apersson850 skrev:Fast när man gör det själv kan man plocka isär och smörja till bromsarna också, så slipper man byta dem i onödan tre gånger så ofta. Ännu mer att spara.
Även resonemanget att "det får fixa bilen så spenderar jag några timmar med familjen" faller ju på att man kan ta ledigt en dag från jobbet utan att förlora pengar, jämfört med att jobba den dagen och stoppa alla pengarna i gapet på verkstaden.
Det gäller att få ledigt bara. Har man heltidsanställning så måste man ofta närvara alla arbetsdagar, såvida man inte har semester. Att jobba övertid på begäran är inte så enkelt heller (beror givetvis på vilket jobb man har). Men visst, om man kunde vara tjänstledig i tid och otid så skulle man kunna göra mycket mer själv.
Sen är ju 1500 kr/h en väldigt hög siffra. Åker du till en mindre verkstad så halveras denna siffra ganska lätt. Köper man dessutom delarna själv billigt på internet så kan man kapa kostnaden för reparationer rejält.
Men jag gör en hel del själv på min bil också. Byte av olja/filter etc är ju inte ens värt att boka tid och lämna iväg bilen för. Det fixar man snabbast och billigast hemma i garaget.