- tor 11 maj 2017, 08:42
#1171991
För att få hög effekt/bra acc/mycket vrid osv. så finns inga genvägar än att minska marginalerna. Man får ta bort vridmomentsbegränsningar på låga varv, vid växlingar osv. Högre effekt/vrid sliter självklart mer på transmission/koppling/lager/katalysator/partiklefilter/ram o vev lager, kolvringar turbo, högre förbränningstryck, högre förbränningstemperatur, högre utsläpp osv...
Det går ju inte att trimma en motor utan att man minskar på marginaler/säkerhet.
Sen rasar det ju inte direkt så klart om man inte skruvar upp tokmycket. Men över tid kommer det så klart att fresta grejjerna.
282hk/530 Nm vid relativt låga varv sätter så klart grymma tryck på ram o vevlager. Partikelfiltret får så klart mera partiklar att samla o förbränna.. osv
Och det ökade slitaget gör ju att man tex måste byta olja dubbelt så ofta osv....
permikael skrev:Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.Det har ju inte att göra med hur mycket kunskap man har om säkerhetssystemen, det har ju bara att göra med hur många av dessa man väljer att koppla ur.
För att få hög effekt/bra acc/mycket vrid osv. så finns inga genvägar än att minska marginalerna. Man får ta bort vridmomentsbegränsningar på låga varv, vid växlingar osv. Högre effekt/vrid sliter självklart mer på transmission/koppling/lager/katalysator/partiklefilter/ram o vev lager, kolvringar turbo, högre förbränningstryck, högre förbränningstemperatur, högre utsläpp osv...
Det går ju inte att trimma en motor utan att man minskar på marginaler/säkerhet.
Sen rasar det ju inte direkt så klart om man inte skruvar upp tokmycket. Men över tid kommer det så klart att fresta grejjerna.
282hk/530 Nm vid relativt låga varv sätter så klart grymma tryck på ram o vevlager. Partikelfiltret får så klart mera partiklar att samla o förbränna.. osv
BiTu skrev:Snack. Detta handlar om optimering, inte "trim". Vi är inte i 1997, utan 2017, motorer går inte sönder pga optimering.??? inte trim ... BSRs 282hk/530 Nm ur min D5a är ju ingen optimering utan ett helt grymt trim.........
Och det ökade slitaget gör ju att man tex måste byta olja dubbelt så ofta osv....
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.