- mån 25 okt 2010, 21:53
#459005
Steff 99 skrev:Skillnaden mellan D5 och D3 med automat är mindre än man tror för D5:an (om man inte har den i sportläge) växlar extremt tidigt (för att vara en motor som skall varva uppåt 4500 rpm) och då blir skillnaderna mellan motorerna mycket små. D3 och D5 har trots allt i princip identisk prestanda (hk och vrid) upp till 3000 rpm. Men lägger man D5 i sportläget så blir det skillnad för då utnyttjar du varvet mermenbj0 skrev:Hur är skillnaden D3/D5? Jag har bara kört D3 manuell och D5 automat så det går inte att jämföra. Om man tycker att D3 "dör" lite väl tidigt (vilket jag gör), kan det vara lönt att titta på D5 då? Håller du ut vid markant högre varvtal?Detta är väl den upplevelsen en som kör bensinare upplever med en diesel att den dör där en bensinare börjar dra ordentligt.
För övrigt vekar det inte finnas några S60 D5 manuell ute på marknaden. På blocket finns nu 0 S60 D5 manuell och 11 D5 aut. Mkt konstigt.
Det tjänar inget till att varva längre än att det drar, D3 funkar nog bäst att växla under 3000 varv om man skall ha en manuell, med automat så försvinner denna känsla eftersom den växlar mer rätt för att få ut det bästa vridet.
Vitsen med dieseln är att man inte behöver varva utan istället använda det varvtalsområdet som ger bäst vridmoment , då sticker dieseln iväg riktigt bra.

http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson