Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
permikael skrev:Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.
Det har ju inte att göra med hur mycket kunskap man har om säkerhetssystemen, det har ju bara att göra med hur många av dessa man väljer att koppla ur.

För att få hög effekt/bra acc/mycket vrid osv. så finns inga genvägar än att minska marginalerna. Man får ta bort vridmomentsbegränsningar på låga varv, vid växlingar osv. Högre effekt/vrid sliter självklart mer på transmission/koppling/lager/katalysator/partiklefilter/ram o vev lager, kolvringar turbo, högre förbränningstryck, högre förbränningstemperatur, högre utsläpp osv...

Det går ju inte att trimma en motor utan att man minskar på marginaler/säkerhet.

Sen rasar det ju inte direkt så klart om man inte skruvar upp tokmycket. Men över tid kommer det så klart att fresta grejjerna.

282hk/530 Nm vid relativt låga varv sätter så klart grymma tryck på ram o vevlager. Partikelfiltret får så klart mera partiklar att samla o förbränna.. osv
BiTu skrev:Snack. Detta handlar om optimering, inte "trim". Vi är inte i 1997, utan 2017, motorer går inte sönder pga optimering.
??? inte trim ... BSRs 282hk/530 Nm ur min D5a är ju ingen optimering utan ett helt grymt trim.........

Och det ökade slitaget gör ju att man tex måste byta olja dubbelt så ofta osv....
av BiTu
VolvoB20 skrev:
permikael skrev:Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.
Det har ju inte att göra med hur mycket kunskap man har om säkerhetssystemen, det har ju bara att göra med hur många av dessa man väljer att koppla ur.

För att få hög effekt/bra acc/mycket vrid osv. så finns inga genvägar än att minska marginalerna. Man får ta bort vridmomentsbegränsningar på låga varv, vid växlingar osv. Högre effekt/vrid sliter självklart mer på transmission/koppling/lager/katalysator/partiklefilter/ram o vev lager, kolvringar turbo, högre förbränningstryck, högre förbränningstemperatur, högre utsläpp osv...

Det går ju inte att trimma en motor utan att man minskar på marginaler/säkerhet.

Sen rasar det ju inte direkt så klart om man inte skruvar upp tokmycket. Men över tid kommer det så klart att fresta grejjerna.

282hk/530 Nm vid relativt låga varv sätter så klart grymma tryck på ram o vevlager. Partikelfiltret får så klart mera partiklar att samla o förbränna.. osv
BiTu skrev:Snack. Detta handlar om optimering, inte "trim". Vi är inte i 1997, utan 2017, motorer går inte sönder pga optimering.
??? inte trim ... BSRs 282hk/530 Nm ur min D5a är ju ingen optimering utan ett helt grymt trim.........

Och det ökade slitaget gör ju att man tex måste byta olja dubbelt så ofta osv....
Ja det är klart att marginalerna minskar, men VEA-motorerna är ju överdimensionerat byggda. Förmodligen för att Volvo själva vill släppa värre varianter längre fram. BSR står inte i ett garage och meckar som en del tydligen tycks tro. Men det är ju ingen som tvingar er att optimera med BSR om ni inte vill!
av permikael
Detta är alltid en het potatis att ta upp.
Men, hur man än vänder och vrider på det så tar BSR Volvos kod och skriver om den, vad exakt dom ändrar och varför Volvo inte valt att göra dessa ändringar från börjar framgår ju inte.
Som det mycket riktigt nämns kommer ju motorn slitas ut snabbare för att den belastas hårdare osv.

Håller med, ”BSR:a” ni som vill, Polestara ni som vill, eller kör bara original ni som vill.

