Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Frågan är bara vad man gör om man råkar ut för en motor som i bilderna ovan. Är det en äldre bil så gissar jag att det knappt är lönt att renovera toppen? Bättre att isf köpa en begagnad topp/motor eller helt enkelt köra bilen till skroten om det är tillräckligt illa. Eller fortsätta köra tills dess du skjuter ut allt genom tråget eller vevhuset, he, he. På min motorcykel jag hade en gång i tiden var det billigare att köpa en bättre begagnad motor i stället för att köpa nya kamaxlar. Hjärtkirurgi helt enkelt. I mitt fall var det nockarna som hade gått ner sig pga gjutfel (porer). Gissar att samma gäller i många fall för bilar, dvs hjärtkirurgi, om man nu inte är riktigt duktig på skruvandet och har tiden att göra det själv. Volvomotorer på skroten finns det ju gott om.......
av *pettson*
Råkar man ut för en motor som nu är som ovan så är det inte svårare än att renovera topplocket, eller köpa ett renoverat.
Det man ska vara väldigt noga med är att göra ett övervägande om att renovera nederdelen samtidigt. MÅNGA motorer går inte särskilt länge med ett renoverat topplock. Sanningen är den att om du har en motor som gått låt säga 35000 mil, byter till ett fräscht topplock, ja då ökar också förbränningstrycket med den renoveringen, det blir ju så av att motorn får behålla mera brännbar gas. Det gör att dina lager som gått långt och som börjat bli lite smått glappa, nu får bära mera last på ålderns höst. Dom får dessutom bära lasten stötvis (vevstaklagren). Dom glappar ofta upp sej på nolltid och vips har man ett lagerras. Det MINSTA jag rekommenderar att göra samtidigt om nu bilen är långmilad är att byta vevstakslagren samtidigt som man renoverar eller byter topplock. På så sätt har man köpt sej mera tid. Det bästa är naturligtvis komplett renovering av block och topp.

Om man kan göra jobbet med att plocka bort toppen och montera densamma igen så kostar en en renovering runt 4000kr. Tillkommer då kamrem och lite smått o gått med packningssats osv. Säg drygt 6500kr för topp och material.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tack för era fina utläggningar men mina frågor kvarstår....

Visst fattar jag att man tappar effekt om det ser så djävligt ut inne i motorn men....

-Inte fasiken har den där ventilen bränts ned pga att faster Agda aldrig varvat över 2500 rpm eller kört över 65 km/h .......

-Och inte fixar man väl det problemet med en rejäl "Blås ur motorn" och att helt plötslig tok-varva till 18000 rpm med boogiehuvagnen bakom i 25 minuter som rena Fittipaldi.

Eller ?????? Alla här som rapporterar enorma effektbortfall som sedan fixas genom urblåsning måste ju ha andra orsaker.
av PDK
Detta med blåsa ur motorn var en intressant tråd kan jag lova... lusläste alla inlägg.
Kanske därför mina bilar mår bra, två resor till finland varje år. Tur o retur gör 330mil enbart landsväg!

Då innan jag åkt så har jag bytt olja, sen när man kommit hem igen så har jag bytt. Man ser att oljan sotar igen snabbt. Kanske alla avlagringar som släpper som man har samlat på sig under tiden man varit hemma o ägnat sig åt stadskörning?
Användarvisningsbild
av len
Du har ganska rätt. Oljan har ju uppgifter förutom att smörja såsom att kyla och att ta hand om skit (typ kokslagringar, kondens etc). Så ju bättre olja kan man säga att den tar hand om mer smuts. Därav fördelen med syntetolja som bara har bättre egenskaper (dock ej priset). Sedan kan slitna kolvringar etc ge lite extra avgaser ner i tråget. En hårt belastad motor sliter ner oljan snabbare (molekylsträngarna kortas av/deformeras) och kortar bytesintervallet
av MattiasD
Hur är det med bilar som inte sotar i någon störra utsräckning, dvs gasdrivna och etanoldrivna bilar? Finns det anledning att blåsa ur dessa?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sotar vad är det ???? Så här såg min BMW V8 ut på insidan efter 300.000 km.

Oljetråget var också lika blankt i bottendelen av motorn. Man kunde fasiken använda vita handskar på insidan av motorn.

Varför ska nya motorer sota igen fullständigt ????

Bild
av *pettson*
Men vad detta har med att blåsa ur en motor att göra? Var den lika fin i förbränningsrummen utan sot alltså. Var ventiltätningsytorna lika fina? Inget sot i avgasportar och inte ett spår av olja eller oljerester i insugsdelen? Inget sot på kolvar och inget sot eller koks i ringlandet på kolvarna? Att en motor är fin under kåpor och i oljetråg berättar bara att man haft kort bytesintervall på bra olja och egentligen inget annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tyvärr har jag inga bilder från cylindrarna men sotmängden där var också minmal och skulle knappast kunna ge 50 hk i tappad effekt.

Här kommer en liten instruktionsvideo i "hur man blåser ur motorn" till er som undrar hur man går tillväga, är dock en MC men man kan ju gör så med bilen också.....

[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="
" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag trodde man skulle köra när man blåser ur motorn, inte stå still :wink:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare