resultatet att jag var utan min nya bil med hundburar i 6 dagar och istället fick betala 25% för en hyrbil som jag inte fick att hundarna i.
* Mittkonsol som dör får till följd att det inte går att styra varken temperatur, radio eller andra komfortfunktioner i bilen.
* EGR-ventiler kan ju vara bra att ha om man ska driva bilen framåt. (2 trasiga EGR-ventiler på 10000 mil tycker jag inte heller borgar för en långsiktig kvalitet vad gäller motorn)
Jag kan hålla med dig om att en del problem jag har haft inte är lika allvarliga men mitt helhetsintryck av bilen påverkas ju kraftigt av det när det hela tiden är någonting som krånglar på en bil som kostar mer än 300kkr. Innan jag lämnade tillbaka bilen till leasingbolaget så stod den bara på min gård i 2-3 veckor eftersom jag helt enkelt inte kunde lita på bilen och det kändes inte alls kul att köra den eftersom känslan var att det bara var en tidsfråga innan nästa sak skulle gå sönder.
Som jag skrev tidigare så kanske ni som haft Volvo länge och har bra erfarenheter av dem inte uppfatta dessa problem på samma sätt som mig. Tyvärr för min del så var det som jag tidigare skrivit min första nya bil och min första Volvo förutom en 244 som jag lånade under en period och en 740 som vi hade i ca 2 år.
Jag tror att ni skulle känna ungefär som jag om ni, gud förbjude, någon gång skulle köpa en ny bil av ett för er nytt märke och bli tvungen att åka skytteltrafik till verkstaden med den. Med detta sagt så hoppas jag att ni slipper de problem jag har haft och att ni fortsättningsvis är nöjda med era bilar.