Men kom inte och kräv försäkringspengar eller garanti om något går sönder när det är BSR i den ( lite dit jag ville komma).
av APhilipsson
Vem säger att vea är överdimensionerad? Ganska högt effektuttag redan orginal i den lilla 2liters 4:an. Finns en anledning till att polestar inte plockar mer effekt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
APhilipsson skrev:Vem säger att vea är överdimensionerad? Ganska högt effektuttag redan orginal i den lilla 2liters 4:an. Finns en anledning till att polestar inte plockar mer effekt.
Ett antal VEA motorer har ju drabbats av blocket spruckit mellan cylinder 2 och 3 så helt skottsäker är den ju inte .....
av Lövet
permikael skrev:Om man tänker I perspektiv hur långtid det tar för en biltillverkare I detta fall Volvo att ta fram en motormjukvara, kontra hur ”snabbt” BSR lyckas knycka Volvos kod och ändra parametrar testa i någon bil några mil, och sedan ladda ner denna ändring i min bil.
Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.
Nu har jag inga siffror på detta så klart, men tänk på hur många mil en mjukvara rullar innan Volvo sätter OK, jämfört med att BSR som sagt tar Volvosmjukvar och moddar den och kör några mil och sedan in i bilen… är lite som att köpa ett säkerhetsbälte av den lokala skräddaren som gjort en kopia från Autoliv.
BSR skriver inte ett styrsystem från början utan modifierar bara de värden som ligger där. Klart det tar kortare tid.

En del hänsynstaganden kan man rätt lätt bortse från som tillverkarna gör. De "vill" stundtals inte att en lägre specad bil ska ha högre effekt för att inte konkurrera med dyrare modeller. Tar man bort den typen av begränsningar får man i princip riskfria hästkrafter med en trimfirmas programvara så länge den är välgjord.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Trimfirmorna tycker det låter seriösare med "optimering" än trim... men i grund och botten två olika benämningar för exakt samma sak...

.
av permikael
Lövet skrev:
permikael skrev:Om man tänker I perspektiv hur långtid det tar för en biltillverkare I detta fall Volvo att ta fram en motormjukvara, kontra hur ”snabbt” BSR lyckas knycka Volvos kod och ändra parametrar testa i någon bil några mil, och sedan ladda ner denna ändring i min bil.
Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.
Nu har jag inga siffror på detta så klart, men tänk på hur många mil en mjukvara rullar innan Volvo sätter OK, jämfört med att BSR som sagt tar Volvosmjukvar och moddar den och kör några mil och sedan in i bilen… är lite som att köpa ett säkerhetsbälte av den lokala skräddaren som gjort en kopia från Autoliv.
BSR skriver inte ett styrsystem från början utan modifierar bara de värden som ligger där. Klart det tar kortare tid.

En del hänsynstaganden kan man rätt lätt bortse från som tillverkarna gör. De "vill" stundtals inte att en lägre specad bil ska ha högre effekt för att inte konkurrera med dyrare modeller. Tar man bort den typen av begränsningar får man i princip riskfria hästkrafter med en trimfirmas programvara så länge den är välgjord.
Jo visst kan jag förstå att det är relativt riskfritt att uppgradera en D2:a till en D3:a tex.
Men precis som du skriver så ändrar ju enbart BSR Volvos kod… och ja… hur lagligt är det… är ju inte direkt öppen källkod i bilen.. BSR får ju jobba en del för att få ut koden.
Användarvisningsbild
av Derank
EjS skrev:Juridisk har fler i Europa blevit dömda efter olyckor via loggar från biltilverkarens servers med info om hastighet, location osv.

Ny värld!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan du glömma. Vem har slagit i dig det?
Användarvisningsbild
av Derank
perhall skrev:När jag lämnade AUdin på service förra veckan fick jag kryssa i en ruta om bilen är trimmad eller ej. Vi snackade lite om det.
"Vi måste nästan kunna bevisa att felet beror på trimmet, annars får vi betala, och det får vi oftast."
Helt andra tongångar på Volvos HQ i Göteborg där jag va nyligen.
"Du sätter alla säkerhetssystem ur spel. Klåpare som håller på med trim. Det förstör bilen, vi kommer aldrig acceptera att nån gör så med våra bilar."
Väldigt olika åsikter om det här...
Ja. Ochså har man polestar själv. Volvo verkar tro att polestar är någon unik grej. Vilken tur att jag som ägare av min bil bestämmer själv vad jag vill göra med den.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?