Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:
Red Dragon skrev:Jag får nog börja hålla med Pettson om att Du kommer med mera & mera info vart efter. :shock:
Om nu bromsklossarna är så illa slitna..att de t.om är snedslitna, så tror väl fan
att man byter dem. Jag trodde att dina bromsklossar var fräscha. :(
Alltså farsan sa att det där inte hade någon som helst betydelse, för dom är inte snedslitna utan det är som att det har legat nått ivägen och tagit bort en liten del av ena långsidan av belägget typ längst ut i kanten på slitytan. men som sagt så funkade det ju klockrent med dom gammla skivorna... enda felet på dom var några värmesprickor och det var därför jag bytte dem. Men om ett fel uppstår precis efter man bytt bromsskivor så måste det ju vara skivorna? sen så har det sagts här på forumet att det inte har någon betydelse om man byter belägg då skivan redan verkar vara skev.

MVH/Nicklas.
om ett fel uppstår efter skivbyte.. där man inte köper nya klossar och inte gör rent naven ordentligt, inte har gjort översyn på oken så att man vet att det är topptopp, så är det inte skivorna som felar. Det är ett handhavandefel som går ut möjligen över skivorna.. då spelar det ingen roll om du handlat biltema eller brembo... vibrerar gör det. Skadar skivorna gör det med i värsta fall.
jojo men enl den indikatorklocka jag använder så är ju skivorna inom gränsvärdena för toleransen 0,04-0,08mm. Mina skivor var 0,04mm på Höger sida och 0,05mm på vänster sida. Så jag blir ju tyvär inte klockare för att du skriver att det är ett handhavande fel osv då skivorna enl indikatorn verkar vara i skick. Men det är klart jag tar in den informationen och får finna mig i det. Men då undrar ju jag vad det då kan vara för fel på skivorna som jag orsakat pga dåligt förarbete? för skeva är dom ju inte enl indikatorklockan iaf. Ja det vibbrerar forfaranade och inget fel är ännu upptäckt... klart det kan skada skivorna men om man inte hittar nått fel klart man använder bilen för att köra till jobbet :D jag tänker ju inte ta ledigt från jobbet i en vecka för att fixa två bromsskivor som verkar vara raka men vibbrerar ändå :???:

till helgen är jag hemma igen och ska då kolla upp allt ni har skrivit till mig. Jag tar in all information ska ni veta :D

