Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#459005
Steff 99 skrev:
menbj0 skrev:Hur är skillnaden D3/D5? Jag har bara kört D3 manuell och D5 automat så det går inte att jämföra. Om man tycker att D3 "dör" lite väl tidigt (vilket jag gör), kan det vara lönt att titta på D5 då? Håller du ut vid markant högre varvtal?

För övrigt vekar det inte finnas några S60 D5 manuell ute på marknaden. På blocket finns nu 0 S60 D5 manuell och 11 D5 aut. Mkt konstigt.
Detta är väl den upplevelsen en som kör bensinare upplever med en diesel att den dör där en bensinare börjar dra ordentligt.
Det tjänar inget till att varva längre än att det drar, D3 funkar nog bäst att växla under 3000 varv om man skall ha en manuell, med automat så försvinner denna känsla eftersom den växlar mer rätt för att få ut det bästa vridet.
Vitsen med dieseln är att man inte behöver varva utan istället använda det varvtalsområdet som ger bäst vridmoment , då sticker dieseln iväg riktigt bra.
Skillnaden mellan D5 och D3 med automat är mindre än man tror för D5:an (om man inte har den i sportläge) växlar extremt tidigt (för att vara en motor som skall varva uppåt 4500 rpm) och då blir skillnaderna mellan motorerna mycket små. D3 och D5 har trots allt i princip identisk prestanda (hk och vrid) upp till 3000 rpm. Men lägger man D5 i sportläget så blir det skillnad för då utnyttjar du varvet mer :-)
av menbj0
#459311
Emiljonsson7 skrev:
Steff 99 skrev:
menbj0 skrev:Hur är skillnaden D3/D5? Jag har bara kört D3 manuell och D5 automat så det går inte att jämföra. Om man tycker att D3 "dör" lite väl tidigt (vilket jag gör), kan det vara lönt att titta på D5 då? Håller du ut vid markant högre varvtal?

För övrigt vekar det inte finnas några S60 D5 manuell ute på marknaden. På blocket finns nu 0 S60 D5 manuell och 11 D5 aut. Mkt konstigt.
Detta är väl den upplevelsen en som kör bensinare upplever med en diesel att den dör där en bensinare börjar dra ordentligt.
Det tjänar inget till att varva längre än att det drar, D3 funkar nog bäst att växla under 3000 varv om man skall ha en manuell, med automat så försvinner denna känsla eftersom den växlar mer rätt för att få ut det bästa vridet.
Vitsen med dieseln är att man inte behöver varva utan istället använda det varvtalsområdet som ger bäst vridmoment , då sticker dieseln iväg riktigt bra.
Skillnaden mellan D5 och D3 med automat är mindre än man tror för D5:an (om man inte har den i sportläge) växlar extremt tidigt (för att vara en motor som skall varva uppåt 4500 rpm) och då blir skillnaderna mellan motorerna mycket små. D3 och D5 har trots allt i princip identisk prestanda (hk och vrid) upp till 3000 rpm. Men lägger man D5 i sportläget så blir det skillnad för då utnyttjar du varvet mer :-)
Så då misstänker jag att det är en ganska stor skillnad mellan D3 och D5 om man kör manuellt. Tack för info.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#459329
menbj0 skrev:Då då misstänker jag att det är en ganska stor skillnad mellan D3 och D5 om man kör manuellt. Tack för info.
Det vet jag inte, jag brukar ju mata i nästa växel redan vid 1500-1800 rpm på min manuella D5, ända gången jag varvar är om man någon gång ska köra om en långtradare.

Vet inte om D5an drar lägre i registret än D3

Men tänk på att D3 har grymt kass dragvikt :x
av Steff 99
#459339
VolvoB20 skrev:
menbj0 skrev:Då då misstänker jag att det är en ganska stor skillnad mellan D3 och D5 om man kör manuellt. Tack för info.
Det vet jag inte, jag brukar ju mata i nästa växel redan vid 1500-1800 rpm på min manuella D5, ända gången jag varvar är om man någon gång ska köra om en långtradare.

Vet inte om D5an drar lägre i registret än D3

Men tänk på att D3 har grymt kass dragvikt :x
D5 och D3 har exakt samma drag vikt 2100kg för XC70 AWD, om vi ser till XC60 AWD 1800kg för både D3 som D5
#459453
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
menbj0 skrev:Då då misstänker jag att det är en ganska stor skillnad mellan D3 och D5 om man kör manuellt. Tack för info.
Det vet jag inte, jag brukar ju mata i nästa växel redan vid 1500-1800 rpm på min manuella D5, ända gången jag varvar är om man någon gång ska köra om en långtradare.

Vet inte om D5an drar lägre i registret än D3

Men tänk på att D3 har grymt kass dragvikt :x
D5 och D3 har exakt samma drag vikt 2100kg för XC70 AWD, om vi ser till XC60 AWD 1800kg för både D3 som D5
Ja men vi pratar V70 här och nu(?) inte XC70... och V70 D3 har 1600kg ju som max.
av Steff 99
#459462
lobbysleeper skrev: Ja men vi pratar V70 här och nu(?) inte XC70... och V70 D3 har 1600kg ju som max.
Med det gäller väl AWD enligt trådskaparens rubrik "D5 AWD" o det finns ingen V70 D3 AWD så det närmaste en D5 AWD är XC70 D3 AWD eller ??
#459478
Steff 99 skrev:
lobbysleeper skrev: Ja men vi pratar V70 här och nu(?) inte XC70... och V70 D3 har 1600kg ju som max.
Med det gäller väl AWD enligt trådskaparens rubrik "D5 AWD" o det finns ingen V70 D3 AWD så det närmaste en D5 AWD är XC70 D3 AWD eller ??
Förvisso sant, men sen dök "menbj0" in och frågade om skillnaden mellan D5 och D3 (utan hänsyn till awd, utan bara prestanda/körbarhet/etc gissar jag), varvid "VolvoB20" påpekade skillnaden i dragvikt :)

Nåväl det är väl vad som kan kallas Off Topic...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]