Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Lucif3r skrev:Jag anser att nyare bilar är mindre säkra än äldre bilar att stjäla. Iaf modeller som 85x70 96- med inbyggd startspärr, där konventionell tjuvkoppling inte fungerar.
Nyare bilar kan vem som helst gå och plocka hem efter lite googlande(skrämmande, faktiskt...), på 85x70 krävs iaf kunskap om hur modellen och dess system fungerar. Det är inget man bara stoppar i en OBDII skrivare och programmerar på 2min och sen kör därifrån, vilket är exakt vad man gör på nyare bilar... En stor nackdel med att integrera hela systemet i ett universalt CAN-BUS nätverk...
Med det menar jag inte att startspärren på 85x70 är idiotsäker, för det är den verkligen inte. MEN, det krävs kunskap om just DOM bilmodellerna, och inte bara en dator med OBDII adapter... Det krävs fysisk åverkan och tar betydligt längre tid än 2min.

"Lösningen" här skulle vara att först och främst ta bort larvet med key-less, bara det är ju en ENORM säkerhetsrisk, sedan isolera hela styrsystemet på ett eget nätverk fritt från det vanliga CAN-BUS systemet och egen kryptering som man inte bruteforcar på en timme eller så.
Sedan ta bort möjligheten att programmera in nycklar via ett par knapptryck i OBDII uttaget. Byt ut den funktionen mot något som är krångligare, typ att hela styrboxen måste plockas ur bilen och sen kopplas upp till en dator med specifik programvara och specifik hårdvara. Det är iaf inget man gör på 2min medans ägaren är inne och handlar...
Fast jag kan åka och hämta vilken 92-98 volvo jag vill, utan nyckel... (Om den nu inte är inlåst...) tidsåtgång under 2 min om det nu behövs.
Jag kan däremot inte hämta min egen v60 utan nyckel.
Lås är för ärliga...
av Waizguy
Derank skrev:biltillverkarna kan såklart inte tillverka bilar som faller alla i smaken, det kommer alltid finnas de som tycker att det var bättre på 740 tiden då man knappt tog sig fram på vintern utan att verkligen planera sin körning, och fick ha sandsäckar som vägde 40kg st i reservhjulsbaljorna.
Ja, visst är det förjävligt att en förare av ett fordon var tvungen att använda huvudet under körning istället för att klia naveln och prata i telefon :D

Ny teknik är kul, ny teknik är bara ny...igår..
En bekant skulle byta sin stereo i dennes Saab, personen trodde att det var den gamla skolan dvs ut med det gamla in med det nya.
Han ville ändock behålla designen invändigt så han tänkte, jag köper en saab orginal med AUX från skroten och sätter i, jätte bra!
Till det visade sig att den gamla stereon måste skiljas från bilen iom stöldskyddet och det görs såklart bara med Tech2. Sedan skall den nya stereon implementeras i bilen med samma program.
Idag kör han fortfarande runt med radio och en gammal sleten cd-spelare medan jag själv t.o.m har bluetooth handsfree, usb-ingång, SD-ingång, AUX-ingång och bra ljud i en 30år gammal bil.

Jag lider dock av samma problem i min nyare bil, blir väl att ta fram löd'arn och lura in en AUX.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:Såvitt jag vet gör inte blotta existensen av ett OBD-uttag eller ett datanät i bilen det lättare att forcera någon startstpärr.
Nej, det gör det inte heller. Men funktionen att kunna programmera in en ny nyckel via OBD-uttaget gör det lättare, speciellt med matchande simpel programvara där det krävs 2 tryck för att utföra programmeringen.

Det svåraste momentet är att komma in i bilen utan att larmet löser ut... Detta är iofs lätt om man som tjuv spanat in bilen en tid, och sniffat upp signalerna för keyless/fjärr
Användarvisningsbild
av Derank
Waizguy skrev:
Derank skrev:biltillverkarna kan såklart inte tillverka bilar som faller alla i smaken, det kommer alltid finnas de som tycker att det var bättre på 740 tiden då man knappt tog sig fram på vintern utan att verkligen planera sin körning, och fick ha sandsäckar som vägde 40kg st i reservhjulsbaljorna.
Ja, visst är det förjävligt att en förare av ett fordon var tvungen att använda huvudet under körning istället för att klia naveln och prata i telefon :D

Ny teknik är kul, ny teknik är bara ny...igår..
En bekant skulle byta sin stereo i dennes Saab, personen trodde att det var den gamla skolan dvs ut med det gamla in med det nya.
Han ville ändock behålla designen invändigt så han tänkte, jag köper en saab orginal med AUX från skroten och sätter i, jätte bra!
Till det visade sig att den gamla stereon måste skiljas från bilen iom stöldskyddet och det görs såklart bara med Tech2. Sedan skall den nya stereon implementeras i bilen med samma program.
Idag kör han fortfarande runt med radio och en gammal sleten cd-spelare medan jag själv t.o.m har bluetooth handsfree, usb-ingång, SD-ingång, AUX-ingång och bra ljud i en 30år gammal bil.

Jag lider dock av samma problem i min nyare bil, blir väl att ta fram löd'arn och lura in en AUX.

/// Waiz

Hehe, precis, det var lite av en utmaning mins jag.....kommer jag upp denna gång.....och det gjorde man alltid, fick som sagt använda skallen lite bara.

Tror bannemig jag ska skaffa mig en 740 igen som vinterbil så man får känna på lite ställ igen :-))
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev: Ett avgörande steg mot integration med avseende på ljudsystemet togs för Volvos del med P2-serien (t.ex. V70N). På de bilarna är det inte längre nödvändigt att köpa en ny stereo för att få de nya inputkanaler som saknas. Man lägger bara till ett gränssnitt, t.ex. det här. Fast det är förstås möjligt att byta ut stereon mot en annan integrerad sådan också, t.ex. någon av de här. För egen del har jag valt att bara lägga till lite på gränssnittssidan.
De där prylarna hade jag i min P2 bil också, de är ju ett skolexempel på riktigt dålig design. Det är ju det jag talar om.

Någon ärthjärna till strateg eller designer tog beslutet att någon AUX behövs inte, för varför skulle någon människa någonsin vilja lyssna på något annat än Volvos egen CD växlare. Typisk hybris.

Sen kom ju verkligheten ikapp och folk ville faktiskt lyssna på nya teknik, Ipod, Mp3 och streaming. Då fick man hacka till en adapter som emulerar en CD-växlare för att lura stereon så man kunde skicka in lite AUX. Det var ju faktiskt e
hemmahackare som gjorde det först.

Hade man varit det allra minsta ödmjuk och accepterat att det kommer nya saker i framtiden hade man ju från bötŕjan inte plockat bort AUX
Vadå plockat bort AUX? Det finns ju i praktiken inte bara en utan två möjligheter att mata in ljud från andra källor än stereon själv på P2-bilarna, den ena kallad CD-växlare och den andra kallad MD-spelare. Den delen är inte något bekymmer överhuvudtaget. Problemet är att enbart en AUX-ingång inte ger en tillfredsställande lösning på problemet att integrera nya ljudkällor.

Vad som saknas på bilen i utgångsläget är Bluetooth (som fortfarande var på ritbordsstadiet när P2-serien designades) och möjlighet att styra ljudkällan, exempelvis en iPhone (som väl knappast ens fanns på ritbordet när det begav sig), via knapparna på stereon och på ratten. För det behövs ett nytt gränssnitt vilket är precis vad den GROM-box jag länkade till levererar. Och det var ju för väl att Volvo inte lade någon möda på att konstruera något liknande när bilen var ny för det hade säkert inte funkat något vidare och gjort bilen onödigt dyr.
GROM emulerarde Compact disc växlare och Mini Disc växlare i all ära men de blev ju inte speciellt långlivade.

Och jag har kört en GROM box i min gamla Volvo och det var ingen höjdare.