på återseende :D

MVH/Nicklas.
av *pettson*
Eftersom skivorna inte är vinda enligt indikatorklockorna så måste vi då leta andra problem, dock anser du att det är fel på dom i varannat inlägg.. Att ta bort dom och skrika på biltema löser uppenbarligen ingenting då dom är felfria och alltså är det INTE dom som kastar, antagandet är taget på DINA mätresultat. Det enda du gjort är att byta skivor säger du. Kvar är antingen beläggen som ställer till det för dej, eller att det är nåt med däcken. I sista fall så är det istället bakskivorna.. Att jag påstår det är att det inte är ovanligt med ordentliga vibrationer i 850, det blir ett lågfrekvent durrande i bilen. OCH då pratar vi skivorna BAK.. inte fram. Ändå.. kan du känna det till och med i ratten. Att skivorna blir såna bak beror på eftersatt underhåll kombinerat med snålt bromsande..med andra ord rost och skit som förstör.
Dock är det ju väldigt lättlöst att läsa av kastet bak när du ändå skiftar fram/ bak på däcken. Vi kan inte gissa och sia om saker när du inte själv felsöker, och kan verifiera utan hela tiden återkommer med.. så säger inte han.. så säger inte dom det är känt att.. osv... återigen. Den enda som kan felsöka är DU.. vi kan det inte. Vi kan däremot tolka resultat du inkommer med.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:Eftersom skivorna inte är vinda enligt indikatorklockorna så måste vi då leta andra problem, dock anser du att det är fel på dom i varannat inlägg.. Att ta bort dom och skrika på biltema löser uppenbarligen ingenting då dom är felfria och alltså är det INTE dom som kastar, antagandet är taget på DINA mätresultat. Det enda du gjort är att byta skivor säger du. Kvar är antingen beläggen som ställer till det för dej, eller att det är nåt med däcken. I sista fall så är det istället bakskivorna.. Att jag påstår det är att det inte är ovanligt med ordentliga vibrationer i 850, det blir ett lågfrekvent durrande i bilen. OCH då pratar vi skivorna BAK.. inte fram. Ändå.. kan du känna det till och med i ratten. Att skivorna blir såna bak beror på eftersatt underhåll kombinerat med snålt bromsande..med andra ord rost och skit som förstör.
Dock är det ju väldigt lättlöst att läsa av kastet bak när du ändå skiftar fram/ bak på däcken. Vi kan inte gissa och sia om saker när du inte själv felsöker, och kan verifiera utan hela tiden återkommer med.. så säger inte han.. så säger inte dom det är känt att.. osv... återigen. Den enda som kan felsöka är DU.. vi kan det inte. Vi kan däremot tolka resultat du inkommer med.
Jo jag vet att det är enbart jag som kan felsöka det hela. Men jag vill ju kunna bolla mina tankar och funderigar med någon så då tycker jag att ett forum är ett bra alltenativ. Jag kan enbart felsöka på Helgerna då jag jobbar ca 20mil enkel resa hemifrån, så det jag tar upp här på forumet är det jag har felsökt på helgerna. Eftersom det inte blev så mycket bättre av det jag gjorde förra helgen så vill jag ju förstås ha tipps och ideér om vad jag kan kolla upp till nästa helg. Är det lönt att byta beläggena för mig då? jag ska också kolla med en annan bättre indikatorklocka som farsan fick tag på nu i veckan och se om det är samma värden enl den. Om jag skulle fortsätta köra utan att göra nått mer, kommer beläggen då att slitas in efter de nya skivorna efter ett tag?

MVH/Nicklas.
av Red Dragon
Eftersom beläggen är trasiga. (fattas bitar) så är det väl klart att du byter dem mot nya.
Skulle även rekommendera dig att själv renovera de båda främre bromsoken, kan ev,vara en
kolv som kärvar. Reparationssats finns hos Biltema 69:- Jobbet är simpelt enkelt.

Du har även en "UTMÄRKT BRA" informationssida hos Pettson ang renovering av bromsok. :D
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Nu har jag mätt upp bromsskivorna fram med en annan indikatorklocka som var mycket nyare än den jag använde förut. Värdena hamnade på 6-7 hundradelar på vänster sida och 4-5 hundradelar på höger sida. Jag skiftade då skivorna till dom gammla och då Blev det bra igen. Jag tog också och mätte upp dom gammla skivorna och höger skiva var ca 7 hundradelars spel på också, men den vänstra var bara ca 2 hundradelars spel på.

Nu tänker jag gå på Biltema och kräva pengarna tillbaka!

Tack för alla svar,MVH/Nicklas.
av Red Dragon
Där ser man. Jag har 4st mkt fräscha bromsskivor till en V70-97. Volvos originalskivor. Dina alla fyra för en femhundring.
Passar även till 850.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Där ser man. Jag har 4st mkt fräscha bromsskivor till en V70-97. Volvos originalskivor. Dina alla fyra för en femhundring.
Passar även till 850.
Hej!

Jag har ju 4 bultatade hjulnav på min 850 -93 så jag tror nog inte det skulle passa så bra på min bil...
men det var bra pris :)

Men tack ändå, MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Nu har jag mätt upp bromsskivorna fram med en annan indikatorklocka som var mycket nyare än den jag använde förut. Värdena hamnade på 6-7 hundradelar på vänster sida och 4-5 hundradelar på höger sida. Jag skiftade då skivorna till dom gammla och då Blev det bra igen. Jag tog också och mätte upp dom gammla skivorna och höger skiva var ca 7 hundradelars spel på också, men den vänstra var bara ca 2 hundradelars spel på.

