Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
gsson skrev:
MartinS skrev:
Testa koenigsegg, dom vill säkert ha dig som kund ;-)

/Martin
Och där fick jag för att jag var seriös. Fick vatten på min kvarn direkt...
Ok, lektion nummer 1 i internet tolkning, gubbe med blinkande öga, en så kallad smiley, är att tolka som ett skämt.

Jag förstår att du upplever att alla är emot dig om du läser in sånt som inte avses.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
gsson skrev:
sveax skrev:Men på det här forumet får man ju numer inte vara positiv till Volvo, enligt denna tråd. Här skall man varra positiv till Ford eller SAAB, annars är man fanatiker. Vad har hänt?
Bekymret för min del var ju att man skrev att man hade problem med min dåvarande v70. Man blev påhoppad och fick mer eller mindre kastat i ansiktet att en Volvo var det ta mig faan inte fel på.
Okej. Du hade problem med en Volvo du köpt, det är tråkigt. Jag har haft 23 Volvo. Jag har inte haft några direkta problem med någon. Utav dessa har flertalet "rullat" 30-35.000 mil. När man påpekar det blir man beskylld för att vara fanatiker och snudd på "gubbe i keps", det är mitt bekymmer.
av ymmot
Finns väl inte nån helt felfri bil att köpa utan det mesta av felen åtgärdas på verkstäder vid service o dyl.
Sen att gsson haft en dålig verkstad som inte lyssnat är kanske inte bilmärkets fel! Ofta blir ett skitfel en stor sak om man går och retar sig på det.

Bara hoppas för volvo att han ger dem en ny chans nån gång och kanske då köper och servar bilen hos någon annan åf.

Själv brottas jag med att få ett ilastningsskydd att sitta fast på kofångaren bak på xc70 lossnat 2ggr redan trots spritrengörning och sista gången
till och med limmat med pl400. Men skam ger sig den ska dit....
av Gourmand
apersson850 skrev:Det där är bara trams. Naturligtvis blir det fel på alla tekniska produkter, oavsett vem som konstruerar och producerar. Hur det än kollas och verifieras händer det nåt i såpass komplexa produkter. Sen är det förstås olika om man har mer eller mindre tur när man köper nåt. Målet är noll fel i många verksamheter, men inte i alla.
Jag håller med om detta. Faktum är att de fel som beskrivs förefaller mest vara små skitsaker och det är just sådant som händer på helt nya bilar. Att köpa en fabriksnybil är definitivt ingen garanti för att inte småfel uppstår, snarare tvärtom. Dessutom finns det inget märkesspecifikt i detta. Långsiktig kvalitet vad gäller motorns livslängd och andra väsentligheter tycks tyvärr vara bortglömt och har ersatts av kritik av typen att "det knarrar om mittkonsollen när man trycker knät mot" o.d.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
MattiasD skrev:Jag är också volvolös, tom bil-lös, men v14 lägger jag troligen en order på en ny V70 MY14 med T4F motorn. Unviker man diesel, undviker man beviserligen många problem. Både med bil och miljö.
Jo, det vet ju alla - att de utdöende spritbilarna vars bränsle görs på mat är riktigt problemfria framtidsbilar. Särskilt i riktigt vinterklimat. När spritpumparna försvunnit från mackarna får väl Carstedt och andra avsomnade spritbilsentusiaster går över till hembränt.
av Peanuts
Gourmand skrev:
apersson850 skrev:Det där är bara trams. Naturligtvis blir det fel på alla tekniska produkter, oavsett vem som konstruerar och producerar. Hur det än kollas och verifieras händer det nåt i såpass komplexa produkter. Sen är det förstås olika om man har mer eller mindre tur när man köper nåt. Målet är noll fel i många verksamheter, men inte i alla.
Jag håller med om detta. Faktum är att de fel som beskrivs förefaller mest vara små skitsaker och det är just sådant som händer på helt nya bilar. Att köpa en fabriksnybil är definitivt ingen garanti för att inte småfel uppstår, snarare tvärtom. Dessutom finns det inget märkesspecifikt i detta. Långsiktig kvalitet vad gäller motorns livslängd och andra väsentligheter tycks tyvärr vara bortglömt och har ersatts av kritik av typen att "det knarrar om mittkonsollen när man trycker knät mot" o.d.
Med risk för att jag missförstår dig, men menar du att de är normalt att en ny bil, oavsett märke, ska vara på verkstad 10-15 gånger innan den ens blivit två och ett halvt år gammal? Och skitsaker vet jag inte om jag håller med om.
* Krånglade tankmätare får till följd att bilen går ner i skyddsläge och inte går att köra För mig blev resultatet att jag var utan min nya bil med hundburar i 6 dagar och istället fick betala 25% för en hyrbil som jag inte fick att hundarna i.
* Mittkonsol som dör får till följd att det inte går att styra varken temperatur, radio eller andra komfortfunktioner i bilen.
* EGR-ventiler kan ju vara bra att ha om man ska driva bilen framåt. (2 trasiga EGR-ventiler på 10000 mil tycker jag inte heller borgar för en långsiktig kvalitet vad gäller motorn)

Jag kan hålla med dig om att en del problem jag har haft inte är lika allvarliga men mitt helhetsintryck av bilen påverkas ju kraftigt av det när det hela tiden är någonting som krånglar på en bil som kostar mer än 300kkr. Innan jag lämnade tillbaka bilen till leasingbolaget så stod den bara på min gård i 2-3 veckor eftersom jag helt enkelt inte kunde lita på bilen och det kändes inte alls kul att köra den eftersom känslan var att det bara var en tidsfråga innan nästa sak skulle gå sönder.

