Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker resonemanget här på senare tid har spårat ur lite... Med alla tillbehör, vare sig de är hårdvara, så som spoiler, el-baklucka m.m. eller mjukvara så som tidur till tillsatsvärmaren eller Polestar så är de olika eftersökta av olika köpare. Tror som tidigare nämnts inte att alla som Polestar-optimerar sin bil gör det för att köra racer och köra "skiten" ur sin bil... Jag gjorde det med min V70II D5 nu i våras mest för känslan av att ha lite mer "pulver" i bilen, men utan att för den sakens skull köra skiten ur den. Själv är jag småbarnsfar och åker ofta omkring med familjen i bilen... då blir det minsann inga rödljusrivstarter eller liknande. Bara skönt ha den lite snabbare och aggressivare responsen i bilen vid t.ex. omkörningar osv.

Dock vore det intressant och veta om vad/eller om Polestar-optimering eller andra eftermonterade tillbehör genererar för påslag vid t.ex. ett inbyte hos Volvo. När du vill byta in din bil så dissar de ju ofta alla eventuella tillbehör för att hålla nere inköpspriset för att sedan marknadsföra samma bil som extra välutrustad och värd varenda extra krona som det betingar när de sedan säljer den vidare... Har handlarna någon liten lista på vad varje tillbehör är värt?
Bempo skrev:Frågan om Polestar handlar om seriös uppgradering av nya eller nästan nya bilar som betingar ett ansenligt värde och där fabriken stödjer det hela. Jag tycker ni har fastnat i nåt gammal förutfattad mening när ni dömer ut Polestar. Det är inte nåt moppetrim med jackad kolv och brutala övervarv. Jag vill påstå att de flesta som betalar för Polestar på en relativt ny Volvo gör det för att få bättre vridmoment och för att få bättre krydda vid omkörning.

Jag är inte alls med på resonemanget att Polestar bilar körs hårdare! Varför skulle en D4 Polestar köras hårdare än en D5 som är precis samma motor och effekt? Körs en T5 Polestar hårdare än en T6, körs en T6 Polestar hårdare än en V8? Körs en bil med eftermarknadsuppgradering hårdare än en bil med lika hög effekt direkt från fabrik?

Med det resonemanget så är det väl bara att köpa en D2 och se glad ut? Nej, hellre en bil som är skött och påkostad och gärna med Polestar uppgradering än en otrimmad pensionärsbil som gått nån enda kilometer åt gången och touchat trottoarkanter etc.

Sen är Polestar ett tillbehör och som alla andra sådana tappar de i värde tillsammans med bilen. Betalar du 9.000:- för det så återstår inte många kronor när du sen ska sälja bilen. Samma sak med många andra tillbehör. Men du har fått haft glädje av prylarna!
Bara för att ex. vis VEA T5 och T6 är "samma" motor" så behöver det inte betyda att man kan plocka ur ca 60 hästar mer i T6 rakt upp och ner från fabrikprogrammet. Det är väl sannolikt annan turbo, kanske annat innanmäte i motorn just för att T6 ska hålla över tid?
Att då chippa en T5 (i teorin då det inte finns chip till den ännu) till snarlik effekt som en T6:a torde göra att man tar ut mer effekt än vad som är avsett, med risk för kortare livslängd på motorn, och att om motorn är ett måndagsexemplar, ökad risk för att någonting går sönder.

Jag skulle inte vara orolig att köpa en polestaroptimerad bil, de verkar ju vara rätt behärskade vad gäller effektuttag.
Dock när en polestaroptimerad bil gått +20k mil så skulle jag bli något mer fundersam, den totala livslängden (på hela bilen inkl chassi) skulle ju bli något kortare med chip om den extra effekten använts flitigt kontra om den ej använts.
Jag skulle inte bry mig om Polestar. Jag tror inte det höjer andrahandsvärdet, men varför ska man vara rädd för att bilen gått lite hårdare? Är den bara skött är det väl inga problem.

Vad hade du valt för bil, en T4 som gått på bana, en D5 som gått på bana eller en D5 polestar som gått på bana? Samma mil, service enligt bok och samma bana.. Valet ska inte styras av motoreffekten utan enbart utifrån hållbarhetsperspektivet.

Jag hade valt D5 Polestar, för jag tror att den motorn får ett enklare jobb att utföra uppgiften. Det är ju inte bilen som avgör dess hållbarhet, utan föraren.
Bempo skrev:Jag är inte alls med på resonemanget att Polestar bilar körs hårdare!
Det är skillnad på fakta och känslor. Polestarbilen behöver inte alls körts hårdare i verkligheten men sättet man säljer och marknadsför polestar racing kan bygga upp den känslan. Känslor och fakta hänger sällan ihop vid bilköp.

Bild

En skum sak är att volvo har strypt vridet i D5 med manuell låda från 440 Nm -> 420 Nm, och när man frågar Volvo varför, säger de att de beror på att transmissionen inte mår bra av 440 Nm, Sen kan man köpa Polestar till D5an och då ger den 470 Nm. Hur ska man ha det egentligen ?
Jag köpte polestar bara för att jag skulle ha det och så slipper man reta sig på alla som köpt D4 AWD med polestar, nu vet man att man har "lite" mer klös :wink: om det höjer andrahandsvärdet tror jag inte ett dugg på, lättare att sälja möjligtvis till en ungdom, men skulle jag sälja den till min pappa skulle jag plocka bort det omedelbart
Exempelvis en Polestar uppgradering på en V70 MY14 med D3 motorn ger 27 hk till och 50 Nm mer vridmoment och då har man exakt samma hk och vridmoment som i en D4. D3 till D4 för 9200 kr i detta fall. Eller är det nåt annat som skiljer en D3 från en D4 motorn än just mjukvaran?

/Bo
daSea skrev:Tycker resonemanget här på senare tid har spårat ur lite... Med alla tillbehör, vare sig de är hårdvara, så som spoiler, el-baklucka m.m. eller mjukvara så som tidur till tillsatsvärmaren eller Polestar så är de olika eftersökta av olika köpare. Tror som tidigare nämnts inte att alla som Polestar-optimerar sin bil gör det för att köra racer och köra "skiten" ur sin bil... Jag gjorde det med min V70II D5 nu i våras mest för känslan av att ha lite mer "pulver" i bilen, men utan att för den sakens skull köra skiten ur den. Själv är jag småbarnsfar och åker ofta omkring med familjen i bilen... då blir det minsann inga rödljusrivstarter eller liknande. Bara skönt ha den lite snabbare och aggressivare responsen i bilen vid t.ex. omkörningar osv.

Dock vore det intressant och veta om vad/eller om Polestar-optimering eller andra eftermonterade tillbehör genererar för påslag vid t.ex. ett inbyte hos Volvo. När du vill byta in din bil så dissar de ju ofta alla eventuella tillbehör för att hålla nere inköpspriset för att sedan marknadsföra samma bil som extra välutrustad och värd varenda extra krona som det betingar när de sedan säljer den vidare... Har handlarna någon liten lista på vad varje tillbehör är värt?
Kolla bilpriser.se. Visserligen ingen lista men man får förvånansvärt bra för grejerna, t ex för en treåring GPS +5000, skinn+ 4-5000, 4C +6-7000, vinterhjul +3000, automat +6000 (ungefär)...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]