Du har rätt att kräva nya skivor möjligen. (inte egentligen då du själv klantat dej så du har ju ingen anledning att vara arg på biltema). Men med det lilla spelet så lär inte den här saken vara ur världen. Dom måtten du angivit lär inte vibrera i ratten så du känner det. ÄNDÅ vibrerade inte dom gamla trots snarlika mått. Och hur du monterade dom gamla skivorna på naven igen så det blev så perfekt att det inte vibrerade det vågar inte jag gissa.. Blev det mycket slipning i skivnaven för att få bort rosten?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:

Du har rätt att kräva nya skivor möjligen. (inte egentligen då du själv klantat dej så du har ju ingen anledning att vara arg på biltema). Men med det lilla spelet så lär inte den här saken vara ur världen. Dom måtten du angivit lär inte vibrera i ratten så du känner det. ÄNDÅ vibrerade inte dom gamla trots snarlika mått. Och hur du monterade dom gamla skivorna på naven igen så det blev så perfekt att det inte vibrerade det vågar inte jag gissa.. Blev det mycket slipning i skivnaven för att få bort rosten?
Jag hittade ett annat fel också på Biltema skivorna och det var att det skillde plus/minus 5 hundradelar i godstjocklek på skivorna och enl verkstadshandboken är det en tolerans på tusendelar. Så jag tror ju att det är orsaken till vibbrationerna, och det kan man ju knappast påverka vid felmontage?. Så jag tycker att jag har rätt goda skäl att åka till Biltema och lägga skivorna på disken. Ja man ska vara en fingerfärdig gosse om man skulle lyckas med det omöjliga att få skivorna så exakt så det inte vibbrerar någonting vid montage av dom gammla skivorna... jag gjorde på exakt samma vis och man kan ju inte göra på så många sätt :D vid slipning av rosten i kanten, tog jag bort det som var löst med ett stämjärn och sen tog jag t-sprit och gjorde så rent jag kunde. Så det blev inte så mycket slipning men så länge dit inte vibberar nått och bromsarna fungerar till 100% så är jag nöjd. Men som du säjer att det inte borde vibbrera nått märkbart i ratten av biltema skivorna pga att det var så lite spel så verkar det ju ändå vara så eftersom det blev super bra då dom inte var monterade :D

Hade gött häj/Nicklas.
av *pettson*
:-)-)
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:

Jag hittade ett annat fel också på Biltema skivorna och det var att det skillde plus/minus 5 hundradelar i godstjocklek på skivorna och enl verkstadshandboken är det en tolerans på tusendelar. Så jag tror ju att det är orsaken till vibbrationerna, och det kan man ju knappast påverka vid felmontage?. Så jag tycker att jag har rätt goda skäl att åka till Biltema och lägga skivorna på disken. Ja man ska vara en fingerfärdig gosse om man skulle lyckas med det omöjliga att få skivorna så exakt så det inte vibbrerar någonting vid montage av dom gammla skivorna... jag gjorde på exakt samma vis och man kan ju inte göra på så många sätt :D vid slipning av rosten i kanten, tog jag bort det som var löst med ett stämjärn och sen tog jag t-sprit och gjorde så rent jag kunde. Så det blev inte så mycket slipning men så länge dit inte vibberar nått och bromsarna fungerar till 100% så är jag nöjd. Men som du säjer att det inte borde vibbrera nått märkbart i ratten av biltema skivorna pga att det var så lite spel så verkar det ju ändå vara så eftersom det blev super bra då dom inte var monterade :D

Hade gött häj/Nicklas.
om vi snabbt summerar..
Biltemas skivor är MAX 7 hundradelar skeva på en sida.. och 4-5 hundradelar på andra sidan..
Dina skivor var.. 7 hundradelar och 2 hundradelar...
Då får vi fram att ... MINST en skiva ska skaka precis lika mycket.. om det var kastet i skivan som var problemet. Så det är tydligen inte så..

Tjockleksvariationer då..
Jo det ger inte vibrationer i ratten, det är sällsynt.. om det nu inte handlar om kollapsade skivor med sprickor i..
Det ger pulsationer i bromspedalen mestadels.. Men det är tillåtet med 0.008mm... :-)-)
Dock är det du som söker och ser mera än jag gör härifrån.. du avgör..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]