Som jag skrev tidigare så kanske ni som haft Volvo länge och har bra erfarenheter av dem inte uppfatta dessa problem på samma sätt som mig. Tyvärr för min del så var det som jag tidigare skrivit min första nya bil och min första Volvo förutom en 244 som jag lånade under en period och en 740 som vi hade i ca 2 år.

Jag tror att ni skulle känna ungefär som jag om ni, gud förbjude, någon gång skulle köpa en ny bil av ett för er nytt märke och bli tvungen att åka skytteltrafik till verkstaden med den. Med detta sagt så hoppas jag att ni slipper de problem jag har haft och att ni fortsättningsvis är nöjda med era bilar.
av jpennerb
Gourmand skrev:
MattiasD skrev:Jag är också volvolös, tom bil-lös, men v14 lägger jag troligen en order på en ny V70 MY14 med T4F motorn. Unviker man diesel, undviker man beviserligen många problem. Både med bil och miljö.
Jo, det vet ju alla - att de utdöende spritbilarna vars bränsle görs på mat är riktigt problemfria framtidsbilar. Särskilt i riktigt vinterklimat. När spritpumparna försvunnit från mackarna får väl Carstedt och andra avsomnade spritbilsentusiaster går över till hembränt.
Det fiffiga med dessa etanolmotorer är att man också kan tanka bensin! :wink:
av matzen10
Håller med dig, Peanuts! Dock synd att du skulle få en så taskig upplevelse... Förstår om du vill byta märke efter dessa fadäser, även om det är ovanligt mycket fel för att vara en ny Volvo.
Jag skulle troligen gjort detsamma i det läget. De 3 felen du nämner några inlägg uppåt är inga skitfel direkt utan rejäla knasigheter.
Kan dessa fel hänga ihop på något sätt (elektriskt kanske?) eller är det 3 helt separata enheter/styrdon som sköter dessa funktioner?
av Gourmand
Min poäng är att ett nybilsköp ingalunda garanterar att bilen är problemfri den första tiden, vanligen är det tvärtom. Jag vill nog dessutom vidhålla att de fel som beskrivits tillhör kategorin skitfel, vilket naturligtvis kan upplevas som just stora problem. Att denna typ av typiska nybilsproblem ej är isolerade till just Volvo är jag också helt övertygad om. Det finns mängder av bilar av olika märken som beskrivits på liknande sätt av frusterade nybilsägare - BMW, Mercedes, VW, Ford osv. Toyota Prius samt andra Toyotamodeller har jag personliga erfarenheter av. Bilar som drabbats av mängder av "oförklarliga" småfel som vid ett flertal gånger gjort bilen helt obrukbar. Småfel som orsakar stora problem och mycket frustration, men som Toyota tagit hand om på ett föredömligt sätt, men problemfria har de tamejfan inte varit. Det finns som sagt mycket myter kring olika bilmärken. Några av de mest problemfria bilar jag ägt har varit Citroen (ett flertal), de tre Citroenener jag ägt har haft extremt livskraftiga och hållbara motorer och varit bilar med långsiktigt mycket bra kvalitet, även om de drabbats av ett och annat elektriskt trassel, s.k skitfel.
Användarvisningsbild
av Camel
apersson850 skrev:Naturligtvis blir det fel på alla tekniska produkter, oavsett vem som konstruerar och producerar. Hur det än kollas och verifieras händer det nåt i såpass komplexa produkter. Sen är det förstås olika om man har mer eller mindre tur när man köper nåt. Målet är noll fel i många verksamheter, men inte i alla.
Gourmand skrev:Min poäng är att ett nybilsköp ingalunda garanterar att bilen är problemfri den första tiden, vanligen är det tvärtom. Jag vill nog dessutom vidhålla att de fel som beskrivits tillhör kategorin skitfel, vilket naturligtvis kan upplevas som just stora problem. Att denna typ av typiska nybilsproblem ej är isolerade till just Volvo är jag också helt övertygad om. Det finns mängder av bilar av olika märken som beskrivits på liknande sätt av frusterade nybilsägare - BMW, Mercedes, VW, Ford osv.
Jag har samma uppfattning när det gäller bilar. Inget bilmärke har noll fel generellt. De flesta exemplar lyckas de ofta producera med få fel eller ibland t.o.m. med noll fel. Men enskilda exemplar kan mycket väl ha flera fel. För min egen del både förstår jag, och accepterar, att det faktiskt är ganska svårt för en biltillverkare att ha noll fel på alla bilar. En bil är en tekniskt komplex produkt. Det som är viktigt för mig är hur jag blir bemött om fel inträffar som ska åtgärdas. Och hur jag kompenseras för det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?