Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ju därför man fixar själv. Är man på jobbet får man ju ut 150 kr/h efter skatt. Lagar man bilen själv sparar man 1500 kr/h.

Ska man ha 1500 kr/h rent i handen som löneslav behöver man ju ha nästan 600.000 kr i månadslön med nuvarande marginalskatt, det är ju inte många som har det.
VolvoB20 skrev:Det är ju därför man fixar själv. Är man på jobbet får man ju ut 150 kr/h efter skatt. Lagar man bilen själv sparar man 1500 kr/h.

Ska man ha 1500 kr/h rent i handen som löneslav behöver man ju ha nästan 600.000 kr i månadslön med nuvarande marginalskatt, det är ju inte många som har det.
Jo det är en kalkyl jag inte är främmande för. Visst, jag måste räkna bort vad jag skulle tjäna om jag jobbade med mitt vanliga jobb i stället för att fiffla med bilen men det är som du säger en bra affär om man kan fixa det mesta själv. Att betala någon annan en timpenning på 1500 spänn... ja då får det vara något riktigt knepigt som kräver specialverktyg jag inte har.
VolvoB20 skrev:
Massabrassan skrev:Går i tankar på en ny familjebil och har givetvis kikat på klassikern V70. Hade tänkt mig att betala max ca 80000. Vill gärna ha automatlåda, men inte till priset av mycket högre förbrukning. Vill ha diesel. Låg förbrukning är viktigt.
Du har en konflikt mellan automat och låg förbrukning när det gäller äldre Volvo i den prisklassen, Du får bestämma vad som är viktigt just för dig (det kan ingen annan bestämma)

Om du tex kan tänka dig att växla själv och kör vettigt så är 5:an förvånade snål med manuell låda och har skönt bottendrag.
Jo, det är ungefär det intrycket jag fått också. Det får nog bli en manuell, för högre förbrukning vill jag inte ha.
VolvoB20 skrev:Det är ju därför man fixar själv. Är man på jobbet får man ju ut 150 kr/h efter skatt. Lagar man bilen själv sparar man 1500 kr/h.

Som långpendlande småbarnsförälder är det svårt att hinna laga bilen alla gånger. Därför låter jag ibland andra ta hand om den. Ett par timmar extra tid med familjen är värt att betala för. Men jag förstår vad du menar i princip.
Jag lämnar också oftast in bilen... Grejen är ju att det verkstan gör på 1h tar en hel dag om jag ska försöka mig på det. Så det är inte riktigt så att det är att man sparar 1500kr/h... Det som då kostar 1500kr på verkstan i arbetstid skulle jag säkert behöva lägga kanske 6-8h på... Om man nu har turen att ha verktyg för det.

Jag byter fortfarande däck själv på privata bilen, men även där är det ju samma sak.. Det tar en timme eller nått sånt för mig att byta... Hissa upp och ner bilen 4ggr med garagedomkraften.. Släpa fram verktyg e.t.c...
Med jobb-bilen åker jag in till däckverkstan, dom hissar bilen och byter alla däck på 10 minuter.
Fast när man gör det själv kan man plocka isär och smörja till bromsarna också, så slipper man byta dem i onödan tre gånger så ofta. Ännu mer att spara.

Även resonemanget att "det får fixa bilen så spenderar jag några timmar med familjen" faller ju på att man kan ta ledigt en dag från jobbet utan att förlora pengar, jämfört med att jobba den dagen och stoppa alla pengarna i gapet på verkstaden.
apersson850 skrev:Fast när man gör det själv kan man plocka isär och smörja till bromsarna också, så slipper man byta dem i onödan tre gånger så ofta. Ännu mer att spara.

Även resonemanget att "det får fixa bilen så spenderar jag några timmar med familjen" faller ju på att man kan ta ledigt en dag från jobbet utan att förlora pengar, jämfört med att jobba den dagen och stoppa alla pengarna i gapet på verkstaden.
Det gäller att få ledigt bara. Har man heltidsanställning så måste man ofta närvara alla arbetsdagar, såvida man inte har semester. Att jobba övertid på begäran är inte så enkelt heller (beror givetvis på vilket jobb man har). Men visst, om man kunde vara tjänstledig i tid och otid så skulle man kunna göra mycket mer själv.

Sen är ju 1500 kr/h en väldigt hög siffra. Åker du till en mindre verkstad så halveras denna siffra ganska lätt. Köper man dessutom delarna själv billigt på internet så kan man kapa kostnaden för reparationer rejält.

Men jag gör en hel del själv på min bil också. Byte av olja/filter etc är ju inte ens värt att boka tid och lämna iväg bilen för. Det fixar man snabbast och billigast hemma i garaget.
Jag har mina semesterdagar. Att ta ledigt mer går i teorin, men i praktiken skulle det vara rätt besvärlig dialog med min arbetsgivare att jag vill vara ledig mer. 40 timmar (helst mer) förväntas varje vecka.

Jag antar att fler har samma relation till sin arbetsgivare som mig.

Därför kan det vara värt pengarna att lämna in bilen till verkstaden och få mer tid till familjen.
Min v70 2,4D (175hk) och automat ligger allt mellan 5-7l/100km. Mycket bra får jag ändå säga. Pappas tjänstebil en V70 D5 my14 (osäker om det är VEA?) manuellväxlad 4,7l/100km. Men kan då tillägga att min pappa inte vet vart gaspedalen sitter. :lol:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]