Om man konstruerar en integrerad stereo som ska sitta i bilen i 20-25 år tills den skrotas är det ju snudd på folkvett att det finns en aux. Vem har väl en aning om hur och vilka ljudkällor vi kommer att använda om 20 år och hur vi vill styra dessa.
av andersuw
VolvoB20 skrev:GROM emulerarde Compact disc växlare och Mini Disc växlare i all ära men de blev ju inte speciellt långlivade.
GROM emulerar än idag CD-växlare eller MD-spelare och har därmed förvisso varit rätt långlivad. CD-spelare/växlare som sådana har ju också varit rätt långlivade. MD-skivor var väl aldrig någon hit i Sverige men det saknar ju betydelse i det här sammanhanget. Huvudsaken är att ingången finns där eftersom den, i motsats till CD-växlaringången, gör det möjligt för stereon att visa titlarna på de låtar som spelas på den nya ljudkällan.
VolvoB20 skrev:Och jag har kört en GROM box i min gamla Volvo och det var ingen höjdare.
Jaså. Varför då? Vad är det mer än en ingång för ny ljudkälla plus möjlighet att styra densamma via bilens knappar som du förväntar dig?
VolvoB20 skrev:Om man konstruerar en integrerad stereo som ska sitta i bilen i 20-25 år tills den skrotas är det ju snudd på folkvett att det finns en aux.
Visst. Och det finns ju på P2-bilarna (fast under annat namn) liksom på den efterföjande generationen. Som jag redan påpekat räcker det dock inte med AUX-ingång om man vill ha fullgod integration av nya ljudkällor.
VolvoB20 skrev:Vem har väl en aning om hur och vilka ljudkällor vi kommer att använda om 20 år och hur vi vill styra dessa.
Exakt. Det var ju det jag sa. Därför kan vi inte vänta oss att biltillverkarna löser framtidens problem idag utan får förlita oss på att det dyker upp lösningar när man vet hur problemet ser ut, såsom var fallet med GROM och dess motsvarigheter. Sedan är det ju dessbättre så att de nya interface som nu finns på plats i bilarna (USB, bluetooth, WiFi och Internet via mobilnätet) ger väsentligt bättre möjligheter för framtiden än den primitiva AUX-teknik du är så förtjust i. Det är fullt tänkbart en eller flera av dessa ingångar kommer att fungera tillfredsställande även med de ljudkällor vi vill använda om 20 år.
av KrilleW
Lucif3r skrev:
andersuw skrev:Såvitt jag vet gör inte blotta existensen av ett OBD-uttag eller ett datanät i bilen det lättare att forcera någon startstpärr.
Nej, det gör det inte heller. Men funktionen att kunna programmera in en ny nyckel via OBD-uttaget gör det lättare, speciellt med matchande simpel programvara där det krävs 2 tryck för att utföra programmeringen.

Det svåraste momentet är att komma in i bilen utan att larmet löser ut... Detta är iofs lätt om man som tjuv spanat in bilen en tid, och sniffat upp signalerna för keyless/fjärr

Exakt. Det tar inte många sekunder att programmera in en ny nyckel i bilen. Finns t.o.m. färdiga donglar du sätter in i OBD för att forcera larm och deadlock-funktion med. Jag hävdar att det är nästintill lika lätt att stjäla en bil varesig den har keyless eller inte.

Jag väljer att se det på det sätter att det är bekvämt för mig med keyless. Vill någon stjäla min bil så kommer de göra det även om jag inte har keyless.

Så länge säkerheten sitter i datorer och saker går trådlöst (fjärrstyrt centrallås) eller keyless så kommer de aldrig bli 100% säkert.

Det jag inte kan förstå är varför nyckeln i keyless bara behöver vara på behörigt avstånd vid start. Batterierna skulle självklart ta snabbt slut om de kommunicerade hela tiden, men det hade ju varit en fördel om bilen tittade till nyckeln emellanåt under färd för att göra det säkrare.
av andersuw
Lucif3r skrev:Det svåraste momentet är att komma in i bilen utan att larmet löser ut.
Nej. Larm hjälpte inte särskilt mycket som komplement till det konventionella tändlåset. Det var först när den elektroniska startspärren kom som antalet stulna bilar sjönk ordentligt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
KrilleW skrev:Finns t.o.m. färdiga donglar du sätter in i OBD för att forcera larm och deadlock-funktion med.
När man väl nått OBD-uttaget finns det väl ringa behov av att forcera larm och deadlock-funktion. Det är innan man når OBD som de behöver forceras.
KrilleW skrev:Jag väljer att se det på det sätter att det är bekvämt för mig med keyless. Vill någon stjäla min bil så kommer de göra det även om jag inte har keyless.
Det är ju ett bekvämt sätt att se det på men förbiser det faktum att om någon vill stjäla din bil eller inte kan bero på om den har keyless eller inte. Det förbiser också det faktum att stöldfrekvsen för bilar med keyless är högre än för andra bilar (vilket också delvis kan bero på att keylessbilar i genomsnitt säkert är dyrare än bilar utan keyless) liksom det faktum att keylessbilar definitivt är enklare att själa än andra bilar. Se t.ex. den test som utförts av ADAC:

https://www.adac.de/infotestrat/technik ... er=keyless
KrilleW skrev:Det jag inte kan förstå är varför nyckeln i keyless bara behöver vara på behörigt avstånd vid start. Batterierna skulle självklart ta snabbt slut om de kommunicerade hela tiden, men det hade ju varit en fördel om bilen tittade till nyckeln emellanåt under färd för att göra det säkrare.
Saker och ting skulle definitivt inte bli säkrare om bilen "tittade till" nyckeln under färd. Tvärtom är förklaringen till att den inte gör det säkert säkerhetsbetingad. En bil skall inte dö under färd oavsett hur nyckeln (inklusive batteri) mår eller var den befinner sig och oavsett om föraren är behörig att köra bilen eller inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Finns t.o.m. färdiga donglar du sätter in i OBD för att forcera larm och deadlock-funktion med.
När man väl nått OBD-uttaget finns det väl ringa behov av att forcera larm och deadlock-funktion. Det är innan man når OBD som de behöver forceras.
KrilleW skrev:Jag väljer att se det på det sätter att det är bekvämt för mig med keyless. Vill någon stjäla min bil så kommer de göra det även om jag inte har keyless.
Det är ju ett bekvämt sätt att se det på men förbiser det faktum att om någon vill stjäla din bil eller inte kan bero på om den har keyless eller inte. Det förbiser också det faktum att stöldfrekvsen för bilar med keyless är högre än för andra bilar (vilket också delvis kan bero på att keylessbilar i genomsnitt säkert är dyrare än bilar utan keyless) liksom det faktum att keylessbilar definitivt är enklare att själa än andra bilar. Se t.ex. den test som utförts av ADAC:

https://www.adac.de/infotestrat/technik ... er=keyless
KrilleW skrev:Det jag inte kan förstå är varför nyckeln i keyless bara behöver vara på behörigt avstånd vid start. Batterierna skulle självklart ta snabbt slut om de kommunicerade hela tiden, men det hade ju varit en fördel om bilen tittade till nyckeln emellanåt under färd för att göra det säkrare.
Saker och ting skulle definitivt inte bli säkrare om bilen "tittade till" nyckeln under färd. Tvärtom är förklaringen till att den inte gör det säkert säkerhetsbetingad. En bil skall inte dö under färd oavsett hur nyckeln (inklusive batteri) mår eller var den befinner sig och oavsett om föraren är behörig att köra bilen eller inte.

Jo, du har nytta av det efteråt eftersom man gärna vill få tyst på ett utlöst larm som tjuter. Likaså deadlock eftersom bilen annars inte går att öppna inifrån. Det går som tidigare sagt även lyssna av signalen från fjärrnyckeln när någon låser sin bil för att sedan spela upp den igen för att låsa upp bilen. Kostar inte mer pengar än teknik för att förlänga räckvidd på keyless.

Det är klart att statistiken ökar på keylessbilar. Fler bilar har det idag än för 10 år sedan. Det är inte säkert att man använt keyless som metod för att stjäla bilen bara för att funktionen finns. Har svårt att tro att organiserade ligor stjäl en Nissan Qashqai bara för att den har keyless. Exklusiva bilar har det oftast som standard och dessa bilar har försvunnit i stor utsträckning med eller utan keyless. Det är exakt lika lätt att stjäla en bil utan keyless och jag skulle kunna lära min mormor detta på 10 minuter. Allt som behövs är ett programmeringsverktyg för några hundralappar som man kopplar in på OBDII. Sedan gifter du in en ny bilnyckel med bilen. Den nyckeln fungerar sedan permanent med bilen. Tar 30 sekunder, sedan är det bara tuta och köra.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det